Anonym bruker Skrevet 18. desember 2011 #1 Skrevet 18. desember 2011 Jeg og samboeren min holder på å gå fra hverandre. Vi har en hund på 1 år, som vi trolig må gi ifra oss:-( Leiligheten som jeg og barna skal flytte inn i er det ikke lov å ha dyr, og mannen jobber så mye at han kan ikke ha et hundehold. Bør vi kontakte oppdretter, har de "førsterett" på hunden? Vil da oppdretter kjøpe tilbake hunden eller må vi gi den fra oss?
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2011 #2 Skrevet 18. desember 2011 Det kan være forskjellig fra oppdretter til oppdretter. Hva skrev dere i kontrakten? Ville hørt med oppdretter først men ikke regn med at dere får penger for den... Hvis det ikke går så må dere forsøke å omplassere den selv og dere kan ta kontakt med noen som driver med omplassering av hunder. Noen av lokalavd til dyrebeskyttelsen gjør det. Husk å vr nøye med den /de som overtar hunden og ikke gi den bort til hvem som helst! Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2011 #3 Skrevet 18. desember 2011 Dere bør absolutt kontakte oppdretter ja. Det er varierende praksis på dette med tilbakekjøp, men i og med at hunden deres er så "gammel" er det uansett ikke rare summen dere vil få (dette går som oftest %-vis parallelt ned med hundens alder) Om dere har en seriøs oppdretter så vil de i det minste være behjelpelig med å finne et nytt hjem til hunden.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2011 #4 Skrevet 18. desember 2011 Hvis dere har en populær rase kan dere få ganske godt betalt for hunden likevel, såfremt den er godt oppdratt osv er det mange som vil ha en hund som er ferdig husren bl.a. Oppdretter kan kontaktes, kanskje de kan formidle kontakt med potensiell kjøper, men det er ikke påkrevet.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2011 #5 Skrevet 18. desember 2011 Først og fremst vil jeg si at dere fikk dere hund og forpliktet dere da til å ta ansvar for den i alle dens leveår, ikke "bare så lenge som det passer oss"! Hvordan kan du finne deg et hus/leilighet der du ikke kan ha dyr, når du faktisk har et dyr, og du vet at mannen din har en jobb som ikke passer til å ha dyr? Men når det er sagt, så syns jeg dere skal ta kontakt med oppdretter, og ikke regn med å få et øre, noe dere heller ikke fortjener når dere gir opp en hund som aldri valgte å komme til dere, og som stoler på og elsker familien sin!..
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2011 #6 Skrevet 18. desember 2011 Forstår ikke at du flytter inn i en leilighet hvor det ikke er tillatt med dyr. Ikke si det er vanskelig å finne et sted å bo med dyr for det vet jeg alt om. Stakkars hund som kun fikk bli i ett år. Typisk uansvarlige hundeeiere. Svar på spørsmålene dine: Du må sjekke kontrakten. Der står det om oppdretter har førsterett på hunden om dere skal selge den. Om dere får penger for den eller ikke kommer helt ann på rase og avtale mellom dere og oppretter.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2011 #7 Skrevet 18. desember 2011 Jeg ville også kontaktet oppdretter først, det kan hende de har hatt flere interessenter enn valper, og kan videreformidle for dere. Ja, det er opprivende for en hund å bli fjernet fra familien sin, men såfremt den kommer til et godt hjem så vil det gå over og den vil etterhvert få en ny familie den anser som sin. Så det går over, selv om det krever omstilling Hvis ikke det står noe i kontrakten er det ingen som har førsterett, da bestemmer dere helt selv hva dere vil gjøre. Vil anbefale dere å ta kontakt med omplasseringstjenesten i området hvor dere bor (I Oslo er det vel FOD - foreningen for omplassering av dyr, i Trondheim har du Charlottes, osv). Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå