Gå til innhold

Dere som har 6 åringer. ang mat og drikke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Serverer dere all mat og drikke til de?

Mi jente syns jeg har blitt bortskjemt, frekk og uhøflig når det gjelder mat og drikke. Det er jo selvfølgelig min skyld at det har blitt sånn, men jeg må høre med dere hva dere synest.

Når hun er sulten sier hun bare "mamma, jeg er sulten" "mamma, jeg er tørst" og forventer at jeg henter mat og drikke til henne og gjør alt klart. Jeg har sagt at nei, det kan du ordne selv. Jeg vet hun får det til, men det er at hun ikke gidder. Selv en yoghurt gidder hun ikke hente selv. Sier jeg nei, du kan hente et glass drikke selv så svarer hun med et fres og det ender med at hun lar være å spise /drikke og noen ganger begynner å furte over det.

Syns hun er veldig tynn fra før og har ikke så mye å gå på, men jeg har ikke tenkt å fortsette å være "tjener" for henne.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en gutt på 6år.

Han får mat når det serveres mat. Vi har faste tider å spise på. Blir han sulten imellom eller vi ha noe utenom blir det frukt. Når jeg serverer mat forsyner han seg selv og smører egne brødskiver. Noen kvelder får han nudler og de lager han selv. Jeg passer bare på varmtvannet.

Drikke henter han selv - han spør ikke engang. Han har en egen skuff med egne plastgalss og det synst han er stas. Han servere gjerne noe å drikke til vennene sine - og er stolt av skuffen sin.

Jeg er ingen nazi og hjelper gjerne - men bare med ting man ikke klarer selv.

Jeg smører matpakken hans da.

Skrevet

Det serveres måltider, og det som serveres til henne er selvfølgelig likt med det alle får. Men jeg tåler ikke kommandoer ;)

Jeg svarer konsekvent at det heter "kan jeg få..." eller at hun kan hente selv. Vil hun ikke kan det være det samme. Hun er også svært tynn, men hun får i seg det hun trenger. Jeg er ikke tjeneren hennes og hun må også rydde av bordet etter seg, rydde rommet sitt og kaste klærne sine i skittentøyet. Hvis hun protesterer pleier jeg å spørre om hun synes det er rettferdig at jeg skal rydde opp eller hente alt mulig, og det synes hun jo egentlig ikke når hun tenker seg om.

Stort sett går det greit og jeg tenker at jeg tar heller de kampene nå enn når hun blir 14 år *grøss*...

Skrevet

Jeg serverer alltid mat, men har sluttet å servere drikke (unntatt når det er til måltid jeg lager da). Det får han hente selv.

Skrevet

Til måltidene er det stort sett jeg eller mannen som finner frem maten, og vi krever at hun spiser det vi andre spiser. Hvis hun er sulten eller tørst mellom måltidene må hun stort sett finne seg frukt eller vann selv. Vi spiser uansett såpass ofte normale måltider at hun bør tåle å gå uten mat til neste måltid. Jeg smører ikke skiver eller gir henne noe annet om vi skal spise om en time eller om vi nettopp har spist.

Skrevet

Huff jeg er elendig der. Jeg er sånn som må ha kontroll hele tiden og ikke vil at barna skal smule så veldig på gulvet og grise så jeg lager mat til henne. Drikke finner jeg også til henne.

Vi pleier jo å ha mat og spise sammen, så det er ikke så ofte jeg lager ekstra mat. Det blir jo ofte til begge om jeg lager ekstra, så da må jeg til å lage til lillebror på 4 år også.

Hun smører selv, men trenger litt hjelp til deling av middag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...