Anonym bruker Skrevet 19. desember 2011 #1 Skrevet 19. desember 2011 Var blodprøven positiv? Hvilke symptomer hadde du? Tok det lang tid før dere fikk svar på blodprøven? Tok det lang tid før dere fikk henvisning for videre utredning? Hvor lang tid tok det før dere fikk svar på bioskioi (eller hva det heter?)
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2011 #3 Skrevet 19. desember 2011 Jeg hadde akkurat født, og ble en uke etter fødselen innlagt med alvorlig og komplisert anemi (blodmangel, folsyre, b-vitamin-mangel osv). Dette var de symptomene jeg hadde på cøliaki, ikke noge magevondt/diare osv som er vanligst. De fant blod i avføringen, som forklarte hvorfor jeg hadde under 40% med blod i kroppen. De tok blodprøve som viste positiv. Det gikk en dag til jeg fikk svar på blodprøven, da jeg allerede var innlagt på sykehus, men dro hjem på perm. Når jeg var på gastroskopi kunne hun med en gang se at det var cøliaki, 99% sikkert sa hun, men jeg fikk svar på biopsi neste dag. Jeg var glad det "bare" var cøliaki, men det er ikke like lett alltid og det tar litt tid for å sette seg inn i det. Har du tatt blodprøve? Lykke til hvertfall.
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2011 #4 Skrevet 19. desember 2011 Jeg fikk positiv blodprøve. Tror ikke det var lenge å vente på den. Gastroskopi lurer jeg på om jeg fikk svar etter noen uker. Legen kunne se at det var cøliaki med en gang på gastroskopi. Så etter den undersøkelsen kunne jeg begynne med glutenfritt kosthold med engang. Det var lang ventetid for å få gastro undersøkelse. 5 mnd. Synmptomer: mangler på vitaminer og mineraler. Mye syk. En gang i året lungebet. bronkitt og halsbetennesel. Hvert år var det noe. Og det varte i mange mnd. Lite energi, alltid trøtt. kJente sterk magesmerter kun noen få ganger. Samme smertene får jeg nå, hvis jeg har fått i bittelitt gluten. F:eks freie sjokolade, som det står kan inneholde spor av gluten.
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2011 #5 Skrevet 19. desember 2011 Tror du at du har cøliaki, HI? Har du tatt blodprøve? Vil du virkelig høre min historie? Den er lang, håper du er tålmodig Jeg har hele livet vært kjempe tynn, kunne ikke helt forstå det da jeg spiste alt jeg hadde lyst på hele tiden. Jeg har også trent hele livet og ALDRI sett ut som en som trener. Fikk også ofte spm om jeg har spiseforstyrrelser.... Dette var veldig sårende. Da jeg fikk min førstefødte, gikk alle kg av meg, med en gang. På noen få uker va jeg tynnere enn jeg aldri hadde vært før, dette var fryktelig. Har tenkt i ettertid at det var nok fordi jeg ammet og trillet turer hele tiden. I tillegg til cøliakien selvfølgelig. Jeg var RADMAGER, lenge. Da ungen min var 14 mnd bestemte jeg meg for å slutte med nattammingen, tenkte dette ville bidra til at vekta ble bedre. Men nei.. Så begynte ungen min i bhg etterhvert, og når den ble syk, ble jeg syk ganger 10. Spesielt når det gjaldt omgangssjuke eller diare. Til slutt gikk jeg til legen, og han satt meg opp for å ta noen blodprøver. Dagen jeg skulle ta de blodprøvene, kom noe i veien, derfor fikk jeg aldri tatt de prøvene. Så ble jeg gravid med nr 2. Da jeg var 12 uker på vei, dro jeg å tok de blodprøvene som man tar når man er så langt på vei. Noen få dager etter jeg hadde tatt blodprøvene, ringte fastlegen min meg. Jeg ble kjempe redd, tenkte at nå var det noe galt med blodprøvene mine. Da fortalte han at de prøvene jeg skulle ha tatt tidligere, ble tatt samtidig og han tror jeg har cøliaki. Utifra blodprøvene, var han 99% sikkert på at det var det. Tre dager etterpå fikk jeg gastroskopi, med engang slangen kom ned, sier han "her blomstrer det cøliaki!!" Så sånn er min historie.... Dette har jeg altså da levd med i 22 år. Jeg har en tusen ganger bedre liv etter at jeg fant det ut, helt seriøst! Jeg ser bedre ut, og jeg føler meg opplagt og frisk. Er kjempe glad for at jeg fant det ut!
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2011 #6 Skrevet 19. desember 2011 Jeg venter også på svar på blodprøve. Men jeg har bare hatt vondt i magen. Noe som har vært hver dag i over en mnd. Smertene ligger der hele dagen og murrer, ved matinntak øker det drastisk og jeg blir kvalm (muligens pga smertene). I tillegg har jeg hard og løs mage om hverandre, og må på do opp til fem ganger daglig. Håper de finner ut hva det er på bøodprøvene Men jeg har i flere år blitt veldig lett trøtt og sliten, dette er blitt så notmalt for meg at jeg sjeldent tenker over det. Og jeg fikk beskjed for noen år siden at jeg hadde mangel på div stoffer pga ødelagte slimhinner i magen, homopat (?) som mente det.
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2011 #7 Skrevet 19. desember 2011 Høres veldig kjent ut... Jeg gikk også ofte på do, altfor ofte. Trodde bare at jeg hadde høy forbrenning. Var trøtt og uopplagt. Stor og oppblåst mage.. Hadde løs avføring og illeluktende.
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2011 #8 Skrevet 19. desember 2011 Ja venter på svar på blodprøve. Har hatt diare/løs mage ca 2-5 ganger hver dag i over 7? mnd (jeg har skrevet innlegg her før), har mye luftsmerter og magevondt. Er trøtt og slapp, helt tappet for energi, tror ikke de fannt blod i avføringen min siden jeg ikke har hørt noe, det STINKER når jeg fiser eller går på do (sorry for detaljer..). Veier bare 49 kg nå (164cm), og har gått ned mye mer enn hva jeg var før jeg ble gravid (fødte for 1,5 år siden). Har gått ned 10 kg siste 6 mnd (veide 73 etter fødsel, og 56 kg før graviditet). Føler ikke legen er så interessert å sjekke ut noe mer (prøver ol) før vi får svar på prøvene. Er nå snart 3 uker siden jeg tok dem. HI
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2011 #9 Skrevet 20. desember 2011 Håper du får et svar snart HI! Dersom du har cøliaki og begynner med glutenfri er det veldig vanlig å gå opp i vekt, positivt for deg dersom du ønsker det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå