Anonym bruker Skrevet 18. desember 2011 #1 Skrevet 18. desember 2011 Velkommen til Nederland Å vente et barn er som å planlegge en fantastisk ferie til Italia. Du kjøper guidebøker og legger opp fantastiske planer. Colosseum, Michelangelo, gondolene i Venezia. Du kanskje lærer deg noen nødvendige setninger på italiensk. Alt er veldig spennende. Etter måneder fylt av forventning er det endelig dags. Du pakker kofferter og så reiser du. Flere timer senere lander flyet. Flyvertinnen kommer inn og sier: ”Velkommen til Nederland”! ”Nederland”!?!, roper du. „Hva mener du med Nederland? Jeg har bestilt en reise til Italia. Det er dit jeg skal. I hele mitt liv har jeg drømt om å komme til Italia” Men flyreisen har blitt endret. Du har landet i Nederland og der må du blir. Det viktige er at de ikke har ført deg til en grusom, stygg og skitten plass full med pest, sult og sykdommer. Den er bare annerledes. Så må du ut og kjøpe nye guidebøker. Og du må lære deg et nytt språk. Og du kommer til å møte helt nye mennesker som du aldri skulle ha møtt ellers. Det er bare en annerledes plass. Tempoet er langsommere enn i Italia; det er ikke så sjarmerende. Men når du har vært der en stund og ”summet” deg, så ser du deg rundt…og du begynner å legge merke til at Nederland har vindmøller… og i Nederland finnes det til og med malerier av Rembrandt. Men alle du kjenner er opptatt med å reise til og fra Italia… og de snakker vidt og bredt om hvor fantastisk de hadde det der. Og under resten av ditt liv kommer du til å si , ”Ja, det var dit jeg skulle ha reist. Det var det jeg hadde planlagt”. Og den smerten kommer aldri, aldri, noensinne til å forsvinne helt, fordi tapet av den drømmen er et veldig betydelsesfult tap. Men…om du egner ditt liv til å sørge over at du ikke kom til Italia, så klarer du aldri å oppdage og nyte av alt det sjeldne, det fantastiske... med Nederland
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2011 #2 Skrevet 18. desember 2011 Jeg hadde nok hoppet av på mellomlandingen i København og returnert tilbake til Norge. Nederland er ikke noe for meg.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2011 #3 Skrevet 18. desember 2011 Helt enig. Ingen tvinger en til å ikke snu hvis en ikke havner der en skulle...
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2011 #4 Skrevet 18. desember 2011 Så utrolig vakkert skrevet!! jeg ble helt satt ut... tusen takk.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2011 #5 Skrevet 18. desember 2011 http://www.our-kids.org/Archives/Holland.html
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2011 #6 Skrevet 18. desember 2011 Har lest dette før, hvor? Vi kom forresten til Nederland og ville ikke byttet reisemål for alt i verden.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2011 #7 Skrevet 18. desember 2011 Det er "Welcome to Holland" av Emily Perl Kingsley, oversatt til norsk
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2011 #8 Skrevet 18. desember 2011 Å "havne i Nederland" er ikke slutten på noe, men begynnelsen. Det er ihvertfall vår erfaring. Og for vår del var turen helt uten mellomlandinger.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2011 #9 Skrevet 18. desember 2011 Det er fint i Nederland! Ikke før de finner idiotgenet er jeg villig til å gå med på at noen liv er mer verdt enn andre. Hvis de finner idiotgenet, skal jeg være den første til å ta abort dersom min lille ufødte er bærer av dette. Idioter har virkelig verden nok av!
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2011 #11 Skrevet 18. desember 2011 Når vår siste lille gutt kom havnet vi i nederland- jeg ELSKER Nederland. Han her gitt meg og alle de rundt oss mer enn dere Som ville avbrutt turen aner. Vi valgte å ikke avbryte turen, og heldigvis for det. Tenk hva vi hadde godt glipp av om ikke han skulle vært her.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2011 #12 Skrevet 18. desember 2011 Nåja.. Man blir ganske tvunget til å bli der gitt..
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2011 #13 Skrevet 18. desember 2011 Her er en til som er i Nederland, på både godt og vondt. Dette diktet er så vakkert, jeg får tårer i øynene hver gang jeg leser det for det er akkurat slik det er. Nydelig..
Gjest vinterbrud Skrevet 18. desember 2011 #14 Skrevet 18. desember 2011 Jeg har også havnet i Nederland,dette diktet er veldig bra synes jeg.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2011 #15 Skrevet 18. desember 2011 Man kan i noen tilfeller avbryte turen underveis da...
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2011 #16 Skrevet 18. desember 2011 De burde kanskje lete hos deg da eller?
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2011 #17 Skrevet 18. desember 2011 Dersom det er idioti å skrive det, er det jammen idioti å reagere på det også. De bør nok innføre obligatorisk genskanning ved fullgåtte 12 uker. Genet kan tydeligvis dukke opp hvor som helst. For ordens skyld, psyksik utviklingshemming er ikke forbundet med idioti. Våre oldemødre brukte kanskje den betegnelsen, men i dag har man heldigvis skjønt at de ekte idiotene ikke er verdig en slik sammenligning.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2011 #18 Skrevet 18. desember 2011 Flott historie, men jeg skulle gjerne vært i Italia eller noe. Nederland er ikke noe flott mer. Jeg er der, og har vært der i mange år. Det har ikke noe glans mer........
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2011 #19 Skrevet 18. desember 2011 Det er vakkert skrevet, orket ikke å lese det nå - men jeg har lest det mange ganger før, og gråter hver gang jeg leser/hører det. Det berører meg så sterkt fordi jeg selv havnet i Nederland - og det uten mellomlandinger. Det er ikke lett å være i Nederland. Det er forferdelig slitsomt, og hele livet er som en jobb i Nederland. Ja, det finnes gleder i Nederland også, men når man er så sliten er det vanskelig å få øye på gledene, det er vanskelig å ha overskudd til å oppleve gledene, fordi det meste bare er en kamp i Nederland. Og når alle andre snakker om Italia - og alt de opplever der, så har man ingenting å tilføre, fordi man lever et helt annet liv. Livet i Nederland er så annerledes livet i Italia som det kan få blitt - og ingen som ikke har havnet samme sted i Nederland, vil noen gang kunne forstå. Det er rett og slett vanskelig å være sammen med andre som har havnet der vi også skulle, i Italia, fordi vi har ingenting felles lengre. Vårt liv dreier seg bare om det som skjer i Nederland - mens i våre venners liv er ferieturen til Italia bare en bitteliten brøkdel av livet...
MammaenTil ♥ Skrevet 18. desember 2011 #20 Skrevet 18. desember 2011 Nederland er flott! Slitsomt til tider, men jeg liker meg veldig godt her
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2011 #21 Skrevet 18. desember 2011 Eg har og vore i Nederland, men fekk dessverre berre bli der litt over eit år. Kven hadde ant at det gjekk an å møta så uendelig mange nydelige nederlendarar og folk dei hadde rundt seg. Ber alltid med meg minna om den uventa, slitsomme, men aller mest fantastiske reisa i hjarta mitt. Sjølv om eg gjekk glipp av den Italiaturen har eg tenkt ein del gonger at det er deilig å sleppa å bli ein del av DEN gjengen -for kva veit vel dei..?!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå