Anonym bruker Skrevet 19. desember 2011 #1 Skrevet 19. desember 2011 Hei. Noen her inne som vet hvordan en kan gå frem ved mislighold av samværsavtale? Hvor tar man kontakt ol. har prøvd mekling, advokaten, familievernkontoret++ (uten hell) Saken er at de får med seg klær under samværet, og alle klærne kommer ikke tilbake. (blir behold av h*n ved samværet`s slutt). Nå er det tid for julesamvær og nå skal h*n brått gjøre om på klokkeslettet vi har hatt i alle år. (til sin fordel..) Masse dritt å nevne, men blir dårlig av mindre! Vil gjerne vite hvor jeg kan søke hjelp! Skal kontakte div folk for råd/bistand i morgen, men om noen vet hvor som blir det rette stedet sparer jeg jo litt tid... Håper noen har gode råd!!
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2011 #2 Skrevet 19. desember 2011 Om du ikke har noe hell hos familievernkontoret så er det lite du kan gjøre. Samværsforeldre kan stort sett gjøre som det passer dem og det er ikke noe man kan gjøre med det. Dessverre.
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2011 #3 Skrevet 19. desember 2011 Jeg har fått svar av de på familivernkontoret, men h*n hører ikke på det som jeg får beskjed om her....... Kan de med samvær gjøre akkurat som de vil?? Da burde jo de med omsorgen også gjøre det da..... Hva skal en med avtaler da egentlig?? Har fortsatt tro på at det er noen som kan sette ned en fot for h*n der jeg da!!
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2011 #4 Skrevet 19. desember 2011 Hovedomsorgsgiver kan ikke gjøre som en vil og en må alltid holde seg etter avtalen. Som hovedomsorgsgiver kan man bli straffet med bøter om man bryter avtaler. Samværsforeldre kan gjøre som de vil og det fins ingen sanksjoner om de uteblir fra avtaler eller kommer for sent / for tidlig etc. Slik er det.
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2011 #5 Skrevet 19. desember 2011 Dersom samværsforelder ikke vil samarbeide, så må du faktisk bare leve med det. Man kan jobbe seg blå på det der, og det er like greit å godta først som sist at en ikke kommer noen vei dersom samværsforelder ikke vil. Og drit i julesamværets endring av klokkeslett. Det hovedomsorgsgiver vil gjelder her. Du har for mye på samværsforelder til at noe hn vil går gjennom noen steder likevel. Ikke finn deg i for mye. Si hva du tilbyr, og så lenge det ikke følges opp, så blir det ingenting ekstra. Ingen har rett på julen, annet enn hovedomsorgsgiver.
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2011 #6 Skrevet 19. desember 2011 Ser du over her skriver at jeg ikke skal finne meg i for mye.. Men etter den saken vi har så skal h*n kjøre barna hit etter samvær og jeg levere de til samvær... Så da kan jo h*n bare drite i å holde klokkeslett ol. Og klær som h*n holder igjen da?? Jeg sier jo at h*n ikke skal det, men det blir gjort alikevel.. Så nå har de fått faste skift som de har med.. men nå har h*n holdt igjen klær som var litt pyntet pga begravelse før levering.. Hva kan jeg gjøre her da?? Hvem skal jeg få med meg for å sette ned foten?? H*n hører ikke på meg.....
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2011 #7 Skrevet 19. desember 2011 Klær ol skal faktisk samværsforelderen holde selv. Så slutt og send med klær??
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2011 #9 Skrevet 19. desember 2011 Ehhh nei din gjøk! Klær,utstyr,generelt ting barnet trenger hos far i samvær er det FAR som skal fikse.
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2011 #10 Skrevet 19. desember 2011 Da har de jo klær der. Slutt å send med til det kommer i retur. Du er den som setter ned foten. Du får ingen med deg, men er i din fulle rett til å gjøre det. Ja, han kan bare drite i det meste. Sånn er loven laget. Og grunnen er at en aldri kan tvinge barn på voksne folk som ikke vil ha dem der.
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2011 #11 Skrevet 19. desember 2011 hei jeg har hatt det samme problem ang klær,fikk ikke og får ikke tlbake klær som dem hadde med eller hadde på seg eller han mista det eller rota bort f eks regntøy osv... jeg ente opp med å sende dem det dem hadde på seg som undertøy og bokse og genser...da måtte han på handle tur gitt.. til slutt måtte han kjøpe klær selv. dem går i det samme klærne som de kom i til meg,når de skal til han igjen ( vasker dem rene da:) det enste er utertøy jakke,sko,våter,lue og sån det deler vi på det fungere for oss nå men det tok noen år.. prøv familieværnkontoret... lykke til det er vanskelig og til tider tøft men men
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2011 #12 Skrevet 19. desember 2011 Nei, ikke om samværsforelder har lite samvær. Da skal klær dekkes av bidraget. Bare sjekk med NAV.
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2011 #13 Skrevet 19. desember 2011 Nav har ikke en dritt med brudd og gjøre,om klær, utstyr og hva bidrag går til eller ikke. jeg spurte selv når bruddet var ett faktum og ble henvist videre til familievern kontoret.,
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2011 #14 Skrevet 19. desember 2011 Samværsavtale skal holdes av begge parter. Du kan gå rettens vei og få fastsatt en samværsavtale, da vil den bi fastsatt av en dommer og dermed bli verre og bryte.
