Anonym bruker Skrevet 17. desember 2011 #1 Skrevet 17. desember 2011 .. på graviditet, fødsler og barn etter å ha fått ETT barn? Sitter her gravid, ca 7 uker igjen og i går ble jeg nesten litt provosert over en venninne av samboer som fikk barn for ett år siden. Hvis jeg sier en ting om graviditeten, så sier hun at nei, sånn er det ikke. Og hvis jeg begynte å si en ting som at jeg gjerne VIL amme, men det er annen ting om jeg får det til, så kommer hun med at amming ikke var noe greit og hun hadde bare brukt mme (pga kort tungebånd på ungen hennes) og kom uansett til å gjøre det med neste unge også. Og når jeg sa det at jeg mest sannsynlig ikke ville ha besøk på sykehuset, og heller ikke den første uka/de første ukene hjemme fordi jeg ville bruke tid til å bli kjent med min egen baby, nei det kunne jeg ikke gjøre! TENK på alle de som ville se babyen! (for det er jo viktigere at ALLE får se babyen enn at jeg/vi får den første tiden alene med mitt/vårt eget barn..) hormonella
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2011 #2 Skrevet 17. desember 2011 DRIT i den venninna du. Gjør ak som du føler for og vil. Selv er jeg 4 gangsmamma om 2 mndr, men siden det er 12 år siden sist, så er jeg mye på scratch vedr baby. Samt at jeg vet, at jeg IKKE vil ha besøk på sykehuset unntatt far og de tre andre barna mine Samt besteforeldre da. Regner med at venninna di er ung, og tror hun vet alt- men det gjør hun ikke. Hehe
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2011 #3 Skrevet 17. desember 2011 Sånn er det bare. Hehehe. Det er ikke alle som klarer å la vær å gi tips og råd, men ho var jo bare negativ og det er ikke noe gøy. Får håpe mor og svigermor klarer å holde seg litt i tøylene da. Det er utrolig slitsomt å få 30 år gamle råd fra en av Norges staeste dame hehehe. Jeg må komme med et råd jeg også da. Hehehe. Ikke slipp alle inn døra de første dagene/ukene. Du har helt rett! Jeg gjorde desverre det motsatte.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2011 #4 Skrevet 17. desember 2011 Ja, nå mente jeg besøk på sykehuset utenom nærmeste familie. Kommer litt an på formen også. Er jo første min, så jeg vet nada om hvordan jeg kommer til å reagere uansett, men det er hvertfall bedre at jeg har sagt ifra på forhånd så jeg slipper å ha folk rennende inn døra den første tiden Hun er 24. Og jeg er 3 år yngre..
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2011 #5 Skrevet 17. desember 2011 Heldigvis har min mor 4-5 barnebarn fra før av, så jeg slipper vel det verste stresset fra henne. Har et relativt godt forhold med min mor og kan snakke med henne om det meste. "Svigermor" har jeg kun møtt 2 ganger. Hun bor på halvveis oppe i Trondheim, og vi helt i sør. Og i tillegg har samboer hatt dårlig kontakt med henne fra før av. Hun virker hyggelig, men vi får se om hun blir et "svigermonster":P Men da håper jeg at jeg har tenkt riktig da =)
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2011 #6 Skrevet 17. desember 2011 tenkte akkurat som deg, HI. Jeg fikk barm midt i svineinfluensahysteriet, så jeg slapp heldigvis besøk på sykehuset. dethadde jeg ikke takla... Ungen var liten, og vi strevde med amminga. Jeg bare sippa og usj. Nå er jeg gravid med nr. 2 og merker en KLAR bedring i mas og "gode råd". Nå går folk ut i fra at jeg kan dette her... men som du sier, man er ingen ekspert etter ett barn! Ikke etter tre heller... Babyer er forskjellige og vi mødre er forskjellige. Er forsåvidt veldig bra med noen gode råd, men "Nei, sånn er det ikke" kommentarer kan jeg spare meg for! For sånn ER det/var det for meg! Så det så. Jeg ville heller ikke ha besøk de første ukene, var så sliten og strevdemed amminga. De fleste godtok dette, men noen bare dukka opp likvel... de var i nærheten og var SÅ nysgjerrige! Jævlig frekt! da fikk jo tiltilfeldige folk sett ungen før familien... Denne gangen skal jeg ha MINST ei uke hjemme UTEN besøk. de kan ringe på så mye de vil,. de slipper faen ikke inn! ;-D Heheee, er visst litt "hormonella" her også... ;-D Og det er faktisk bare DU som veit hvordan DU har det som gravid og nybakt mamma...
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2011 #7 Skrevet 17. desember 2011 Nei, det sier seg jo selv når alle mennesker er individer at ingen graviditeter, fødsler og barn er like, men de KAN ha likheter. Takk for litt støtte eller hva man skal kalle det =) Det er jo en smule morsomt, men veeldig provoserende å høre på fordi man da er blitt en ekspert. Håper ikke jeg blir det når mine venninner skal få barn. Vil jo ikke være slik selv når jeg vet hvor irriterende det er =) takker for svar =) HI
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2011 #8 Skrevet 17. desember 2011 Jeg har hatt venninner som har fått barn etter meg og de har spurt og vi har snakket sammen om hvordan det var å være gravis, spedbarnstiden osv, men jeg håper inderlig at jeg ikke var sånn som venninna di.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2011 #9 Skrevet 17. desember 2011 En ting er å snakke om det helt vanlig og bare DELE sine egne erfaringer. En annen ting er jo å si at sånn og sånn ER det fordi en selv har vært gjennom det. Hadde vært en annen ting om jeg "fikk lov" til å ha egne meninger, men hun overkjørte jo de fullstendig, for jeg er ikke kompetent nok siden jeg "bare" er gravid uten barn fra før... hehe HI
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2011 #11 Skrevet 17. desember 2011 Du må gjøre det som passer deg best! Jeg fikk et fantastisk råd ifra søsteren min, da jeg gikk med nr 1 : Ikke hør på alle rådene du får!
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2011 #12 Skrevet 17. desember 2011 "liker" takk og takk =) som sagt så hadde jeg ikke mye jeg skulle sagt i går når jeg snakket med venninnen til min samboer, fordi jeg "bare" var gravid. Morsomt det der:) HI
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2011 #13 Skrevet 17. desember 2011 Heheh, ja det er artig! Jeg har nå to barn, å graviditetene, og småbarnstiden var HELT forskjellig
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2011 #14 Skrevet 17. desember 2011 Jeg lærte masse av alle rådene jeg fikk! Både hva jeg burde gjøre og hva jeg ikke skulle gjøre. Tar jo egne valg selv om andre tipser en. Man sitter inne med mye kunnskap selv om man bare har ett barn. En som er førstegangs har ihvertfall IKKE peiling.Min mor har 4 barn og jeg lærte utrolig mye av henne!
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2011 #15 Skrevet 17. desember 2011 Det er enda værre med folk som ikke har barn.De er jo de største ekspertene på alt!
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2011 #16 Skrevet 17. desember 2011 Fordi hun med 1 barn har sin erfaring + hundrevis av tips hun fikk av andre.Hvis hun i tillegg har et yrke innenfor emnet har hun hvertfall verdifulle tips!
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2011 #17 Skrevet 17. desember 2011 18:13, 18:15 & 18:16 Takk for innspill. Jeg har ikke sagt jeg er noen ekspert på noen som helst måte. Men man vet jo selv hva en vil eller ikke vil, og jeg vet jo også hvordan jeg har hatt det og har det i MIN graviditet. Og det er greit som jeg har sagt om de vil DELE sine erfaringer, men nå VET jeg at ingen graviditeter, fødsler ei heller barn er like. DERFOR ble jeg provosert av henne fordi hun var så påståelig med å si at jeg ikke kunne ha det sånn og sånn i graviditeten, for slik var ikke hun/hadde ikke hun det under sin graviditet. Nå tar jo jeg alle velmenende råd og tips med en klype salt, men det er litt provoserende å høre på en "ekspert". Hun er utdannet bilmekaniker, jobber i barnehage og det er hennes første.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2011 #18 Skrevet 17. desember 2011 18:34 = HI min mor hadde også 4 barn, og min far 5. Selvfølgelig så VET jeg vel absolutt ingenting om hvordan det er å ha barn, for jeg er førstegangs.......
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå