Gå til innhold

Noen gravide med diabetes 2?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg lurer på om det er noen her som har erfaring med diabetes 2 under svangerskap?Jeg har gått flere måneder uten medisiner nå, men har nok litt høyere blodsukker enn "vanlige" folk. Men er ikke slik at jeg merker det. Hvordan ble dere tatt vare på gjennom svangerskapet? Ble det insulin?Hvem doserte i så fall det? Ble dere fulgt opp av diabetikersykepleier eller jordmor?

Jeg lurer på "alt"!:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei! :)

Jeg har ikke diabetes 2, men svangerskapsdiabetes.

Sies det svangerskapsdiabetes er det samme som diabetes 2, men det går over igjen etter svangerskapet :)

Jeg går på vekskontroll (ultralyd) annen hver uke, og diabetes-lege(?) annen hver uke. Der passer de på at blodsukkeret er okei, og barnet ikke blir "for stort".

Hittil har jeg klart å holde blodsukkert under kontroll med regulert kosthold! Men om jeg ikke hadde klart det, så hadde jeg fått insulin.

Jeg blei henvist til spesialist etter en glykosebelastning hos lege :)

Lykke til!

Skrevet

Jeg har diabetes 2 og går nå mot slutten av mitt andre svangerskap. Jeg har måttet bruke insulin i begge svangerskap, har hyppige kontroller, minst hver 14. dag gjennom hele svangerskapet med ul hver 4. uke. Jeg må føde på sentralsykehus. Jeg har kontroller hos gynekolog hver 4. uke, hos diabetikersykepleier hver 4. uke og hos jordmor minst hver 4. uke.

Hvordan er langtidsblodsukkeret ditt nå? Før dette svangerskapet var mitt litt forhøyet da det aldri normaliserte seg helt etter forrige svangerskap (7,4) og jeg måtte derfor begynne med insulin allerede ved positiv test. Forrige gang var det 5,6 før jeg ble gravid, og da begynte jeg først med insulin i uke 16. Når du er gravid er det strengere krav til blodsukkeret enn ellers. Langtidsblodsukkeret bør være under 7 når du blir gravid, og under 6 gjennom svangerskapet. Det anbefales også at fastende blodsukker skal være under 5, og målinger 2 timer etter mat skal være under 7. Klarer du ikke disse målene på egen hånd, må du bruke insulin. Blodsukkerkontroll er særlig viktig i første trimester da forhøyet blodsukker kan føre til misdannelser hos barnet i denne fasen. Mot slutten er det viktig fordi barnet også produserer insulin og dersom ditt blodsukker er for høyt vil barnet produsere for mye insulin noe som fører til at det vokser for mye + at det kan skape trøbbel etter fødsel.

Jeg har hatt god kontroll på blodsukkeret i begge svangerskapene, og eldstejenta mi hadde ingen påvirkning etter fødsel. Nr. 2 er ikke født enda, men foreløpig er det ingen tegn til at hun er påvirket av diabetesen min. Jeg har hatt tøffe svangerskap. Vet ikke om det har noe med diabetesen å gjøre, men med diabetes er det større risiko for å utvikle både det ene og det andre, noe jeg har gjort i begge svangerskapene.

Hvis du har flere spørsmål, kan du gjerne sende meg en pm.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...