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2011 #15 Skrevet 19. desember 2011 hehehe.. problemet er at der ikke finnes sanksjoner overfor samværsforelder. Kun hovedomsorgsgiver. Ingen sansksjoner overfor samværsforelder, dom eller ikke. Finnes ikke. Samme om det er dom i retten, eller ikke.
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2011 #16 Skrevet 19. desember 2011 Ved brudd på samværsavtale kan den ene parten oppheve den og kreve en ny en. Det er strengere regler ved en slik avtale, å jo man kan gå rettens vei. Jeg har som ungdom (altså er snakk om 5 år siden) måtte selv skaffe advokat for å slippe avtalen. Jeg har som barn måtte inn i to rettsaker ang samværsavtale og vitne. Så det er mulig. Et rettsdokument er "vanskeligere" og bryte en en privat avtale....
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2011 #17 Skrevet 19. desember 2011 Er det bare jeg som reagerer på at dette rett og slett bare dreier seg om filleting? Jeg skjønner godt du ikke kommer noen vei. Hadde det vært snakk om at samværsforelder beholdt barnet flere dager lengre enn forventet eller med viten og vilje klippet i stykker alle klær hadde det vært noe å ta opp. Men det som listes opp her er problemer man finner i de fleste samværsordninger fra tid til annen. Har vært der selv, og ser i ettertid at jeg var den største idioten som faktisk gadd å bry meg.
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2011 #18 Skrevet 19. desember 2011 klær skal sendes med, dette skal en gjøre ved samvær. for er den som har omsorgen som skal holde dette.. dette har vi også i avtalen.. Så for min del så kommer jeg nok ikke unna dette samme hva. om jeg ikke kan si at han misligholder den delen ved å nærmest stjele klær av meg da...
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2011 #19 Skrevet 19. desember 2011 Hvorfor skriver du H*N, HI? Tror du vi skjønner hvem du snakker om om du gir personen et kjønn?
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2011 #20 Skrevet 19. desember 2011 dette dreier seg ikke om filleting, det hadde du forstått veldig godt om du hadde vært i en slik situasjon! Er ikke bare dette med klær, men er også en som har samvær som tror h*n kan bestemme ALT. Og nå prøver å ødelegge hele tiden med alt som h*n finner det for godt........ sitat fra barna: "pappa/mamma kunne ikke kjøpe noen klær, for det er din jobb det pappa/mamma. for du handler det med h*ns penger" her viste hun til barnebidrag...
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2011 #21 Skrevet 19. desember 2011 Vel, som jeg da også skrev har jeg vært der. Og det dreide seg om langt "verre" ting en hva du skisserer. Men nå er pappaen død, og jeg skulle gjerne ha irritert meg fra vettet hver eneste dag dersom barnet mitt fikk se pappaen igjen. VI var hos familievernkontoret stort sett hvert år, ble aldri enige om noe, måtte ha hjelp til alt av planlegging. Avtaler ble brutt og plutselig passet det ikke å ha barnet, og beskjeden kom to timer etter at barnet skulle vært hentet. Stemoren blandet seg og "oppdro" barnet med knips og smekk og ny runde på fvk. Til slutt fant vi en løsning som gikk så der. Jeg sendte feks aldri med klær av betydning, han fikk med seg det han sto og gikk i. Og kom hjem i noe som var for smått og for slitt til å kunne brukes. Og jeg dobbeltsjekket alle avtaler helt frem mot henting/levering. Nå er som sagt pappaen død, og jeg ser selvsagt at all irritasjon var verdt det at barnet tross alt har noen fantastiske minner om faren, til tross for at jeg slet med å få samværet til å fungere. Så ikke døm før du vet. Forøvrig har far (via barnet) helt rett, det er i teorien du som skal sørge for klær og utstyr når barent er hos far. Men pga velvilje og uvitenhet så er det ikke alle som praktiserer det slik, de fleste velger å la barnet ha egne klær og utstyr hos samværsforelder.
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2011 #22 Skrevet 19. desember 2011 h*n er en betegnelse for både han og hun. (derfor et h*n) jeg sender med barna klær som de trenger ved samvær, og aldri nektet for å gjøre dette heller. Men da h*n holder tilbake samtlige klær.. og spes de etter begravelsen... ikke bare å sette på de klær uten betydning i en begravelse. men skjønner at det er ingen som har å henvise til et spesifikk sted, annet enn familievernkontoret. Så får bli en telefon/møte der i morgen! Ikke meningen at du skulle føle at jeg dømmer deg. men jeg tror det ville vært til barnas fordel at h*n ikke hadde holdt på sånn ja..... for barna merker dette veldig godt. og historien er mange timer lang om alt skal frem..........
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2011 #23 Skrevet 19. desember 2011 Har du søkt hjelp hos "To foreldre"? http://www.f2f.no/
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2011 #24 Skrevet 19. desember 2011 har ikke det nei.. har de muligheten for å hjelpe tror du? hvordan få kontakt eller vite noe der da?
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2011 #25 Skrevet 19. desember 2011 Du får ikke mer hjelp der, for lovene er som de er.... Du må bare tåle. Det er ikke gøy, og det er ikke lett. Hilsen erfaren mamma med 15 år som enslig mor og med vrien barnefar.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå