Anonym bruker Skrevet 17. desember 2011 #1 Skrevet 17. desember 2011 Dere som vie ha tatt abort ved en sik diagnose, ville dere ha satt bort et slikt barn hvis dere fikk denne diagnosen etter fødselen?
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2011 #2 Skrevet 17. desember 2011 man setter som oftest ikke bort et barn man har fått i armene, men å velge bort et foster med sykdom er noe som man lettere kan akseptere.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2011 #3 Skrevet 17. desember 2011 Så det er lettere og ta livet av et foster/liten baby enn å gi den fra seg?
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2011 #5 Skrevet 17. desember 2011 ja, det er letter å "ta livet av" en begynnende start til et liv enn å gi fra seg et faktisk barn man har født og holdt i armene sine.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2011 #6 Skrevet 17. desember 2011 Hva er det slags spørsmål?? Hva tenker du med egentlig? Når man ved tidlig ul finner ut at fosteret har Downs og velger å ta abort så har man ingen følelser sånn for det enda, det er tidlig, man ser ikke på det som babyen sin. Når man derimot har født så er det jo en levende baby, det vil jo da stille seg helt annerledes skjønner du vel!
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2011 #7 Skrevet 17. desember 2011 Egentlig ikke... Abort ender man et liv, og mange tar dette sent pga diagnoser. Så da kan dette sammenlignes på en måte. HI
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2011 #8 Skrevet 17. desember 2011 Hvis jeg ikke hadde vært istand til å møte det barnets behov, og ei heller maktet å være en god forelder så JA, da hadde jeg met tungt hjerte satt bort det barnet til noen som hadde hatt de ressursene jeg selv savnet.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2011 #9 Skrevet 17. desember 2011 What? Et foster i uke 18-20 (som stort sett er da man har fastslått evt downs med sikkerhet), er da i høyeste grad et levende lite menneske! Babyen er helt fiks ferdig, bare liten, og er bare noen få uker unna å kunne overleve utenfor livmoren. Og du? Jeg er mamma fra det øyeblikket jeg står med en positiv test, jeg. Jeg har følelser for babyen min hele veien. Å da måtte miste barnet, eller skulle avlive det, står for meg som mitt verste mareritt. Og jeg har mistet i 2.trimester, så jeg vet hva jeg snakker om.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2011 #10 Skrevet 17. desember 2011 Downs sjekkes ved ul mellom uke 11-12
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2011 #11 Skrevet 17. desember 2011 Man sjekker nakkefold, ja. Det i seg selv gir absolutt ingen klar indikasjon på downs, men det er en pekepinn. Derfor vil man som regel gå gjennom flere undersøkelser for å fastslå med sikkerhet. En annen ting er at babyen fint kan ha downs selv om man ikke ser noe på ul i uke 12. Til sist; et foster i uke 11-13 er fiks ferdig, bare lite. Jeg har mistet i dette tidspunktet selv, så det vet jeg. Da "fødte" jeg et foster som så ut som en liten voksdukke, med både armer og bein, øyne og ører. Det er IKKE bare en klump på dette tidspunktet, det er en bitteliten baby!
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2011 #12 Skrevet 17. desember 2011 Ved fortykket nakkefold i uke 11-12 så sendes man til sykehus for morkakeprøve. Det vet jeg for det ble vi sendt til. Midlertidig prøvesvar er klart etter 4-5 dager. Fullstendig svar skal man ha innen 14 dager etter prøven. Og etter en evt positiv/negativ test blir man fulgt opp med tester og ul for å utelukke/bekrefte andre feil, mangler og følgesykdommer. Så det er ganske solid testing, selv om den ikke er perfekt.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2011 #13 Skrevet 17. desember 2011 Vel, uansett er fosteret ikke en klump, men et levende individ, med et hjerte som slår, armer og bein med synlige fingre og tær på, ansikt med øyne og ører (man ser til og med furene i ørene, som hos oss) og en bitteliten menneskekropp. Det er et minimenneske. De som tror noe annet, lever i en fantasiverden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå