Anonym bruker Skrevet 17. desember 2011 #1 Skrevet 17. desember 2011 Etter første fødsel som endte med haste ks og et barn med cp, har jeg angst for å føde igjen. deler av meg ønsker en vaginal fødsel denne gangen, for man føler mann har gått glipp av noe viktig. På den andre siden tørr jeg ikke! Jeg er livredd for å ikke takle smertene, for at det går galt igjen, at barnet ikke er friskt osv... Skal til samtale med jm på sykehuset i forhold til dette denne uken. Noen som vet hvordan en slik samtale er? Det som er merkelig i forhold til skrekken min, er at jeg kan snakke rolig og fornuftig om det sammen med alle andre en samboren min. Det kan være vanskelig for andre å skjønne at det faktisk er helt forferdelig å tenke på å føde, siden jeg snakker rolig, ikke gråter osv. Gråter gjør jeg alene i senga eller med bare samboeren min tilstede. Tror dere jm vil forstå at det er alvor?
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2011 #2 Skrevet 17. desember 2011 Jeg hadde en fæl første fødsel (friskt barn), og slet lenge etter med opplevelsen. Etter 5,5 år ble jeg gravid igjen, og tok kontakt med fødeplassen min og ba om samtaler. Er så fornøyd! Skal føde på Riksen, og går til oppfølgingssamtaler der med jordmor. Vi har pratet om første fødsel, og planlagt den forestående Jeg skjønner virkelig redselen din. Jeg har ikke grått hos jordmoren, men hun har tatt meg på alvor - og sagt rett ut at dersom jeg ønsker KS så får jeg det uten å mukke. Men det ønsker jeg helst ikke. Bare fortell hvordan du føler det, det er garantert ingen der som kommer til å mistro deg. Ønsker deg masse lykke til og håper du får en fin opplevelse med et velskapt barn
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2011 #3 Skrevet 17. desember 2011 Takk. Er over 5år siden forige fødsel her også:-) Skal føde på Haukeland og de er kjent for å være "gnitne" på ks, så er redd for at det ikke er et alternativ. Selv om jeg helst ønsker å tørre å føde vaginalt vil jeg jo ha ks som et alternativ. Jeg både gleder og gruer meg til samtalen... Dette svangerskapet har jeg en jordmor som jeg overhode ikke klaffer med på helsestasjonen og er litt redd for at noe slikt skjer nå også... ufff... Takk for gode ønsker, og det samme til deg! Når har du termin?
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2011 #4 Skrevet 17. desember 2011 Har termin 6 mars du? Krysser fingrene for at jordmoren du kommer til er en hyggelig og forståelsesfull dame! Forrige fødsel var langvarig (30 timer) barn som ikke kom seg ned i fødselskanalen, en livmorhalskant som ikke ville flytte seg, to mislykkede vakum før et livløst barn ble forløst med tang. Hele greia var som et mareritt som aldri tok slutt. Fødselsplanen min er slik i korte trekk: Fått garanti for at jeg ikke blir sendt videre dersom det er "fullt" når jeg skal føde. vekstestimering (stort barn 1 uke før termin forrige gang) mulig igangssetting før termin dersom barnet blir estimert til stort, dersom de må ty til vakum har de kun ett forsøk som gjøres på operasjonsstuen slik at dersom det mislykkes så tar de ks der og da.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2011 #5 Skrevet 17. desember 2011 2.april :-) Lang fødsel på 30 timer her også. stoppet på 9cm med kant. Barn med dårlig puls og tilslutt haste ks. Denne gangen ønsker jeg eventuelt å føde på storken slik at atmosfæren blir en helt annen. Gjerne i badekar, men vet ikke om det er lov siden alt ikke gikk som forventet sist. Jeg vil ha garantier om at jeg ikke må ligge i timesvis å føde...De må ta ks når vi runder 20 timer! Jeg vil gjerne måle bekkenet for å se at jeg kan føde også...
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2011 #6 Skrevet 18. desember 2011 På min fødselsforberedende samtale gikk vi igjennom forrige fødsel (min opplevelse jfr. journalen) og snakket om tanker og ønsker rundt neste fødsel. Jeg pleide heller ikke å reagere når jeg snakket om fødselen med andre, men det gjorde jeg derimot til de grader når jeg snakket med jordmor. Jeg følte uansett at jordmoren jeg snakket med tok meg veldig på alvor, og det hjalp veldig å snakke med henne for min del. Jeg skulle også til oppfølgingssamtaler til henne, men rakk bare en før poden meldte sin ankomst litt før termin. Jeg hadde for øvrig en naturlig, vaginal og helt ukomplisert fødsel denne gangen, og veldig glad for at jeg fikk oppleve det. Om det hadde vært den minste bekymring for fosteret hadde jeg nok insistert på planlagt ks, og tror også jeg hadde fått det.
MrsMilla Skrevet 22. januar 2012 #8 Skrevet 22. januar 2012 Ja hun vil forstå at det er alvor om du sier at dette er alvor for deg. Til dere andre som har hatt fæle tangforløsninger vil jeg gjerne sende gode tanker! Jeg hadde også en grusom 1. gang med kopp som glapp og til slutt tang - uten bedøvelse siden jeg ikke tåler denne. totalruptur. Min 2. gang var helt annerledes! Uproblematisk, mye lettere og uten et sting! Fikk en erfaren jordmor med student da de visste litt om hvem jeg var etter noen jordmorsamtaler - samt at jeg ble satt i gang, så st. olavs var godt forberedt på at jeg kom. Og de tok godt vare på oss!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå