Anonym bruker Skrevet 16. desember 2011 #1 Skrevet 16. desember 2011 har en i familien som har brutt tausettsplikten. personen har fortalt en annen om at det er en pasijent å sykehjemmet. og hvorfor personen er der for. personen er syk. alvorlig syk i hode. er ikke det ganske alvorlig og bryte sin tausettsplikt med dette?
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2011 #2 Skrevet 16. desember 2011 Jo, det er svært alvorlig å bryte taushetsplikten. Risikerer å miste jobben, og kan også få rettslig forfølgelse.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2011 #3 Skrevet 16. desember 2011 Det er straffbart, og kan medføre fengsel i 6 mnd. Vedkommende kan også miste autorisasjonen sin. Jeg ville meldt fra, slike mennesker kan vi ikke ha i helsevesenet.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2011 #4 Skrevet 16. desember 2011 Det er oppsigelsesgrunn og man (kan også) miste® lisensen.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2011 #5 Skrevet 16. desember 2011 Det er straffbart. Vanligste er vel bøter og erstatning til fornærmede. Har aldri hørt om folk som har havnet i fengsel på grunn av dette selv om det burde være et alternativ hvis det ikke allerede er det. Kommer vel også an på hvilken informasjon som er gitt ut også regner jeg med.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2011 #6 Skrevet 16. desember 2011 Det er veldig alvorlig! Men sa han navn? å gjorde pasienten gjenkjennelig da? Eller fortalte han bare om en passient han hadde som hadde den og den sykdommen?
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2011 #7 Skrevet 16. desember 2011 jeg vet ikke hor personen jobber, så hvor kan jeg ringe for og melde ifra.?? har ikke helt bestemt meg for og gjøre det eller ikke. men undersøker hva jeg kan gjøre...
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2011 #8 Skrevet 16. desember 2011 Du kan ringe politi og statens aut.kontor for helsepersonell.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2011 #9 Skrevet 16. desember 2011 den som fortalte, fortalte navn og hva det personen var der for,.. personen som er syk og personen som fikk vite om dette var barndomskamerater for 20 år siden.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2011 #10 Skrevet 16. desember 2011 Vet du hvem denne personen er? (som er syk) Kan du gjenkjenne han/hun? Hvis du ikke har mulighet til kjenne denne passienten igjen, så har han ikke brutt taushetsplikten. Det er lov å fortelle ifra jobben, sålenge man ikke gjør dette gjenkjennelig. Men, har han sakt navnet på pasienten, Så skal du ringe å si ifra.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2011 #11 Skrevet 16. desember 2011 Oi, leste ikke lenger opp.. før nå. Hilsen 11:43
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå