Gå til innhold

Karakterer når man søker jobb.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tar lærerutdanningen nå å lurer på om arbeidsgiverne ser på karakterene fra høyskolen når de vurderer jobbsøknader?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis man f. eks utdanner seg til frisør teller det om man har svennebrev eller ikke, man ser ikke på karkaterene.

Skrevet

Og det er interessant fordi? HI har gått på lærerhøgskolen og da ser man på karakterene. Man får ikke svennebrev akkurat som lærer

Skrevet

Ja, karakterene dine blir vurdert, men det teller også med referanser fra tidligere jobber og eventuelle verv du har engasjert deg i.

Jeg fikk jobb pga to referanser som var viktig for den jobben jeg søkte, karaktersnittet mitt er helt middels ( C ). Det var flere med bedre karakterer som søkte samme jobb, men jeg fikk den.

Skrevet

Nei, de ser som regel ikke på karakterene, med mindre de er jevnt over veeeeldig dårlige. Poenget med at det finnes bestått og stryk er at hvis du har bestått betyr det at du er kvalifisert.

Fagkombinasjon, erfaring og personlig egnethet er det de som regel ser på. Men det er klart, søker du jobb i et marked med mange andre, taler det ikke til din fordel at du har dårlige karakterer.

Skrevet

Jeg har aldri vist karakterer der jeg jobber. (Ingeniør)

Hadde sommerjobb hos firmaet da jeg var student, uten at de ønsket å se noen karakterer. Da jeg var ute etter fast jobb, stakk jeg innom dem å hørte om de hadde behov for folk, altså jeg søkte ikke på noen stilling, men stillingen ble ordnet til meg. Fikk jobben, men måtte sende inn papirene pga formaliteter.

Kan hende det er mye strengere mtp lærere, men jeg vet andre yrker de heller ikke bryr seg om karakterer.

Skrevet

I mitt yrke (IT, høyere utdannelse) så de på karakterer i begynnelsen siden det var det eneste jag hadde å vise til. Men det var ikke slik at de så kun på karakterer, og ikke nødvendigvis så nøye på dem, da, mer å sjekke snittet f.eks.

Like viktig for meg (og grunnen til at jeg kom på masse intervjuer, tror jeg), var at jeg kunne vise til aktiviteter utenom, jeg var f.eks. aktiv som hjelpelærer og aktiv i studentforeningen. Jeg vil tro at slikt også gjelder litt for læreryrket, så det kan kanskje lønne seg å vurdere å finne noen aktiviteter som ser bra ut på CVen mens du studerer? Ikke at jeg gjorde det pga. CVen, altså, men som sagt slo det veldig godt an da jeg var ferdig utdannet og søkte jobber. :)

Jobb nr. 2 og utover sendte jeg med karakterer osv., men de så ikke noe særlig på det, tror jeg. Da var arbeidserfaring mye viktigere.

Skrevet

Jeg har høyere utdanning. På mine første jobber, vet jeg at karakterene og hva jeg hadde gjort ved siden av studier var viktig med tanke på å få jobbene.

Jeg har også vært i den situasjonen at jeg har ansatt mange. Det er en av de tingene jeg ser på. Folk med dårlige karakterer har jo heller ikke fått med seg fagene og derfor er de mindre interessante med mindre de kan vise til svært gode resultater i arbeidslivet.

Skrevet

Hei!

Jeg er relativt nyutdannet lærer (ferdig sommern 2010), og har vært på en drøss av intervju. Bor i Trondheim og her er det ca 300 søkere per stilling, så mange om beinet. På ingen av disse har jeg vist fram karakterer, og når jeg har spurt om de vil at jeg skal ta med vitnemål har jeg fått som svar at de vil ha vitnemålet når jobben er besatt og de skal fastsette lønn. De er rett og slett ikke interessert i karakterer, men mye heller meg som klasseromsleder, person og hvilket læreringssyn og erfaringer jeg har. Og så spiller det såklart stor rolle hvilken fagkombinasjon jeg har. Flere av mine lærervenner og jeg har pratet om dette, og oppfatningen er lik (over hele landet) = karakterer blir oppfattet som uviktig i læreryrket, de sier ingenting om deg som lærer!

Lykke til med jobbjakten!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...