Anonym bruker Skrevet 16. desember 2011 #1 Skrevet 16. desember 2011 Til sønnen min. Han går i 1. klasse. Hadde invitert 15 stk, alle guttene i klassen. De er ca 50/50 med norske og utenlandske foreldre. Skrev på invitasjonene at jeg ville ha tilbakemelding om de kunne komme eller ikke. Fikk tilbakemelding fra ALLE de norske foreldrene, men ikke noe tilbakemelding fra de med utenlandske foreldre, de dukket heller ikke opp. Er det vanlig, dere som bor steder der det er mange innvandrere? Forøvrig koste gutten min seg veldig, og brydde seg overhodet ikke om at det var mange som ikke kom
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2011 #2 Skrevet 16. desember 2011 Hadde bursdagsselskap for min 1.klassing sist helg. Hadde invitert guttene i klassen. Ca 50/50 med utenlandske hos oss også. Av 10 inviterte fra klassen var det kun 2 som ikke kom. Dette var utenlandske barn. Ene mammaen sendte sms og fortalte at han skulle på tamilsk skole og den andre hørte vi ikke noe fra. Kanskje foreldrene til de barna som ikke kom i selskapet ikke forstår dette med bursdager og at det er viktig å si i fra. Ikke alle leser så godt heller. Kan det være noe læreren kan ta opp på neste foreldremøte kanskje?
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2011 #3 Skrevet 16. desember 2011 Går bare en innvandrerjente i klassen til barnet mitt. Hennes foreldre var de eneste som ikke svarte på invitasjonen, og jeg skrev også at jeg ønsket svar om de kom eller ikke. Denne jenta dukket heller ikke opp. Hun gikk også i barnehagen til barnet mitt og dukket aldri opp i bursdager til noen de årene hun gikk der. Det gjalt også de andre innvandrerbarna som gikk på avdelingen. Fikk aldri svar og de dukket aldri opp.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2011 #4 Skrevet 16. desember 2011 Har lagt merke til det samme selv også. Regner med at siden de tror at hvis de ikke svarer, så regner foreldrene med at verten tror at barna ikke kommer. Jeg tror også mange her ikke er så god i norsk og vet ikke helt hva de skal gjøre. Ganske synd da de har sjansen til å integrere seg i det norske miljøet. Er ikke rasist, og er utenlandsk selv, men har merket til trenden at mange utenlandske familier ikke svarer på invitasjoner og ikke sier de noe heller når man ser de.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2011 #5 Skrevet 16. desember 2011 Ring og fortell disse foreldrene hva bursdag er. de aner jo ikke! forklar hva barna skal spise,ha på seg osv. Fortell gjerne at det blir servert kyllingpølser osv. Da skal du se at flere kommer!!
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2011 #6 Skrevet 16. desember 2011 Dette er desverre ikke noe nytt! bla derfor mange nordmenn ikke vil ha barnet sitt på skole hvor det er over 50%innvandere i klassen.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2011 #7 Skrevet 16. desember 2011 Jeg tror andre her er inne på noe. Jeg jobber med innvandrerforeldre og har hatt flere diskusjoner i grupper. Mange av de som jeg jobber med kom hit som voksne og mange har lav utdanning. De snakker derfor dårlig norsk og flere av dem kan ikke lese og skrive. Jeg tror også det hadde vært en god ide å ta det opp på foreldremøter. Man kan også si noe om hva som blir servert (mange føler de er "frekke" hvis de spør), hva som forventes i forhold til gave ol. Mange er redd for å gjøre feil og vet ikke hvordan de skal spør/gå frem og da er det desverre lettere å holde seg til det som er kjent. Et av hovedproblemene som ofte kommer opp blant de jeg jobber med er at de ikke vet hvordan de kan ta kontakt med foreldre til vennene til barna sine. Nok en gang- de er redd for å virke dumme eller frekke, eller at de ikke vil gjøre seg forstått på grunn av dårlig språk. Dette gjelder selvsagt ikke de foreldrene som selv er oppvokst her og / eller som kan lese og forstå norsk godt. De bør man bare gi beskjed om at det er vanlig å si i fra =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå