Anonym bruker Skrevet 17. desember 2011 #1 Skrevet 17. desember 2011 Min datter på 1.5 år har vært mye syk fra fødselen til nå. Starta i barnehagen i August, men har ikke fått være der så mye. Hun ble syk etter 3 dager i barnehagen og var hjemme i en uke før hun fikk et par dager i barnehagen igjen osv. Og på 4 mnd som det har gått etter hun starta, har hun vært frisk og i barnehagen i 25 dager. Ja jeg vet de er mye syke i starten osv Men hvordan gjør jeg det med penger, nå er syktbarn dager brukt, mine egenmeld dager brukt og siste feriedagene brukt opp.. Hva gjør vi nå?? Jeg er foresten alene mamma og brukt opp alle de 20 dagene jeg har. Takk for svar av de som er eller har vært i samme sitvasjon som meg.
Gjest ->>- Skrevet 17. desember 2011 #2 Skrevet 17. desember 2011 Det er ikke lovlig å bruke dine egne egenmeldingsdager på sykt barn. Når alt annet er oppbrukt må du ta ut ulønnet fri, evt skaffe barnepass. Det kan også være lurt å ta en sjekk hos legen om det er noe spesielt som gjør at hun er så mye syk, i noen tilfeller kan man da ha rettigheter på ekstra sykt barn-dager (ved kroniske diagnoser).
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2011 #3 Skrevet 17. desember 2011 vett det er kjedelig er alene mamma selv... men du har bare de 20 dager utover det må man ta fri uten lønn, spørre beste mødre om barne pass hvis de ikke er i jobb,venner.. man kan søke om ekstra dager fri hvis man har "sykt" barn men det må legen skrive ut og sende det til komunnen der du bor.. husker ikke hva det skjeme eller hva det heter men snakk med legen din de vett..
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2011 #4 Skrevet 17. desember 2011 Når hun er så mye syk har du krav på ekstra sykt-barn dager. Hvis ikke må du få sykemld selv.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2011 #5 Skrevet 17. desember 2011 Da må man ta permisjon uten lønn. Har hun er kronisk sykdom kan man søke om utvidet antall dager. Det er i så fall rart at legen ikke har snakket om.
Gjest ->>- Skrevet 17. desember 2011 #6 Skrevet 17. desember 2011 Det er jo ikke riktig noe av det, 20.33. Man har krav på ekstra sykt barn-dager ved en del kroniske tilstander, det er ikke garantert at man får det om man har en unge som er mye syk første høsten i barnehage. Å få sykmelding på seg selv grunnet sykt barn er svindel.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2011 #7 Skrevet 17. desember 2011 Man har IKKE krav på sykemelding ved barns sykdom (så fremt en selv ikke kan regnes som syk pga. barnets sykdom). Man kan sies å bli syk selv (depresjon, stress osv.) hvis barnet f.eks har en kreftdiagnose. Det er vel å dra den litt for lang ved f.eks øreverk.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2011 #8 Skrevet 17. desember 2011 Takk for masse svar. Jeg har ikke råd til å være så mye hjemme med henne uten lønn, eier både bil og leilighet noe som jeg må ha for å komme oss fra hjem til barnehage, jobb og tilbake igjen. Så har nok regninger som må dekkes. Og jeg kan ikke få sykemeld pga syktbarn. De er kjempe strenge med sykemeld. Vet det ikke er lov å bruke egenmeld pga at hun er syk, men kan bruke de når jeg selv ikke har sovet på en uke pga av at hun er syk. Hun har ikke noe spesiell sykdom som gjør at hun blir syk, er bare mye høy feber pga div virus infeksjoner. Så er ikke noe kronisk så får ikke flere dager av NAV til å være hjemme. Må nesten slutte i jobben jeg da, for å få overgangstønad da får vi værtfall litt penger når hun er syk..
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2011 #9 Skrevet 17. desember 2011 Jeg sluttet å jobbe ett par mnd etter at jenta mi hadde begynt i barnehage. Hun ble syk hver uke, og vi brukte raskt opp alle sykt-barn dagene våre. Valgte å være hjemme med kontantstøtte og så jobbet jeg vakter når jeg kunne inn i mellom for å spe på inntekten. Når hun ble 2 år begynte hun i barnehage igjen, og da gikk det mye bedre. Slitsomt med syke barn ja....
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2011 #10 Skrevet 17. desember 2011 Vet man har 20 dager tilsammen på sykt barn, men noen som vet hvor mange man har når man har tvillinger? 20 el 40?
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2011 #11 Skrevet 17. desember 2011 man får ikke de ekstra fri syke dagene for kroniske øre betennelse.. har selv øre barn fikk ikke det med dem..
Gjest ->>- Skrevet 17. desember 2011 #12 Skrevet 17. desember 2011 Dersom du tjener så elendig i full stilling at overgangsstønaden gir deg bedre inntekt enn lønn minus et par-fem ulønnede fridager, så vil mitt mest konstruktive forslag her være å skaffe deg en jobb med tarifflønn. Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2011 #13 Skrevet 17. desember 2011 1 bar = 20 dager (10 hver) 2 barn = 20 dager 3 barn + = 30 dager Spiller ikke noen rolle om de er tvillinger eller ikke. De er ikke mer syke enn søsken forøvrig.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2011 #14 Skrevet 17. desember 2011 Nå er det ikke lenge til 1.januar og da får du nye sykt barn dager. Bare husk på at nå som du har brukt opp dine egenmeldingsdager blir det lenge til du selv kan være syk. De går over de siste 12 mnd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå