Gå til innhold

Dilemma: leieboer blir samboer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har et dilemma. De siste månedene har vår leieboer fått seg kjæreste og bilen hans står parkert utenfor leiligheten hver eneste dag, bare borte på dagtid (arbeidstid). Hver natt står den også parkert utenfor. Vi har spurt leieboer om hun har fått samboer, hun svarer da nei og at det er kjæresten som har leilighet et annet sted.

Min tanke har streifet at hun er redd for redusert stønad (NAV) ettersom hun er alenemor til en liten gutt, uten å vite om dette stemmer.

Dilemmaet er at vi ønsker å ha dem som bor i huset med i leiekontrakten, men hun sier altså at han ikke bor her selv om vi ser at bilen til kjæresten står her permanent.

Så hva gjør vi?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kan være samboer i 12 måneder uten å miste stønader så det er neppe det hun er redd for. Jeg vil tro at han bare er det ofte, men at han fortsatt har sin egen leilighet

Skrevet

Hvis det er ganske nytt forhold, så kan det hende at de er bare skikkelig forelsket. Det å være nyforelsket er ganske heftig. Da har man lyst til å være med personen døgnet rundt.

Skrevet

Takk for svar!

Han har jo sovet her hver eneste natt i 3 mnd... Hva er da definisjonen på "å bo" et sted?

Skrevet

At man har fast adresse, hos folkereg. og posten, samt alle tingene sine der

Skrevet

07:31

Poenget er jo at mange bevisst unngår å melde fra, slik at alenemoren fortsetter å få aleneforsørgertillegg på tross av at hun bor sammen med kjæresten sin, og dermed drar nytte av dobbel inntekt.

I tillegg vil jo 2 voksne skape mye mer slitasje av leiligheten enn èn voksen, og det er nok dette HI tenker på. I så fall bør de betale mer i husleie, da leiligheten blir fortere slitt. Leieboere har ikke samme forhold til hjemmet sitt som eiere har.

Skrevet

Hun mister ingen stønader selv om du skulle melde henne. Man kan være samboende inntill 12 mnd før stønader faller bort.

La henne ha besøk, dersom han fortsatt sover der hver natt i enda 9 mnd kan du be han skrive seg inn i kontrakten.

Jeg hadde gubben mye på besøk før vi flytta sammen. Hadde fått hetta om vi måtte sette oss opp som samboere etter noen mnd fordi en eller annen utleier mente det lenge før vi selv var klare for å gjøre det offisielt.

Skrevet

Man er ikke samboere selv om man er hos den ene hver dag i flere mnd. Man blir samboere når man melder flytting til samme sted og tar med seg alt av tingene sine.

Fordi om kjæresten hennes er der mye betyr det ikke at han betaler for noe som helst.

Han betaler vel mest sannsynlig for sitt eget.

Jeg har ei venninne som nå i over et år har vært hos kjæresten nesten hele tiden, men hun har sin egen leilighet hvor hun betaler og har sine ting. De er derfor ikke samboere. (nå har ikke de barn da så der er ikke noe stønader inni det her, hun ønsker bare ikke å gi fra seg sin egen selvstendighet som hun sier det.)

Om to skaper mer slitasje på huset spiller ingen rolle her, huseier kan ikke nekte henne å ha besøk ofte og de kan ikke nekte henne å ta inn samboer om hun velger det. De kan heller ikke sette opp husleien bare fordi hun lar kjæresten flytte inn.

Så hvorfor er det så viktig å ha begges navn på kontrakten? De kan faktisk ikke tvinge henne til å skrive under en ny kontrakt der også kjæresten skriver under. De har ingen grunn til å si opp den gamle.

Det har ingenting å si fram eller tilbake om den ene eller begges navn står på kontrakten i forhold til huseier.

Kun for parret selv da om han står kan hun ikke bare kaste han ut av leiligheten om det blir slutt.

Skrevet

Hvis kjæresten ikke er barnets far så kan hun bo sammen med ham i et år før stønader ryker. Ellers har vel ikke du noe med hvem hun har besøk av, og hvor lenge. Alt man skal blande seg i!!

Skrevet

Om man bor en eller to voksne i en leilighet har vel ikke noe å si for husleia om det ikke er inkludert strøm. Skjerp deg husvert og pass dine egne saker!!

Skrevet

Vår husvert økte husleia når mannen min begynte å være på besøk veldig mye. Avtalen når jeg flyttet inn der var at han kom på overnatting 1-2 ganger i uka, men etterhvert ble det 4-5 dager i uka (vi var ukependlere, så var sjelden der i helgene). Så da fikk vi et brev fra husvert om at husleia økte fra 2750 til 3250 (ja det er lenge siden... ;) ) pga økt slitasje, parkering og bruk av varmvann. Jeg husker jeg syntes det var kjipt av han, men nå som jeg er husvert selv så har jeg full forståelse for det.

Skrevet

Herregud så sært! Jeg hadde aldri godtatt en slik økning og det er er heller ikke lov.

"Hvilke personer kan leier ta opp i husstanden uten at det

kreves godkjenning fra utleier?

• Ektefelle, partner eller samboer, og deres eller sine

• barn og barnebarn, fosterbarn og adoptivbarn, og

• foreldre eller besteforeldre.

Hvis det står i leieavtalen at boligen kun leies ut til én person,

betyr det at leier ikke kan ta opp kjæresten i husstanden?

Nei, hvis kjæresten flytter inn til leier fordi de ønsker å være samboere, kan utleier ikke nekte det.

Skal leier betale mer i husleie hvis flere flytter inn i boligen?

Nei, utleier har ikke lov til å ta høyere husleie, selv om det for eksempel flytter inn et barn eller en samboer."

http://www.regjeringen.no/upload/KRD/Vedlegg/BOBY/veiledninger_og_brosjyrer/ni_kan_leier_ta_opp_andre_i_husstanden_eller_framleie.pdf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...