Anonym bruker Skrevet 17. desember 2011 #2 Skrevet 17. desember 2011 Hvorfor? Har du valget? Fortell litt om deg selv:)
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2011 #3 Skrevet 17. desember 2011 Jeg må ha ks pga medisinske problemer, men skulle virkelig ønske at jeg slapp. Rett og slett fordi det var en forferdelig opplevelse, og skal dessverre igjennom det igjen om noen få uker. Så eneste positive jeg har å si om ks er at du vet hvilken dato ungen kommer og at sånne som meg faktisk kan få barn;) Negative ting er blant annet selve operasjonen, du kan få infeksjon i såret og at du ikke kan løfte tyngre enn barnet i 6 uker.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2011 #4 Skrevet 17. desember 2011 Har født to barn vaginalt. Den ene litt utenomjordisk og faktisk så sa jordmor at legene tok feil valg, og jeg skulle ikke født det andre barnet. Det hele ble som et overgrep for meg. (ikke for å fornærme noen) Har snakket med jordmor på sykehuset, og det er mitt valg nå. Hun anbefaler meg nå å ta ks, i håp om en god opplevelse og ikke bli deprimert og "skyve" bort ungen. (som som skjedde etter sist fødsel for 5 år siden) Men jeg er redd for ks. Mest fordi jeg vet lite om det, og hører mest skrekkhistorier. Hi
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2011 #5 Skrevet 17. desember 2011 Mine gode grunner var for 1: jeg fikk veldig mange flashback til da jeg ble misbrukt som barn når jeg skulle føde første barnet, Jeg følte meg overkjørt fullstendig noe som førte til disse. Og slet ekstremt etter en liten stund. Trakk meg helt inn i meg selv. 2: Første fødsel endte med katastrofe ks da kroppen ikke funket slik den skulle. Jeg fikk aldri mer en minimal åpning men fikk pressrier. Både jeg og barnet døde nesten. Så når jeg søkte KS med andre svangerskap fikk jeg beskjed om at de neppe hadde latt meg føde normalt med min historie allikevel. Og om jeg gikk i fødsel før KS dato måtte jeg ringe med en gang jeg kjente rier for jeg skulle under ingen omstendigheter ha vanlig fødsel En hver person har forskjellige grunner til KS, og det er jo personlig så spiller svært liten rolle for en annen
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2011 #6 Skrevet 17. desember 2011 Har opplevd både KS og vaginal fødsel, og har ingen gode grunner FOR; bortsett fra medisinske - at det er beste løsningen for helsa til mor og baby...
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2011 #7 Skrevet 17. desember 2011 Grunner mot ks: du kan få sammenvoksinger i magen, jo flere oprasjoner jo flere sammenvoksninger, og jo vanskeligere blir det å operere senere.. bl.a. øker dermed risikoen for senere operasjoner om man skulle være så uheldig å få kreft f.eks. Det gror jo aldri helt slik som det var før operasjonen. Risiko for infeksjon. Du har smerter etter ks. Du må være forsiktig med å løfte i flere uker etterpå. Du går glipp av den første gode mor-barn kontakten som de som føder normalt og får babyen rett opp på brystet. Du går glipp av det rushet med oxytocin (kjærlighetshormonet) som strømmer ut i kroppen under fødsel og hjelper mor å binde seg til barnet sitt. Gode grunner: du vet hvordan babyen kommer ut ... og slipper å lure om du går på overtid, om du får rift osv..
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2011 #8 Skrevet 17. desember 2011 2141. men jeg har ikke opperert magen før. Med tanke på sammenvoksninger etter flere opprasjoner. (om kreft skulle dukke opp så kan ikke jeg tenke på det og si nei til ks liksom? ) HI
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2011 #9 Skrevet 17. desember 2011 Hi spurte om gode grunner For ks. Kan du ikke lese? Jeg hadde haste ks med førstemann. Fordelen va at jeg ikke hadde vondt i underlivet etter fødselen :-) Ellers gikk alt veldig bra :-) Lykke til med ks, det går helt sikkert fint :-)
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2011 #10 Skrevet 17. desember 2011 For meg ble det plutselig hasteks. etter 12 timer i rier. Dette påvirka overhodet ikke noe kjærlighetshormon som skal hjelpe på mht tilknytning....det var kjærlighet ved første blikk og det blir bare sterkere og sterkere. Hadde forøvrig en god opplevelse tross at fødselen tok den vendinga. Ble godt ivaretatt hele veien og var oppe og gikk dagen etter. Litt vondt ja, men etter 2 dager klarte jeg meg fint uten smertestillende. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2011 #11 Skrevet 17. desember 2011 Hvis det vil minske risikoen for "skader" psykisk og fysisk, så ta keisersnitt. Men jeg vil anbefale deg hvis du har angst knyttet mot helsesektoren og kreve narkose i god tid i forveien, så slipper du panikkanfall. Vet om noen ubehagelige opplevelser knyttet til ignorert panikk. Det store minuset er at man får ikke så mye tid med barnet rett etter fødselen, jeg fikk ca 3 kvarter på oppvåkningen. Fordelen for meg var at jeg fikk sove "i fred" første natten.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2011 #12 Skrevet 17. desember 2011 2153. panikkanfall fikk jeg under min 2 fødsel. H Ingen gøy opplevelse.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2011 #13 Skrevet 17. desember 2011 Jeg har 3 KS, de 2 første hastesnitt i narkose og det siste var planlagt hvor jeg lå våken med spinalbedøvelse. Ikke hør på disse skrekkhistoriene ang KS, noen liker å lage drama rundt sin egen person. Ja et KS kan gjøre litt vondt etterpå, men det er en kontrollert smerte, du kan selv styre hvor vondt det skal gjøre. Du får dessuten god hjelp i smertestillende, luftsmertene er det jeg har kjent mest til, og det finnes hjelp for det også. Du kan godt få beroligende hvis du vil være våken, noe jeg anbefaler. En spinalbedøvelse gjør ikke vondt i det hele tatt, du får lokalbedøvelse først. Kan fortelle deg at jeg var livredd for den spinalen noe anestesilegen oppfattet, og da sa han noe som beroliget meg og som er veldig logisk, å få spinalbedøvelse kan ikke gjøre vondt fordi det er viktig at pasienten er helt i ro, var det smertefullt ville man løpt en risiko å sette den siden de skal inn i spinalrommet . Du får like gode bånd til barnet ditt selv om du tar KS. Etter 3-4 dager er de fleste smertefrie, du kan fint løfte babyen din fra dag en. Masse lykke til
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2011 #14 Skrevet 17. desember 2011 Hei! Jeg har hatt en vaginal fødsel, fra helvete! og et KS for 11 dager siden. Jeg kan fortelle litt om min opplevelse. Min første fødsel endte i total ruptur, g valget for andre fødsel fikk jeg egentlig ta selv da ingen tvinger en til å føde normalt etter noe slik. Jeg må si jeg ble så positivt overrasket som jeg kunne. Jeg har lest mange opplevelser her inne, og om selve inngrepet. Vært til samtale, og fått mye innput egentlig om KS. Så jeg hadde i bakhodet at det kunne bli en tøff start med mye smerter. Selve operasjonen var grei, spinalbedøvelse, flere i rommet, en som fortalte om hva som ville skje, alle var rolige, hyggelig stemning. Ventet helt til de var sikre på at bedøvelsen satt. Eneste ubehag var at jeg fikk noen skjelvinger før alt startet, før spinalen, men ble borte i det den virket. Kom varmen tilbake om du skjønner. Helt spesielt å høre vannet gå,og ungen starte å gi lyd. Fikk den opp til meg ganske fort, men ble med far ut når jeg skulle sys. Den romsteringen som skjer da er lurt å være fiorberedt på, noe ubehag å kjenne på. men fort over. Babyen kom til meg med en gang jeg ble rullet på oppvåkningen eller hva man skal kalle det. Husker ikke hvor lenge jeg ble der, lå der noe alene og. Etterpå var det barsel, mat, sende melinger, noe trøtt av smertestillende den første kvelden. Men mest kos og ikke minst til tross for trøttheten av smertestillende så mye mer tilstede enn sist! Ubehag å snu seg, stå opp de første dagene. Ingen problemer med dogåing. Ingen luftsmerter. Fort på beina. Reiste hjem dag 3. Lett å glemme operasjonssåret i hverdagen. Men kjenner det jo noe, særlig at det nå starter å gro, kløe. Men fin tilhelling. Så ergo jeg hadde gjort det igjen helt klart. Deilig å endelig kunne være mamma fra starten av, selv om jeg ikke fikk henne rett opp til brystet med en gang er morsfølelsen enda sterkere nå enn sist!!
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2011 #15 Skrevet 17. desember 2011 Fikk det sev i forkant av keisersnitt så vet det er het jæveligt... Jeg har angst for sykehus og spesielt mot sprøyter (epeduraen var marerittet mitt), de var 6 stk som holdt meg fast for å forsøke og sette en slik. Jeg "vant" til slutt og fikk narkose, og etter det tørr jeg ikke å få flere barn.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2011 #16 Skrevet 17. desember 2011 2205 og 2213. Tusen takk Valget mitt er 90 % ks og 10 % vaginalt. Sykehuset sier nå at jeg ikke får føde ett barn på mer enn 3700. Men jeg stoler ikke på de. Min Siste gutt skulle bli 3800 ( sjekket 5 uker før han ble født med ul-lyd) men han ble 4500. Hodet var 40 cm. og mye styr som jeg ikke orker å skrive.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2011 #17 Skrevet 17. desember 2011 Mitt gode argument for ks var at barnet lå i tverrleie. Prøvde manuell snuing ,men barnet vendte seg i tverrleie med en gang. Barna kommer visst ikke naturlig ut sidelengs, så da ble det ks. Har født 2 ganger vaginalt også. absolutt å foretrekke hvis man har muligheten.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2011 #18 Skrevet 17. desember 2011 Jeg har hatt både ks og vaginal fødsel. Mitt første barn ble født med ks pga seteleie. Her fikk jeg et ord med i laget selv, og valgte til slutt ks, til tross for alle skrekkhistorier og betennelse i såret, livmorruptur osv. Fakta er at begge deler er sjelden, fastlegen min har praktisert i mange år og sier han aldri har vært borti tilstanden livmorruptur f.eks. Hadde en del smerter i såret i ca 2 uker, men absolutt til å leve med, tok paracet. Måtte ha en del hjelp av mannen min helt i starten til å snu meg i senga, reise meg opp, skifte bleier etc.Jeg har snakket med mange venninner som har tatt ks og tror jeg var i dårligere form enn de fleste. Men hadde glatt gjort det igjen, selve inngrepet er rolig og kontrollert, herlig å høre lyden fra babyen og få den på brystet på postoperativen kort til etter. Så skulle jeg ha nr 2 og gledet meg til å komme i form raskt etter fødselen, den gangen jeg skulle velge mellom ks og vaginal var det mye snakk om hvor raskt man kommer seg etter en vagina fødsel. Vel... Jeg var ute av form i 2 uker etter ks og 1,5 uke etter fødsel, ikke mye forskjell. Smerter i underlivet og bekkenet og sliten etter fødselen. Fikk dessuten akkurat samme rådet om løfting etter vaginal fødsel; ikke løfte noe tyngre enn babyen på 6 uker, pga bekkenbunnen. Etter fødselen fikk jeg babyen på brystet med en gang, men var ikke helt meg selv før etter et noen timer, morkaka skal ut, man skal syes osv og man er utslitt etter en laaang arbeidsøkt uten søvn. Babyen hadde akkurat samme surklinga av fostervann i lungene som etter ks. Syns ikke du skal være redd for ks, inngrepet er kontrollert og rolig, og jeg var ihvertfall mer i stand til å nyte babyen rett etter ks enn rett etter fødsel. Lykke til og gratulerer som snart mamma igjen!
