Anonym bruker Skrevet 17. desember 2011 #1 Skrevet 17. desember 2011 Skal til sånn blodsukkertest på tirsdag og er litt bekymra. Mange som har vært på det? Ang svangerskapsdiabetes... JM fant ikke noe galt, blodtrykk og urin er normalt og jeg har ingen hevelser. Heller ikke lagt på meg til nå. (uke 18) jeg drikker mye cola, har hatt så syk tlyst på det i dette svangerskapet... BMI er 28 dvs overvektig. Derfor jeg skal testes. Kan jeg ha sv.diabetes selv om JM ikke finner noen tegn på det? Hva skjer hvis jeg har det?
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 17. desember 2011 #2 Skrevet 17. desember 2011 Jeg hadde svskapsdiabetes. Det ble oppdaget pga at jeg hadde mye sukker i urinen. Først tok jeg en blodsukker test. Jeg måtte faste i 12 timer før jeg tok den. Kom på legekontoret tok blodprøve, måtte drikke 5 dl med sukkervann, sitte og vente i 2 timer og ny blodprøve. Måtte gjøre det 2 ganger i svskapet Prøvde først å regulere det med kosten, men det funket ikke så bra. Var hos diasykepleier på sykehuset hver 14 dag.Hadde blodsukker måler som jeg måtte måle med 2 hver dag, før og etter jeg hadde spist,skrev ned dette på et skjema som diasykepleieren så på. Siste 2 mnd av svskapet måtte jeg gå på metformin tabletter for å holde det i sjakk. Fikk også hyppige ul pga at fosteret kan bli stort. Jeg skulle bli satt igang 3 uker før termin pga stor baby, men gikk i fødsel selv dagen før. Min baby var 4174g og 54 cm lang. Så glad jeg ikke gikk til termin.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2011 #3 Skrevet 17. desember 2011 Ojda... jeg er 5 kilo tyngre nå enn ved forrige sv.skap. Forrige gang fødte jeg 4 dager før termin og baby var bare 2900 gr. Måtte ikke testes da? HI
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2011 #4 Skrevet 18. desember 2011 Vekta di alene har ikke så mye å si (stor er ikke lik diabetes) men overvektige har større sjans å få sv.skap dia pga at kroppen er større i utgangspktet - i graviditeten så påvirker hormoner og kropsstørr hvor sensitiv man er til insulin. Jo større man er, desto mer insulin må kroppen produsere, og bukspyttkjertelen hos noen takler ikke påkjenningen av hormoner + større kropp, og produserer ikke nok for den voksende gravide kroppen. Kan tenkes at jordmor vil være sikker? Var det sukker i urinen din? Det at du drikker masse cola er et godt tegn på at kroppen krever mer sukker - noe som kan være et tegn på at insulinet i kroppen ikke er tilstrekkelig for å slippe sukker inn i blodet. Derfor vil kroppen skrike etter mer sukker (cola!) som igjen fører til enda høyere blodsukker og man har en ond sirkel i gang. Blodtrykk osv. gir ikke tegn på diabetes. Tenker hun vil være sikker, jeg! Og det er kjempebra! Hadde vært grusomt om hun sjekka en gang for lite og mor har sv.skap.dia..... Det kan gi komplikasjoner bl.a. Ved stort barn (barnet har høyt blodsukker i morsliv, og får insulinsjokk når den kommer ut for dens egen bukspyttkjertel produserer for mye med en gang den kommer ut. I absolutt verste fall kan disse babyene gå i koma....og ja, i ille tilfelle dø, men dette fanger man opp, så ikke bli skremt!). Poenget er, ta testen og være fornøyd med at jordmor er våken er du frisk så er det flott, har du sv.skaps dia så går det også heeeelt fint, litt mer jobb på deg, men du blir fulgt opp
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2011 #5 Skrevet 18. desember 2011 Jeg måtte ta en glukosebelastningstest fordi jeg testet positivt på sukker i urinen to ganger på rad, jeg visste jo hvorfor, det var fordi den ene gangen hadde jeg drukket et glass obojmelk til frokost og den andre gangen hadde jeg jordmortime en mandag og hadde overspist godteri dagen før siden deg var helg, og jeg som aldri spiser godteri - vel, det satt i Jeg tok testen - heslige greier og gørr kjedelig og hadde selvfølgelig ikke svangerskapsdia. Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2011 #6 Skrevet 18. desember 2011 Ja du er kommen i RISIKOGRUPPEN så sjukehusa sier. BMI over 27 skal ein ta testen. Stopp alt av intak av søtt no det kan hjelpe på, et sunt no. Sjølv om alt ser ok ut kan du ha fordet. Jeg hadde utslag på sukker i urin men har ikkje utslag på blodsukker testen. Jeg er stor og har ingen ting som tilsvarer problemer på noen prøver. Men får ikkje lov til å føde der eller der. Pga BMIen. Jeg står stempla som RISIKOGRUPPA men får 0,000 spesial oppfølging. Fårstå det den som vill. Så jeg må kjøre i 3 timer for å komme til sjukehus og føde men bor 25 minutt fra eit sjukehus som jeg har født 3 barn på før. Pga BMI og 2 dei 2 siste fødslane var jeg like stor.