Anonym bruker Skrevet 16. desember 2011 #1 Skrevet 16. desember 2011 Var hos legen tidligere i dag men minsten. Når vi skulle gå skulle han på do og vi sto på andre siden av korridoren, rundt hjørnet og ventet på tur. Da hører jeg legen min(kjente lett igjen stemmen) henvende seg til en kollega. Han sa dette, ordrett "Nå håper jeg virkelig den pasienten gjør alvor av selvmordstankene sine for nå gidder jeg ikke mer av klaginga hennes!" Hvem er så dum som står på gangen med dette? Og hvem er så lite empatisk som faktisk sier noe sånt? Trakk meg stille vekk. Den legen skal ikke jeg tilbake til! Kan man anmelde dette?
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2011 #2 Skrevet 16. desember 2011 Ja!!!!!herregud for en kjip ting å si!!!!!
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2011 #3 Skrevet 16. desember 2011 Ja, det kan du. Kontakt Fylkeslegen, evt det organet som har med helsepersonell å gjøre- husker ikke i farten hva det heter, men er nevnt i en annen tråd på siden her ang taushetsplikt.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2011 #4 Skrevet 16. desember 2011 Ja det kan du. Ta kontakt med kommunelegen og fortell hva du hørte.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2011 #5 Skrevet 16. desember 2011 Ok. Kan gjøre det. Har allerede funnet telefonnummer. Vil dette bli tatt seriøst tror dere? I og med at jeg ikke har faktiske bevis. Hi
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2011 #6 Skrevet 16. desember 2011 Det å avreagere til en kollega og det å være uempatisk er to forskjellige ting. Jeg kan fint si "nå legger jeg ut tenåringen min på "gi bort" på Finn.no." til en venninne når jeg er oppgitt og lei av stadig tjating. Det betyr ikke at jeg sier det til han, eller at jeg ikke skjønner at det ikke alltid er lett å være tenåring. Å avreagere slik legen din gjorde, kan være akkurat det som skal til for at han nok en gang klarer å møte dette mennesket som tydeligvis er krevende, med den profesjonelle omsorgen som han må. Det eneste han gjorde feil, i mine øyne, var å ikke sjekke om noen sto i dokø.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2011 #7 Skrevet 16. desember 2011 Var det du som var hos legen med selvmordstanker?
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2011 #8 Skrevet 16. desember 2011 Legen brøt jo absolutt ikke taushetsplikten sin, så ingenting vil skje. Han hadde behov for å avreagere, tro meg det kan være ufattelig krevende å høre på slike. -At han var rimelig utaktisk ved å si det i gangen, er jeg enig i. Men han gjorde ikke noe ulovelig ifg helsepersonell loven...
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2011 #9 Skrevet 16. desember 2011 "Det kan være ufattelig krevende å høre på slike" ?????????????????????????????????????? Han er LEGE, dvs at han har et yrke der han treffer og skal hjelpe SLIKE. HI: Dette er virkelig uakseptabelt, og tenk deg om noen i køen så dette menneske komme ut av timen, og kjente det igjen?! Dette burde meldes sporenstreks, og virkelig ikke oversees! Uakseptabelt!
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2011 #10 Skrevet 16. desember 2011 Klart dette var ille sagt av legen. Men jeg jobber i helsevesnet og er ikke overrasket over å høre en slik kommentar. Dere skulle bare visst alt som blir sagt på diverse pauserom og vaktrom. Men det er mest galgenhumor som går igjen da. Selv en lege har ikke ubegrenset tilgang på empati. De blir trøtte og lei av pasienter de også. Mener ikke å forsvare han altså, men kommentarer og utblåsninger om pasienter er mer vanlig enn flere tror. Sier ikke at dette er riktig, men det skjer, mange steder.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2011 #11 Skrevet 16. desember 2011 Herre min hatt. Ring inn du og du blir til latter men hadde du hatt navnet på den personen legen snakker om er saken totalt anneledes.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2011 #13 Skrevet 16. desember 2011 Selv om han er lege, så kan han vel bli oppgitt og lei noen ganger! Akkurat som en som jobber i butikk kan bli oppgitt over en kunde, en advokat kan bli lei av en klient eller en lærer kan ha en elev helt i halsen en dag. Det er menneskelig! Har du aldri en dårlig dag på jobb? Har du ingen venner eller slektninger som gjør deg helt matt? Har du aldri hatt en utblåsning om noen som sliter deg ut? I så fall tror jeg du er unik, eller har dårlig hukommelse. Det viktige her er at han ikke sa det TIL en pasient, han sa heller ikke navnet til pasienten, eller fødselsdatoen. Han hadde en utblåsning. Det er ikke et brudd på taushetsplikten. HI har heller ikke det hun kaller "faktiske bevis" med mindre hun tok det opp på bånd. Storm i et vannglass...
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2011 #14 Skrevet 16. desember 2011 Si i fra anonymt, så kan du ikke latterligjøres. Viktig å melde fra om slike ting! Tenk om denne personen hadde hørt dette? Det kunne hatt fatale følger! For en lege...han skulle ikke vært lege!
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2011 #15 Skrevet 16. desember 2011 Hvordan vet du at den legen ikke har gjort jobben sin i forkant? Jeg jobber f.eks selv i helse, og strekker meg meget langt for mine pasienter. De for all den hjelp de har behov, og krav på! -overengasjert, vil noen kalle meg. ...men så hender det at jeg også må få ventilert meg ovenfor kollegaer. Galgen humor og utløp er vår måte å overleve på i en til tider utrolig vanskelig hverdag, for det er som sagt ufattelig krevende å sitte med slike pasienter dag ut og dag inn. -At det ikke skal skje i påhør av andre (en evt kollega), er en selvfølge. Og navn eller kjennetegn skal ikke komme frem. 20:48
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2011 #16 Skrevet 16. desember 2011 Han må jo få lov til å bli lei av høre på slike!! det samme hadde han sikkert sagt om han måtte sjekke 60 benbrudd om dagen. Hvis det var deg han snakket om tenker jeg at du må ta et hint. Ikke ta livet ditt selvfølgelig,men slutte og syte. Gjør noe for å forandre livet ditt!
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2011 #17 Skrevet 16. desember 2011 Selvfølgelig kan man bli lei, men dette var da meget spesielt! Han sier faktisk at han ønsker pasienten sin død istedenfor å ha henne/han som pasient! Det er ganske dramatisk syntes jeg. Galgenhumor er en smule annet enn å stå på sitt eget legekontor og gaule ut om pasientenes problemer! Jo jeg har hatt mange dårlige dager på jobb, jeg, Men jeg klarer å si det på en ordentlig måte, og jeg jobber heller ikke med noe så dyrebart som LIV, så det spiller ikke så stor rolle om jeg slenger litt dritt om maskinene jeg kjører....Det kan ikke skade noen! Men denne legen kan jo ikke fortsette å jobbe som lege om han mener at mennesker som har så alvorlige problemer som selvmordstanker, er en byrde for han?!
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2011 #18 Skrevet 16. desember 2011 Og strekke seg langt for sine pasienter, og gi de hjelpen de har behov for er jobben din! Da er du ikke overengasjert, men flink i jobben din!
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2011 #19 Skrevet 16. desember 2011 Lett å si til en med selvmordstanker: Gjør noe med livet ditt! Din egen feil, fordi du syter og tar livet ditt som selvfølge.... Smaaaaaaart 21:20
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2011 #20 Skrevet 16. desember 2011 Jeg jobber også i helsevesenet, og dette er totalt uakseptabelt. Jeg har aldri hørt, på mine 20 år på legevakt og sykehus, om NOEN leger som har "blåst ut" frustrasjonen på en slik måte. Vi har også som hun over her nevnte, endel galgenhumor, og det tror jeg man må ha for å overleve i mitt yrke, men reaksjonen på denne legen er ikke akseptabelt i det hele tatt.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2011 #21 Skrevet 16. desember 2011 Legen får ny jobb i ein annen kommune. Spør igjen HER ER INGEN NAVN KOMMT FRAM da overlever den legen. Får 0 tilsnakk.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2011 #22 Skrevet 16. desember 2011 Galgenhumor er greit Men som 21:32 sier det er helt uakseptabelt å si slikt, ihvertfall på gangen hvor andre kan høre. Hva om det var den pasienten som slet med selvmordstanker som hadde vært på do og overhørte han. Tenk hvilken konsekvenser dette kunne få. Hvis du er så langt nede og så får du høre den du ber om hjelp si at han håper du faktisk tar livet av deg. og helt klart bare syntes du er ei plage. De fleste som sliter slik har kjempe vanskelig for å søke hjelp, det krever fantastisk mye av dem å klare å få fram hva som er problemet og det faktum at man sliter. Så om man endelig har klart dette og i ettertid hører personen man har valgt å stole på si noe slikt kan det være det lille siste som knekker dem og dytter dem over kanten. Jeg hadde nok ikke meldt det (for jeg tror ikke du kommer noen vei) men jeg hadde bedt om samtale med legen eventuelt sendt han et brev gitt beskjed om hva jeg hadde overhørt og forklart hvor utrolig sjokkerende og forkastelig dette var og sagt at jeg ikke lenger har den minste tillit til deg som lege og derfor velger å bytte. Og håpe at det ihvertfall vil være nok til at han tenker seg om en gang til før han lufter tanker/frustrasjon slik igjen
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2011 #23 Skrevet 16. desember 2011 Om legen får ny jobb i ny kommune, har han fremdeles fått en lekse, og er kanskje mer forsiktig med hva han skriker ut om neste gang?!
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2011 #24 Skrevet 16. desember 2011 Som enhver oppegående kollega ville sagt til meg , hvis dette var min uttalelse som lege, ta perm, vurder et annet yrke.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2011 #25 Skrevet 16. desember 2011 Bra sagt, 21.53. Og jeg hadde vært den oppegående kollegaen som hadde sagt dette, for denne uttalelsen var virkelig fæl.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå