Gå til innhold

Saus til (svine)ribbe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det vanlig brun saus jeg skal lage eller? (kjøttkakesaus)

Noen som har en god oppskrift?

Fant ikke noe særlig på bl.a matprat.no

Skal sjekke Wenche sine oppskrifter også, hun har nok noe på lur! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du lager saus på all kraften du får i langpannen, den er nydelig.

Jeg lager en tradisjonell saus på denne måten:

Smelter smør i en kjele og bruner det litt og har i hvetemel. Har i kraften fra langpannen (siler den først) og lar det koke opp. Smaker til med salt, pepper, soyasaus, tyttebærsyletøy og brunost.

Skrevet

Jeg lager den slik: Koker ut og siler kraften fra ribbestekinga, og skummer av noe av fettet. Koker opp krafta, sper ut med vann om nødvendig, jevner med Maizena brun, og smaker til med salt og pepper. Det er så mye smak i krafta vanligvis, så jeg synes andre smaker er unødvendig. Sausen blir knallgod, og slår ribbefett ned i støvlene :-)

Skrevet

Lag brunsaus som vanlig, men bytt ut vannet med kraften fra ribba, evt ha vann og kraften hvis du ikke har nok kraft.

Brunsausen skal selvfølgelig lages fra bunnen av og brunes ordentlig.

Salt og pepper til slutt. :)

Skrevet

Brun saus til ribbe har jeg aldri brukt og kommer ikke til å bruke heller. Her serveres kun ribbefettet.

Men skal du lage saus, må du lage det av fettet / sjyen i panna. Skal du ikke lage den fra grunnen av, ville jeg valgt vanlig brunsaus og brukt noe av sjyen i sausen.

Skrevet

HI: Jeg hadde egentlig tenkt å lage sausen på torsdag eller fredag jeg da, da blir det jo litt vanskelig å bruke kraft fra ribba.

Går det ann å lage "brun saus" på forhånd, og deretter sile inn ribbekraften på julaften?

Skrevet

Jeg er IKKE flink til og lage saus, men ribbesaus er så enkelt at den kan jeg lage uten og grue mig!!

Gjør som beskrevet over: smelt smør, rør inn mel og spe med silet ribbekraft. Jeg tilsetter sukkerkulør til ønsket farge, smak til med salt. tilsett evt. fløte (sammen med kraften) for å gjøre den ekstra lekker.

Lag den samme dag. Tar ikke lang tid og ikke noget og grue sig for!!! Der er så mye smak i kraften, at sausen må blive god. Husk og la den småkoke litt

Skrevet

Klart du kan lage den på forhånd om det føles trygger eller bedre for deg. Mye bedre det enn å stresse på julaften.

Lag sausen litt tjukk og uten for mye krydder, så smaker du den til med ribbesjyen på julaften.

Skrevet

En desj sennep er veldig godt i den sausen:)

Skrevet

Du skal selvsagt ikke ha saus til ribbe, du koker ut panna og bruker sjyen om du på død og liv må ha noe flytende til.

Skrevet

Selvsagt kan man ha saus til ribbe! Det kan være helt vanvittig godt! Men ja, det er sjyen fra steikinga som må brukes som væske.

Skrevet

HI:

Hjelpes meg... SELVSAGT skal vi ha saus til ribbe! ;)

Hadde jeg ikke servert saus, kun sjy, tror jeg alle hadde gått hjem igjen.

Skrevet

Det du kan gjøre når du skal lage sausen på forhånd er å koke opp en kotelett. Dette gir god kraft til brun saus :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...