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2011 #7 Skrevet 18. desember 2011 Om man får svangerskapsdiabetes, så vises ikke det på blodtrykk eller hevelser. Får man svangerskapsforgiftning derimot så er blodtrykk og hevelser en nokså sikker indikator. Synes det høres rart ut at jordmor vil glukoseteste deg utifra de kriteriene du oppgir. Man blir først bekymret for dette om man har sukker i urinen. Har man ikke det så virker jo systemet som det skal. Jeg har BMI på over 28, og er minst 15 kilo overvektig men aldri blitt bedt om å teste meg for dette i mine 3 svangerskap. Har du sv.diabetes så må du passe på kosten, ikke noe mer Cola på deg. :-) Og om ikke dette hjelper så må du over på tbl. Som regel ikke noe å bekymre seg over, man får ikke varig diabetes. Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2011 #8 Skrevet 18. desember 2011 Dette er rimelig nytt. Når jeg var gravid med dattera mi som er 7 år hadde jeg helt sikkert en BMI på langt over 30, sikkert nærmere 35. Men det ble aldri tatt noe test da. (Var så stor pga meg selv, ikke svangerskapet) Når jeg gikk gravid med minsten som nå er 4 år hadde jeg bmi på 27 når jeg ble gravid, og måtte derfor ta den testen... Det er bare for å sikre seg at det ikke er noe, du har garantert ikke noe sv.skapsdiabetes...
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2011 #9 Skrevet 18. desember 2011 Hadde sukker i urinen i begge svangerskap. Fikk ikke spise noe søtt ei heller frukt. Jm sa at det er en økt risk for diabetes når en blir gammel om en får det i svangerskapet. Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2011 #10 Skrevet 18. desember 2011 Jeg hadde bmi på27 forrige svangerskap og måtte til pers med sukkerguggetesten. Brukte sugerør for å få det i meg uten å bli for kvalm, det er jo sinnsvakt søtt! Mitt blodsukker etter testen var akkurat på grensa til at de vurderer det som svangerskapsdiabetes og det var noe av det beste som kunne skje! Jeg fikk jo DEN oppfølgingen! Diasykepleier og blodsukkermålinger og stram kontroll på hva jeg puttet i meg var en ting, jeg endte jo opp med å gå ned i vekt gjennom svangerskapet. MEN jeg var jo til kontroll med jordmor på sykehuset hver 14 dag omtrent og annenhver gang var det vekstestimering, altså ultralyd. Fikk jo se jenta mi mange ganger og det var skikkelig kos! Jeg hadde null tegn på sv.diabetes og hadde aldri trøbbel med å holde blodsukkeret nede med normal kost, dog uten noe form for snop, snacks og kaker. :-)
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2011 #11 Skrevet 18. desember 2011 Søtt ja! Fy søren. Jeg jobba på legekontor i 3 år og tok denne testen på mange pasienter. Det er 3 dl vann, med en BOKS druesukker oppi.... Jammi!
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2011 #12 Skrevet 18. desember 2011 De nye retningslinjene er slik at alle med bmi på 27 eller høyere må ta denne testen fordi man da er i risikogruppen for svangerskapsdiabetes. De aller fleste som er overvektige er insulinresistente og da er det lett å bikke over til diabetes om man ikke passer seg litt... Jeg har bmi på 23, men måtte likevel ta testen fordi ultralyden kunne fortelle om et barn som var langt over gjennomsnittet stort. Var ikke noe galt med meg da, jeg produserer bare barn på nesten 5 kilo
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2011 #13 Skrevet 18. desember 2011 JM sa ikke noe om sukker i urinen, hun sa at urinprøva var helt normal. Det var de på sykehuset som hadde skrevet BMI i papirene fra UL og sagt jeg skulle ha slik test. Sikkert fordi jeg skal føde der. (Eller antagelig ikke, for fødsel nr 1 gikk råfort og det er 3 timer til sykehuset...) takk for oppklarende svar! HI
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2011 #14 Skrevet 18. desember 2011 Er ikke noe å bekymre seg for! Uansett om du har det eller ikke lønner det seg uansett å spise sunt da. Jeg er litt lubben for å si det sånn, og tok en sånn test. Helt greie verdier, og fødte ei jente rundt termin på litt under 3 kg.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2011 #15 Skrevet 18. desember 2011 Samma vekt som mitt forrige barn da... ja, ja, går vel bra uansett da. Men stresser litt kjenner jeg... Har lyst til at alt skal være bra, for jeg har LYST til å skeie ut litt av og til. Hehe! HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå