Anonym bruker Skrevet 16. desember 2011 #1 Skrevet 16. desember 2011 Vi skal ha jul hjemme for første gang i år. Vi har 2 små barn, mamma kommer, og søstra mi med hennes familie kommer. Søstra mi har en hund som IKKE KAN VÆRE ALENE HJEMME.... Er det mulig liksom??? Den er ikke valp, men den ble vel ikke lært opp som liten å være alene hjemme. Den er snill, for all del, men veldig bortskjemt. Hver gang de skal noe er bikkja med. Enten sitter den i bilen, om været tilater det (med vann og mat) ellers så er den med inn der de er på besøk e.l. Den er ALDRI alene hjemme. Det takler den ikke, da blir han redd og bæsjer overalt visstnok. Når de er på jobb sitter den i bilen (ja faktisk, der liker den å sitte). Om sommeren sitter den i bånd utenfor barnehagen der søstra mi jobber (!), tror jeg. Den har i alle fall gjort det noen ganger vet det. Uansett, de kommer hit til jul. Regner ikke med bikkja kan sitte i bilen på julaften hvis det er kaldt o.l. De har ikke spurt oss om det er greit om hunden blir med inn til oss, tar de det for gitt? Jeg og samboer er ikke spesielt glad i hunder, jeg liker de rett og slett ikke. Skjønner ikke hvorfor noen vil ha de vesnene inne i huset sitt faktisk. Eldstebarnet våres er også litt redd for hunder. Dessuten er hunden uoppdragen og løper rundt hele tiden. Og røyter. Hvordan løser vi dette?
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2011 #2 Skrevet 16. desember 2011 Be de ta med bur og vips problemet er løst. Bikkja slipper å være alene hjemme. Den kan luftes ute når det trengs, men dere slipper å ha den løpenes rundt inne.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2011 #3 Skrevet 16. desember 2011 Sørger for at hunden har det greit i yttergangen. De tar med hunsesengen/hundeteppet som den kan ligge på, setter frem en skål vann og lar hunden ligge i gangen mens dere feirer jul i stua.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2011 #4 Skrevet 16. desember 2011 Tja, begge disse forslagene kunne nok ha fungert, men dette prøvde vi i sommer da de var på besøk. Hunden satt å ulte og bjeffa konstant i yttergangen vår. Hoppa på døra og skrapte den opp. Siden det var sommer så satt vi ute og da løste det seg med at hunden var ute med oss. Men julaften feirer vi inne i stua, ikke på terrassen.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2011 #5 Skrevet 16. desember 2011 Æsj! Kjenner meg veldig igjen! Min bror har sambuar som har hund, ein stygg uoppdragen sak (eg likar vanlegivs hundar, men den hunden kan eg ikkje utstå!). Dei feirar jul hos oss(vi bur i same hus som mine foreldre, vi 1.etg. dei 2.etg.), dvs min bror er her julafta, sambuaren(og bikkja) kjem 1.juledag og blir vel til nyttår, minst. Den elendige bikkja er supernærvøs og ikkje til å stole på (klikka i vinkel då den stod i stort bur i stova og det kom besøk). Eg har eit barn på 3, og den hunden får ikkje kome i nærheita av han på eigenhand. Stolar ikkje eit sekund på den. Jula i fjor vart eg den som måtte sitte heime med den gyselege tingesten, fordi min bror og sambuaren skulle på fest! (mine foreldre var i juleselskap). Ikkje fikk eg spørsmål om å passe hunden(kun via mine foreldre), og ikkje fikk eg noko takk. Og dei veit at eg ikkje likar det dyret det minste (men gjer sjølvsagt det eg kan for at hunden skal ha det bra, dei gongane eg har hatt ansvaret for den). Dei reiste på fest til tross for at hunden var SJUK den aktuelle dagen...så eg vart gåande å tørke spy og diare...uten eit jævla takk..vart så forbanna. Så har sagt klart i frå om at eg passar aldri meir den hunden. Aldri! Hadde det vore mitt hus aleine, hadde ikkje det dyret fått kome over dørterskelen. Til nød kunne eg kanskje latt meg overtale til at den fikk vere på romet dei skulle bu på, mot at dei erstatta alt dyret måtte finne på å piss/drite på eller bite i stykker. OG dei måtte vere tilstades i huset for å halde eit lite auge med den. *æsj!* Hatar den bikkja...nærvevrak som ikkje får nødvendig oppdragelse (og no er den vaksen). Den kjem ikkje når ein ropar på den, den tørr ikkje vere aleine osv...slike hundar er ikkje trygge! (kven kan ein forresten melde frå til om slikt? Har jo barnevern for barn, men er der noko for dyr? Dyrebeskyttelsen?)
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2011 #6 Skrevet 16. desember 2011 Sett buret i stua så holder bikkja kjeft.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2011 #7 Skrevet 16. desember 2011 HI: Ho, ho søstra mi kommer til å bli drittsur!!! (og resten av familien hennes også)
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2011 #8 Skrevet 16. desember 2011 Er vel Mattilsynet som har ansvaret. Men du kan ikke melde de pga dårlig oppdragelse. Da skulle 50% av alle hundeeiere vært meldt. Seprasjonsangst er ganske vanlig blant hunder desverre. Og det at en hund ikke kommer når man roper på den er heller ikke en grunn til å melde de inn. Da må de bare passe på å ha den i bånd når de ferdes på offentlige steder. Bikkjer blir syke og kaster opp og får diare innimellom. Helt vanlig. De graver i gjørma og spiser kattedritt og annet lort de finner. Jeg tror ikke saken "din" er så veldig sterk desverre. En av våre hunder er omplassert og kom fra et hjem med virkelig omsorgssvikt. Din historie kan ikke sammenlignes. Og med det mener jeg ikke at din historie ikke er viktig. Men jeg ville ikke hatt forhåpninger om at saken vil bli tatt under etterforskning og at hunden vil bli omplassert og eierne dømt.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2011 #9 Skrevet 16. desember 2011 Drittsur for hva da?`At hunden må ligge i bur? Vi skal feire jul hos svigers og skal ha med vår hund. Vi tar også med buret og skal ha det i stua. Men nå er buret for hunden vår en kjær plass, ikke en straffeplass, så får hun beskjed om å legge seg der så ligger hun der og sover og slapper av. Og vet at der får hun fred og ro, og der ligger hun med åpen dør. Jeg orker heller ikke å ha hunden spradenes rundt bordet når vi spiser eller når vi åpner pakker. Men hun er midt i puberteten og kan være litt vrang så hun må settes på plass, og da er det greit å ha en plass som er hennes. For hun vet at når hun blir bedt å gå å legge seg der, så betyr det at nå skal det være rolig. Vi tillater aldri at hunden fjaser rundt oss og stresser rundt. Når man er inne skal det være rolig. Derfor er det viktig å gi hunden nok fysisk og mental stimuli ute. Da har ikke hunden noe behov for å stresse rundt inne.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2011 #10 Skrevet 16. desember 2011 Takk, får sjå kva eg gjer med saka:) Men, har ikkje tatt med dei verkelege probleme med den hunden i innlegget over. Ja, hundar blir dårlege av å ete ting dei ikkje har godt av, denne hunden toler ingen ting(ikkje deira feil, men utruleg dårleg gjort å stikke på fest når hunden er sjuk). Nokre ting som er uhaldbare: Den blir ikkje stimulert på noko vis, kun lufta når dei må. Lite/ingen aktivisering. Kjefting heile tida. Hundern har måtta amputere ein fot, fordi dei lot den stå ubevokta i band, bundet til eit tre midt i oslo(!), på 17.mai(=mykje folk og støy over alt). Då stakk den sjølvsagt av (det gjer den så fort den har sjangsen). Dei tek med seg hunden på fest, eller fest heim når hunden er der, noko den ikkje trivest med. Hundeeigaren (min brors sambuar) har problem med nervane(mykje inn og ut av sjukehus osv), noko som går ut over hunden. Og min bror er av den godslege men veldig distre typen, ikkje det ein hund med nerveproblem treng. Hunden har hatt anna eigar tidlegare. Trur ikkje hunden blir utsatt for vold no, men verkar som om den har opplevd å bli slått (er i allefall veeeeldig nervøs av seg). Og lista er myyykje lengre desverre...stakkars hund. Har vore borti hundar som har blitt omplassert tidlegare, og dei har eg vore vesentleg tryggare på enn eg er på denne hunden, sjølv om desse hundane har blitt både slått og misshandla på andre måtar. Blir så oppgitt.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2011 #11 Skrevet 17. desember 2011 Fysj, du er et ekkelt menneske HI!! Liker ikke sånne som deg! Du har virkelig ikke medlidenhet ovenfor andre skapninger virker det som. Du går glipp av MYE, om du har så mye imot hunder.. Kjenner det blobbler inni meg av sinne faktisk. Så mye hater jeg mennesker som deg!!
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2011 #12 Skrevet 17. desember 2011 00.07 Hvorfor i HELVETTE har du ikke kontaktet mattilsynet?!!! http://www.mattilsynet.no/varsle Her! Gjør det nå!! MED EN ENESTE GANG!!!!
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2011 #13 Skrevet 17. desember 2011 Sikkert mye bedre de to snørrungene dine!
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2011 #14 Skrevet 17. desember 2011 Åh, jeg misliker enkelte hundeeiere. Her har svigerinnen min en diger golden og den skal jo være med overalt. Og det er jo såååååå søtt når den digre illeluktende kjøteren kommer å sikler på oss, hopper opp og sleiker alt den kommer over, og når vi skal spise må jo bikkja ligge under bordet å stinke. Jeg hater hundelukt, og JO de stinker også etter den dusjen!! Ikke fader om de får ha med hunden hit, for det første har vi liten stue, men vi har katt så det er uaktuelt å gjøre kattens hjem utrygt fordi hunden ikke kan ære hjemme alene et par timer en kveld.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2011 #15 Skrevet 17. desember 2011 Hater du mennesker bare fordi de ikke liker hunder?? Her er et lysende eksempel hvor trangsynte hundemennesker kan være.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2011 #16 Skrevet 17. desember 2011 skjønner deg godt jeg. har to hunder selv, og de er 1 og 2 år, og de kan vi ikke t med på besøk til andre. Hjemme her så er de rolige, men borte er de viltre osv. respekterer/bestemmer selv at de ikke skal være med til andre. hvorfor skal mine hunder inne til andre egentlig??? de kan være hjemme når vi er borte på julaften i år. de har det mye bedre hjemme enn i bilen eller i et bur i mange timer.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2011 #17 Skrevet 17. desember 2011 man skal ta hensyn til FOLK først og fremst, så kommer dyrene i andre rekke. Det virker som om dyret må bli med, for det er rett og slett slemt å la en hund med seperasjonsangst være hjemme alene, men bur og regler MÅ til. Jeg er et dyremenneske, elsker alt fra pinnedyr til okser Men dyr er dyr og folk er folk. En uoppdragen, nervøs hund er ikke noe å ha på "festlige lag". Svigerinnen min hadde en slik hund, den holdt på å angripe sønnen min. Han gjorde ikke noe slemt med hunden, svigerinnen min var rett ved huden, min sønn ville bare krabbe bort til den, ikke vilter krabbing, rolig og nysgjerrig var han, men bikkja hoppet mot ham med knurr og glefs. Jeg sugde til meg ungen fortere enn svinnt, og tenkrte at svigerinnen min ville sette dyret på plass, men hun bare koste med den?! Sånt får jeg noia av! Hvis en hund truer et barn må man vise at dette er IKKE akseptabelt!! Sett bikkja i bur og snakk til den hver gang den begynner å pistre, vær rolig men bestemt, si noe ala "ro deg" eller "hysj". Gi den litt ekstra god mat (hundemat med saus er jul for bikkja vår ihvertfall) og gi den et tyggebein i gave når dere åpner gaver slik at den er inkludert, men hold den i buret.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2011 #18 Skrevet 17. desember 2011 HAHA 01:05! Siden du tydeligvis er 12 år så er kl. ett aaaaltfor seint for deg. Du skulle sovet for lengst og ikke rota deg bortei en debatt der voksne snakker. Skjønner at du liker hunder, men at du hater en persom som er saklig og har gode grunner tilå ikke ville ha bikkje i hus det fatter jeg ikke. Men alt hun forteller at bikkja er utsatt fro, DET reagerer du ikke på?? Det er greit det da, siden eierne hvertfall liker hunder? Her burde du virkelig gå i deg selv. HI har ikke skrevet noe galt, hun har små barn og er ikke glad i hunder selv. Om hun så hadde vært så er det hennes valg om hun vil ha hunder i hus eller ikke. Spesielt er nervøs hund hun ikke stoler på! Hun er en god mor som tar hensyn til barna sine først og fremst.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2011 #19 Skrevet 17. desember 2011 Skjønner ikke problemet!!! Det er julaften, svelg noen kameler da jente
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2011 #20 Skrevet 17. desember 2011 Nå har ikke jeg lest alle innleggene her, men siden du har invitert søstra di og fam og du vet hvordan det ligger an med hunden dems så er det vel ikke noe rart i at de tar det for gitt at de kan ha med hunden inn? Takler du ikke hunden, så bør du la vær å invitere søstra di. Men siden hunden ofte er i bilen regner jeg med at de har bur, hvis hunden ikke er vant til å være i bur når den er hjemme så be de trene på det før de kommer til dere slik at hunden er trygg og har et eget sted å være sammen med dere sånn at dere slipper å irritere dere over den. Selvom de ikke har oppdragelse på den så betyr det ikke at dere kan sette grenser. Har selv familie der vi ikke får ha med hunden inn i huset pga mye røyting- Da må vi bare la vær å dra på besøk om hunden har vært mye hjemme alene den dagen eller så møtes vi på hytta, der hunden får være med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå