Gå til innhold

Ap vurderer gratis hjelp til barnløse :DD

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes dette er feil bruk av penger mtp hva som bør prioriteres og hva de har til disposisjon.

Skrevet

enig med 12:37. Og ivf ble nesten aktuelt for oss

Skrevet

Kjempeflott forslag synes jeg!

Vi trenger flere barn i Norge :)

Skrevet

Skulle bare mangle!

Skulle ihvertfall blitt mye billigere!

Skrevet

Ja, og de skal også støtte alle utlendinger med gratis barnehage og AKS. Hvem er det som ikke skape rasister her spør du meg....

Så i praksis blir det: Du er hvit og fattig. Spør om du også kan få gratis barnehage eller AKS fordi barnet ditt trenger å integrere seg. Svaret du får da er: Beklager, men du har feil hudfarge....

Skrevet

12:40 - hvis vi trenger flere barn i Norge, kan man kanskje istedet for kjøre kampanje at man bør være under 38 når man prøver å få barn? At det ikke er et must å ha svært nedbetalt hus, to biler, en mastergrad, en hund og forhold på 10-15 års varighet for å kunne få barn? At den rette kanskje ikke kommer hvis man er utrolig kresen og fnyser av alt, og så plutselig får man panikk når man fyller 40 og MÅÅ ha hjelp?

Sikter ikke til dem som hadde uheldige omstendigheter slik at de ikke fikk sjansen til å få barn tidligere, men til dem som velger det med viten og vilje.

Skrevet

Nå er det ikke akkurat dyrt da, i forhold til de faktiske kostnadene... 19500 i egenandel for 3 forsøk. Har man råd til å ha barn hvis man ikke har råd til denne summen når man ikke har barn?

Skrevet

Jeg synes også det er feil bruk av penger i helsevesenet. Da kunne de heller satt inn ekstra penger på å prøve å få gjennomført denne såkalte 20-dagers garantien til kreftpasienter...

Skrevet

Det er jo en investering som vil lønne seg på sikt (kanskje ikke i alle tilfeller, men i snitt). Men det burde kanskje gå av en annen pengesekk, slik at man ikke måtte stille det opp mot å gjøre syke friske.

Skrevet

jeg skjønner at de trenger å holde på velgerene sine,og har finne ut at dette er noe som "alle" går på.

Jeg for min del synes det er bortinatta forslag.

de som virkelig vil ha barn, har råd til dette, av oppsparte midler.og har de ikke det, så har de ikke lyst på barn heller.

det er mye de annet de kunne gjort....helse,skole,bhg,veier,eldre,tannhelsen i norge,og sikkert mye annet.

Skrevet

Enig. Jeg har vært gjennom assistert befruktning selv, og på det tidspunktet dreide det seg om alle sparepengene våre. Men jeg tenkte at lykkes det så er det verdt det, og får vi ikke barn så får vi god tid til å spare opp nye penger resten av livet. (Det lyktes og vi skal sannsynligvis gjøre det en gang til.) Selv om vi må betale egenandel, så betaler staten mesteparten, og det er jeg evig takknemlig for! Jeg har ikke noe imot å betale resten selv. :)

Er bare glad vi ikke trengte eggdonasjon slik at vi måtte utenlands og dermed betale alt selv, siden dette ikke er lov i Norge. Og at vi ikke trengte fler enn tre forsøk, for da måtte vi ha betalt alt videre selv. Disse gruppene synes jeg de heller burde gjøre noe for å hjelpe enn å henge seg opp i egenandelen for oss som allerede får god hjelp.

Skrevet

kjempe bra:-)

til opplysning så er egenandelen 15000 pluss 1500 pr behandling, resten får man igjenn og man har bare 3 forsøk.....skal man ta dette privat koster det sinnsykt mye,

det er ikke bare folk på 40 som bruker assistert befruktning, mange har tette eggledre, ufrivillig barnløse, noen har ikke eggledere, dårlig sædkvalitet osv osv, så de skal liksom straffes å betale dyre dommer, vet om unge folk som har brukt over hundre tusen for å få et barn.

Skrevet

hvis det skal være gratis ville jeg hatt noen retningslinjer:

1) Man må være "ung". Å vente til man er 38 før men begynner prøvinga tilsier at det vil være vanskelig og kanskje umulig, for kroppen er ikke skapt for at man skal drive frem barn i alle aldre. Under 40 mener jeg er en god grense. (men man må selvsagt se ann hver sak individuelt, er grunnen til ventningen sykdom o.l, så bør man få en sjanse)

2) De som ikke har fått noen barn skal gå først i køen. Har man et barn er man hedigere stilt enn de som ikke har noen, selvom man gjerne skulle ønske et søsken til barnet sitt.

3) Sæddonor bør få en liten sum eller gave.

4) Det bør være lov med surrogatmor og dermed bør dette ha regler og en egen innstans.

Og man bør satse på unge foreldre, studenter og unge i arbeidsmarkedet bør få noe mer støtte slik at de kan begynne familielivet før de nærmer seg 35. En legestudent er som regel ferdig når han/hun er nærmere 30 eller 20, og deretter må man jobbe et år for å få støte under perm. Dette bør det være en forandring i slik at flere i 20 årene får barn.

Skrevet

Har en for dårlige verdier må en gå privat fra forsøk nr 1.

Jeg har brukt nærmere 250.000,-

Blir da litt provosert av de som sier at har en ikke råd til forsøk, så har en ikke råd til barn.

I mitt tilfelle var det overgangsalder som startet tidlig i 20 årene.

Skrevet

Nå var det vel egenandelen for de som får offentlige forsøk det var snakk om å fjerne? Og det ville vel ikke hjulpet deg uansett?

Jeg skrev tidligere at man nok ikke har råd til å ha barn hvis man ikke har råd til å betale, og siktet da til egenandelen på 19 500 for tre forsøk.

Jeg mener at vi som får offentlige forsøk og får det til på de tre forsøkene ikke har behov for mere hjelp, men at man heller bør fokusere på å hjelpe de som har enda større utfordringer. Som deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...