Gå til innhold

Gråter seg våken/urolig søvn

Anbefalte innlegg

Gjest Madolyn & Muffin
Skrevet

Muffin på 8 mnd sover bare mer og mer urolig på natta. Stort sett har det vært 2-3 ganger hvor jeg har måttet gå inn og ta ham opp/trøste når han gråter seg våken og det er helt greit, men de siste nettene har dette skjedd hver time, og i natt var det så ofte at jeg ga opp og tok ham med inn i vår seng... Og da sover ikke jeg noe godt! :P Så jeg la ham tilbake i sin egen seng etter ca tre kvarter, og da sov han lengste strekket i natt; ca to timer.

Det er ingen tenner på gang, men han er aktiv på dagene og verdenen hans blir jo stadig større. Noen med gode tips på hva jeg bør gjøre? Han stopper ofte å gråte straks jeg tar ham opp, men er da ganske våken og hyler når jeg legger ham ned igjen medmindre han får sovne oppå meg først. Jeg pleier ikke å gå inn før han våkner av seg selv, og da han er en særdeles tung plugg ønsker jeg ikke å gi ham melk på natta lenger. Han sover tilsammen alt fra 1,5-3 timer på dagtid med ca 3 timer våkentid mellom hver dupp, og ca 10-11 t hver natt.

Håper på gode råd fra dere flinke mammaer her inne :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Madolyn & Muffin
Skrevet

Ingen med tips, eller lignende opplevelser?

Skrevet

8-10 mnd er dessverre en ganske vanlig alder for urolig nattesøvn, dette har vært tilfelle for begge mine små også. Det er mye som skjer rent utviklingsmessig, det er gjerne gryende separasjonsangst på gang og som du sier så er de veldig travle med å oppdage og utforske verden. Alt dette tror jeg gjør at hjernen deres går litt på høygir til tider, og forstyrrer nattesøvnen deres.

Du sier at du venter til han våkner helt, hva med å prøve å gå inn litt før, slik at du kanskje unngår at han våkner helt fullstendig? Her har det ihvertfall vært best å gripe inn før det eskalerer, slik at jeg kunne "lure" henne videre i søvnen ved å stryke på ryggen, hysje osv, før hun våknet helt. Ellers har jeg vel ikke så mange gode tips dessverre, men jeg lurer på hvordan han er på kveldstid? Sover han rolig på kvelden, når starter uroen?

Skrevet

Har ingen gode tips, men kan bare signere på at det kanskje er en urolig alder her også..

Vi gjeninnførte nattmaltidet igjen ved 8 mnd for å få noe søvn, det ble så mye oppvåkninger.

Hvis du ikke vil gi melk, hva med å gi lunkent vann? Det funker her.. sånn utenom måltidene.

Gjest Madolyn & Muffin
Skrevet

Ja han er ikke til å bli klok på; i natt sov han plutselig som en stein fra kl 1910-0550.. Så det var fantastisk!! Hehe.. Ja det går virkelig opp og ned med nattesøvnen i denne alderen.. Jeg har en tutekopp med vann stående der nede nå, at jeg ikke tenkte på at han kunne være tørst.. Hjernen går tregt midt på natta gitt! :) Og da skal jeg gå inn og forsøke å forhindre skikkelig oppvåkning neste gang han begynner å ynke seg, tusen takk for gode tips :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...