Gå til innhold

Gi meg ditt beste "få ungene til å sitte i ro"-tips!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør dere når dere trenger at ungene sitter i ro en stund? Nå frem mot jul kommer flere slike "øyeblikk" der jeg er avhengig av at de sitter i ro, men heller ikke roter eller krangler så fælt.

En eldre dame på jobben fortalte at moren hennes pleide å insistere på at ungene skulle hvile i to-tre timer på formiddagen julaften. Det hørtes litt drøyt ut (hun sa det var en ulidelig lang hvil!), men hva gjør man??

Trenger gode ideer!

(Det åpenbare er selvsagt tv, men mine bryr seg ikke så mye om tv.)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du få dem til å hjelpe deg med det du driver med, eller noe i samme stil?

Du skriver ikke hvor gamle de er, men mine tantebarn (har selv bare en liten baby) er aldri mer rolig og engasjerte enn når de får være med å gjøre det samme som vi gjør. Lager vi mat får de en smørkniv og noe å skjære opp, eller får helle oppi det som er målt opp eller røre etc... Skal du skrive julekort, kan de kanskje sitte og tegne på et kort som blir sendt til noen som vil sette pris på det, skal du vaske, kan de få en liten bøtte og beskjed om at hvis de har vasket rommet når du er ferdig får de en pepperkake... Alt etterosm hvor store de er, selvsagt... Å får hjelp av små barnehender er veldig koselig, men det tar litt lenger tid. Dog tar alt enda lenger tid hvis man skal krangle med de hvert tiende minutt, og så er det slett ikke like hyggelig! Sett på noe hyggelig julemusikk og lag "verksted" med ungene:)

Skrevet

Tapp dem for energi først, da får du rolige og konsentrerte barn. Dra i bassenget eller gå en tur før rolige aktiviteter. Barn med masse overskuddsenergi er barn somm ikke kan sitte stille:)

Skrevet

Kommer litt an på alder, interesser og dagsformen.

Ofte får jeg gjort ting ved å la snuppa være med og "hjelpe". Hun får en liten oppgave eller en fuktig klut og går rundt og "vasker" sammen med meg. Når jeg støvsuger så pleier hun å bruke den lille håndstøvsugeren og hjelpe meg. Hun liker også å få en egen kniv og skjærefjøl og kutte opp frukt eller grønnsaker eller røre i en bolle.

For å få henne til å sitte helt i ro/ikke forstyrre benytter jeg meg av følgende triks:

-La henne se en film

-La henne holde på med vann i vasken og lekedyr eller la henne vaske kopper i kjøkkenvasken.

-Ta frem noe hun ikke har lekt med på lenge, som moon dough f.eks og sette henne til ved bordet med det hvis jeg skal drive på kjøkkenet.

-La henne gå gjennom innholdet i veska mi

-La henne se i fotoalbum

-Sette henne foran stafeliet med malesaker (bare hvis hun er i godlune, ikke når hun er rampete).

-Papir og saks (ikke når hun er rampete)

-Henge opp/brette tøy, skifte på senger og rydde i 2.etg får jeg gjort mens hun sitter i badebalja. Hun kan gjerne bade i en times tid og da har jeg døra til badet åpen så jeg hører at hun skravler hele tiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...