Gå til innhold

Hvordan deler dere fødselspermsjonen, og hvorfor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi deler ca 50/50. Fordi han også ønsker å være hjemme og fordi jeg har vært student i år, og dermed ikke har krav på penger fra nav.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

far 12 uker + og er hjemme i 14 dager etter fødsel :)

fordi han tjener mye på overtid, som han ikke får når han går hjemme, + 80% lønn fra has lønn strekker da ikke til. Vi har litt over 3 mill i lån.

Jeg mister 3 tusen i mnd på 80 %. Han mister mye mye mer.

De er synd at det er slik.

Skrevet

Far 12 uker+legger til noen ferieuker i etterkant. Fordi det bare er såvidt arbeidsgiver aksepterer at han skal ta ut fedrekvoten, ville nok fått hjerteinfarkt om han tok ut mer (liten bedrift med få ansatte, mye mer sårbart enn fravær i en stor bedrift).

Jeg tjener best, men vi tar ut 100% og ingen av oss tjener mer enn 6G. Vi taper ikke penger i den lønnede permisjonen.

Jeg tar ut permisjon pluss ferie og noen uker ulønnet permisjon.

Skrevet

Nå har vi ingen babyplaner, men sist valgte vi at han var hjemme i 3 mndr. Det gikk såvidt, fordi han tjente over 6G og jeg gikk på skole og dermed ikke tjente penger da...

Skrevet

Han var hjemme 3 uker etter fødsel, betalt av arbeidsgiver, så var jeg hjemme i 9mnds permisjon, så 2 mnd ulønnet. Han hadde da sine 10uker. Han fikk ikke mer for at et skulle gå opp. Jeg hadde ikke en jobb å gå tilbake til.

Skrevet

Vi deler 50/50. Fordi vi mener det er best for barna å få like god tilknytning til begge foreldrene fra begynnelsen. Økonomi spiller ingen rolle i en så viktig sak.

Skrevet

Jeg har fullammet til 7 mnd, så jeg har vært hjemme til ungene har vært 8-10 mnd så de spiser vanlig mat til alle måltider før jeg har begynt jobbe. Etter det har vi begge hatt tidskonto og vært hjemme hver våre dager frem til neste hovedopptak i barnehagen. Ungene er født fra januar, februar og mai så lengden på permisjonene har blitt forskjellig fra gang til gang, ingen av ungene har begynt i barnehagen før august.

Skrevet

Her tok far sine 12 + 2 uker, jeg tok resten (80%). Men jeg hadde 6 ekstremt tøffe måneder med 2-3 timers søvn per døgn, skrikende kolikkbaby som isolerte meg fullstendig, og ble sykemeldt med fødselsdepresjon etter 6mnd. Da overtok far permisjonen i noen uker før jeg var skikket til å ta meg av ungen igjen. Nå skulle vi gjerne ha gjort det slik at faren overtok min permisjon helt etter disse 6 helvetesmånedene, men han er driftskonsisjonær for en stor kjede, så det var ikke mulig. Heldigvis ble barnet bedre!! :)

Nå skal ikke vi ha flere barn, men om vi måtte, så hadde vi delt permisjonen 50/50 (selv om det aldri hadde gått i hans jobb). Pappaen ville gjerne vært lengre hjemme; han elsker å leke, stelle og mate gullet sitt <3

Skrevet

Vi har valgt å gjøre det slik at jeg skal være hjemme de første 6 ukene etter fødsel, før jeg går tilbake på skolen. Da skal pappaen ta resten :)

For oss er det det som er best, pappaen jobber nå alltid kvelder og de fleste helger, så han er sjeldent hjemme for å hjelpe til. Hadde jeg tatt alt bortsett fra fedrekvoten hadde jeg i grunnen vært "alenemor".

I tillegg ligger jeg etter i studiene, så jeg vil ikke være hjemme i mer enn de 6 ukene.

Skrevet

Jeg tar alle ukene utenom fars 12. Vi har 80% dekningsgrad og full permisjon.

Hvorfor - i prioritert rekkefølge:

1. Jeg ønsker å amme lengst mulig. Jobben min er langt unna der vi bor - så noen ammefri er umulig å praktisere.

2. Far tjener bedre enn meg.

3. Jeg synes det er helt fantastisk å være hjemmeværende med baby. Far hadde ingen ønsker om flere uker utover sine 12. Han syntes det var koselig sist, men kjedet seg noe innimellom.

4. Jeg vil være sikker på at barnet er nattavvent - og at vi har gode netter - før jeg begynner å jobbe. Vet at jeg ikke har noen garanti for at vi klarer dette altså... Men det gikk nå bra sist. Viktig å være optimistisk:)

Skrevet

Han får de 12 ukene (+2 uker etter fødsel), jeg tar "resten". Vi har tatt ut 100%-varianten, så jeg tar ulønnet permisjon i nok uker til at det dekker opp til barnehagestart samt en liten felles ferie.

Jeg ville enkelt og greit ha endel tid hjemme selv. Pga. erfaringer med første fødsel som hadde litt komplikasjoner, vet jeg at det kan være greit å ha litt tid til å komme seg på. :) Han hadde nok fått 12 uker selv om det ikke var pålagt, da - med forrige barn tok han 10 uker (+ 2 uker etter fødsel), og da var 6 uker pålagt far.

Skrevet

Med begge våre har jeg hatt all permisjon utenom fedrekvoten. Fordi jeg har ønsket å være hjemme med barna lengst mulig, mens far ikke har vært så opptatt av dette. Kan også si at barna har like god tilknytning til pappaen som de har til meg. Vi har en pappagutt og en mammajente:-)

Skrevet

han tar 12 uker, jeg resten. Ingen av oss er interessert i å dele det annerledes. Han skulle gjerne hatt mindre mener vi begge. Mye tapt inntekt for vår del.

Skrevet

Her tar far sine 12+2 uker og jeg resten i 80%. Vi kan tape opptil 20 000,- i mnd hvis han skal ta ut mer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...