Gå til innhold

Hvordan er det for far å bli med på ks?

Anbefalte innlegg

Skrevet

planlagt.

Han sier at han ikke vil bli med meg inn.

Men vente i gangen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom han blir med inn så sitter han bak et forheng sammen med "hodet ditt" og ser ingenting av det som skjer - hvis det er det han er redd for. Hvis han fortsatt ikke vil, hadde jeg tatt med en annen støtteperson. Mor, søster eller venninne. Hvorfor vil han ikke?

Skrevet

Fordi han ikke vet hva som skjer.

Kan du forklare i mer detalj.

Skal nok klare å få han med. ;)

HI

Skrevet

Far kommer inn sammen med barnepleieren når de gjør mor klar for spinalbedøvelsen. Han sitter på en stol et stykke bak deg mens de setter sprøyten (dette kan han se), og får ikke lov til å gå frem til deg før du har fått bedøvelsen.

Da setter de opp et forheng, slik at han sitter ved hodet ditt. Må ærlig si at forhenget ikke er så veldig stort, så min mann kunne ihvertfall se endel hvis han ville.

Jeg er av den oppfatning om vi også må ta hensyn til far sine ønsker. Det er ikke alle som takler å sitte der mens de vet at en operasjon pågår. De hører jo også endel "ekle" lyder, og det er ikke noe morsomt hvis faren blir dårlig av dette. Problemet er at han mest sannsynlig kommer til å angre i etterkant...

Men viktig at du også hører på han, fordi det er mange som virkelig er redde for å være med inn. Og de følelsene burde også bli tatt på alvor. Kanskje han har godt av å være med på en jordmor samtale hvor dere snakker om hva som kommer til å skje`?

Skrevet

Jeg har en mann som syns ks er bedre å være med på enn vanlig fødsel, han har vært med oå begge deler. Første ks han var med på sto han bak forhenget så han så ikke noe av keisersnittet. Andre gang var etter han var med på en vanig fødsel (ikke hans eget barn) tittet han bak forhenget. Vi har bilder på veggen av hans andre barn ble forløst. Kjempe fine bilder, og det er slettes ikke så blodig og ekkelt som mange skal ha det til. Men nå er han sykepleier så det er kanskje ikke så ekkelt for han.

Jeg har ikke tatt ks, så jeg vet ikke noe mer enn hva han forteller. Men jeg syns du skal få la mannen din bestemme hva han ønsker, jeg hadde ikke likt å bli presset med på slikt selv. Jeg er ganske pingle når det kommer til slike ting, jeg kan føde ti barn bare jeg slipper å se andre gjøre det.

Velger han å ikke bli med inn er vel det helt greit, selv om jeg tror han kommer til å ombestemme seg når han står der og legen spør om han vil bli med.

Skrevet

jordmor samtalen kommer:)

Men vil lese hva dere skriver nå.

HI

Han liker det ikke. Og jeg har kjent han i 14 år, og tvinger han ikke heller. men jeg tar med mamma, om han absolutt ikke vil bli med inn.

Skrevet

Jeg har ikke selv tatt planlagt ks, men kjenner flere som har :) Vet du hva jeg tror ville vært lurt? Å ta ham med på en time hos lege/jordmor på sykehuset der fødselen skal skje - da får han svar på alt han vil vite!

Slik foregår det som regel: du blir gjort i stand (barbert, lagt inn veneflon i hånden, far får klær å ha på). Dere kommer inn, spidural blir satt i ryggen din og du blir lagt på bordet, et forheng blir hengt opp ved brystkassen din og bak der befinner far seg sammen med deg. Han trenger ikke se noe ekkelt i det hele tatt :) Han får holde barnet mens du blir sydd (dersom alt er vel selvsagt)

Skrevet

Mannen min har vært med på begge deler og har ville heller vært med på et keisersnitt annenhver dag resten av livet enn å bli med på en eneste fødsel igjen tror jeg ;)

En fødsel tar lang tid og innebærer mye smerte, gørr, blod, fostervann osv så et keisersnitt er veldig "renslig" i forhold.

På sykehuset her må mannen vente på gangen til bedøvelsen er satt, så kommer han inn og får en stol ved siden av mors hode så han sitter med hodet på samme høyde som mors (hun ligger jo på et litt høyt bord)

Så festes en stor bøyle på operasjonssengen, den går som en stor halvsirkel over mors bryst og på den henger de en diger gardin av grønt operasjonsstoff. Hverken mor eller far ser hva som skjer på andre siden av gardinen. Mannen min og jeg snakket sammen og hadde det greit på den ene siden av gardinen mens legene hold på på den andre siden. Plutselig var ungen ute og ble løftet over til jordmor, hun tullet henne inn i et teppe og kom bort til oss med henne. Jeg fikk henne nærmest rundt halsen mens mannen satt ved siden av og koste på oss begge. Legene sydde meg sammen på andre siden av forhenget.

Mannen min så absolutt ingenting av operasjonen, så ingen bedøvelse eller sprøyter bli satt og synes ks var en fin opplevelse.

Han ble med jordmor for å veie, kle på osv barnet mens jeg ble trillet til oppvåkningen, også kom han dit med den lille og var der sammen med meg til bedøvelsen var ute og vi alle kunne trille til barselavdelingen.

Skrevet

2242.

Takk, las det til mannen.

Han likte det, men er skeptisk.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...