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2011 #19 Skrevet 17. desember 2011 Du slipper å ligge i 40 t med rier og drypp! Du slipper å se ut som et norgeskart nedentil etterpå. Du slipper sannsynligvis å få et barn med CP. Du slipper å bli sydd og en masse etterkontroller med underlivet. Du slipper unna de jævlige smertene som rier er. Du vet akuratt når barnet kommer. Du kan sove døgnet etter og får mere hjelp med babyen. Jeg skal hvertfall ha planlagt ks med nestemann,var en super opplevelse! Negative jeg kan komme på er at melken ikke kommer før etter 4 dager.Sønnen min var sulten og hylte i 8 timer stakar.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2011 #20 Skrevet 17. desember 2011 Jeg måtte, for ungen fikk problemer i magen. hjertelyden var som en jojo, helt nede i under 30 flere ganger. Og fostervannet var misfarget. Medisinske årsaker. Trangt bekken, dårlige rier, ungen ligger feil osv osv. Slike ting gjør KS greit. DET ER EN OPERASJON, med alt det innebærer.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2011 #21 Skrevet 17. desember 2011 Jeg hadde planlagt ks. Første barn. (pga trangt bekken og stor baby). Jeg var så utrolig lettet da jeg fikk vite at jeg skulle ha ks. Da viste jeg at alt kom til å gå bra med babyen. Jeg var veldig bekymret for fødselskader på barnet som følge av oksygenmangel ved vaginal fødsel. Jeg opererer selv på dyr, så jeg vet at ks er en rutineoperasjon. Det er noe de er superproffe på, som de kan gjøre hengende opp ned i søvne, så selve operasjonen var jeg ikke bekymret for. Jeg var veldig rolig hele veien. Spinalbedøvelsen var ikke vond. Kjente bare litt press i ryggen, men ikke smerte. Jeg fikk blodtrykksfall av spinalen (som de sa at kunne skje), så jeg ble så svimmel og kvalm, men de var raskt framme med adrenalin og kvalmestillende, så på et blunk var alt som det skulle. Jeg syns ks var en fantastisk opplevelse, og jeg gjør det gjerne igjen! Hadde ingen komplikasjoner etter op. Gjorde litt vondt å nyse i noen uker, men fungerte veldig godt etter ett par dager. Jeg fikk barnet til meg med en gang hun var ute så jeg fikk se og klemme henne med en gang. Så ble hun med min mamma ut for å bli vasket, målt, veid ++ mens jeg ble sydd sammen. Jeg lå ikke lenge på oppvåkningen før jeg fikk lillefrøkna til meg. Det store minuset var luftsmertene etter op. Fyttihælvete så vondt! Men det går over etter ett døgn eller to. Jeg tar definitivt ks med neste mann om jeg får lov! Uten tvil!
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2011 #22 Skrevet 17. desember 2011 Artig å lese alle feilene her. Du får ikke beroligende ved ks, det vil kunne påvirke respirasjonen til babyen. Du vil evt kunne få det etter at babyen er ute, men da vil du igjen kunne gå glipp av de første minuttene sammen med babyen din. Du kan få spinal hodepine etter spinalbedøvelsen, uvi etter urinkateteret, infeksjon i såret, sammenvoksninger i magen, blødning på grunn av uterusatoni osv. Derfor bør man ta ks kun hvis det er nødvendig. Blodtrykksfall er vanlig etter å ha satt spinalbedøvelse, men ingen vil finne på å gi deg adrenalin som en har skrevet her. På sectio brukes fenylefrin. Men må man ha ks blir man passet godt på. Først av en anestesisykepleier og en anestesilege. Der jeg jobber er det vanlig at anestesilegen går etter at babyen er ute. Lykke til og ikke hør på alle skrekkhistorier om fødsler og ks. Folk har en tendens til å overdrive veldig og en tendens til ikke å forstå/ få med seg alt som skjer. Kos deg m babyen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå