Gå til innhold

Har jehovas vitner lov til å gå i bursdagsselskap?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer fordi datteren min går på gruppe med ei jente som har foreldre som er i JV i bhg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, tviler på det. Tror de ikke feirer sin egen bursdag en gang

Skrevet

Nei, men jeg vet om noen som har fått komme i "barneselskap", og hvor man har tonet litt ned bursdagsgreiene med gaver og sang.

Skrevet

Stakkars unger. Skal jeg la være å invitere da? Hm, ungen går på danseskole og var med på lucia feiring, er dette lov da?

Skrevet

Ungen skal egentlig ikke være med på lucia feiring heller. Jeg er selv oppvokst i JV men valgte å gå ut da jeg var 15 år(da har man lov til å velge sin egen religion). Jeg fikk aldri være med på bursdager, heller ingen juleforbredelser som f.eks lucia,adventstund,juleverksted,påskeverksted(eller hva jeg skal kalle det),markering av 17.mai,julegrøt osv. Da måtte jeg sitte i et rom og lese en bok.(på skolen) Dette hadde foreldrene mine bestemt.

Mulig de i barnehagen ikke er helt opplyst om hva ungen skal få være med på eller ikke. I følge reglene til JV skal ikke barnet delta på lucia f.eks. Kanskje de syntes synd på henne?

Skrevet

Jeg husker at jeg ble invitert i bursdag men det hadde ikke så mye å si, for jeg visste jo at jeg ikke fikk lov å gå uansett. Men var jo hyggelig å få invitasjon da. Men invitasjonene sluttet etterhvert for de visste jo at jeg ikke fikk komme.

Har aldri vært borti noen JV som har fått lov til å gå i bursdag. Her kommer ikke mine foreldre i min datters bursdag en gang. Selv om jeg kun inviterer de til familiebursdag med samboers foreldre, og da er det ikke så mye bursdagspreg. Da serverer vi kun kaffe og kaker og noen gaver. Det er jo ikke så mye bursdagspreg som det er når hun har barnebursdag liksom. Men de kommer ikke uansett fordi det på en måte er bursdag. Vi sitter bare å spiser kake og gir gave, thats it. Men nei, de kommer ikke da heller.

Skrevet

Det gjør vel ingenting om du inviterer henne?

Skrevet

Selvfølgelig har de lov til å danse.

Skrevet

Ok, det virker bare helt sykt på meg med disse tullete reglene. Er jo så mye som er forbudt, fatter ikke hva de tenker på. De må være hjernevasket.

Skrevet

Jeg tror det handler veldig mye om ønsket om tilhørighet. Min far kom fra en familie med mye problemer. Han var den eneste "normale" i familien for å si den sånn. Han var veldig ensom og foreldrene drakk. Søskenene surra rundt og levde sitt eget liv. Han ble da "plukket" opp av JV og visst inn i varmen. Kan godt skjønne at han trivdes der i forhold til hvordan han hadde hatt det hjemme. Min mor fikk dette inn med morsmelka, slik som meg og da må du være ganske selvstendig vis du skal klare å tenke selv. Ellers går du bare with the flow. Du tør ikke stå opp mot de andre uten videre. Det er ikke tillatt å tenke selv. Du blir opplært til å tenke det de mener.

Går du ut av dette må du regne med å miste hele nettverket ditt. De eneste du har kjent hele livet ditt.

Jeg fikk ikke lov til å ha venner utenom JV og fikk ikke lov til å ha kontakt med min slekt som ikke var JV. Så når jeg gikk ut hadde jeg ingen. Men nå 11 år etterpå angrer jeg ikke på at jeg tok det valget. Kunne aldri latt barnet mitt vokse opp i dette. Jeg var et ulykkelig barn.

Skrevet

Nei.

I klassen til ene ungen her, er det et barn som er JV.

Det barnet kommer aldri i bursdager, selv om hn får invitasjoner hver eneste gang.

Skrevet

De får vel egentlig ikke det.. men har familie som er jv og husker når vi var små å hadde bursdag fikk ikke kusinene mine lov å komme på bursdagen min,MEN de fikk komme dagen etter og da spiste vi kake og jeg fikk gave av dem. men da het det ikke bursdagsgave, det var veldig viktig. litt tullete spør du meg..

Skrevet

Det må nå føles godt for barn å bli invitert uansett, selv om en vet de ikke får komme?!

Skrevet

Jeg ville nok invitert selv om man vet at de ikke kan komme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...