Gå til innhold

Hva er vitsen med julegaver

Anbefalte innlegg

Skrevet

til samboere/kjærester/ektefeller når h*n vet hva som er i gaven?

Ser flere som enten kjøper tv eller andre ting til "hverandre", eller type "hvis du kjøper ullklær til meg, så kjøper jeg det samme til deg"!

Hva er vitsen med å kalle det gaver da? En gave for meg er å få noe jeg ikke vet hva er, noe jeg blir glad for å få og gjerne noe jeg ikke går å kjøper meg selv.

TV, vaskemaskin og ullklær kjøper vi da når vi trenger det - det er jo ikke en gave når man går sammen på butikken, velger type sammen, betaler sammen og frakter hjem sammen! Da er det investering i heimen, og ikke gave!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig....

Jeg har kjøpt Ipad til mannen, noe som han aldri hadde kjøpt til seg selv.... Mye penger, ja... men den mannen kjøper ikke noe til seg selv hele året, så en skikkelig julegave fortjener han virkelig...

Hadde han vist om det, hadde han nektet....

Kommer nok til å dø på seg ;)))

Skrevet

Vi gjør det slik fordi jeg syns hele dette gavehysteriet tar litt av. Og bare for å ha noe under treet fra hverandre så kjøper vi noe trenger.

Skrevet

Jeg er ikke helt med på det heller jeg, da:) jeg synes det er kjempekoselig å gå rundt i butikkene og lete etter akkurat DEN gaven som jeg tror og håper kommer til å gjøre lykke.

Prisen er ikke avgjørende, men å vite at mannen faktisk har lagt en innsats i å finne ut hva jeg ønsker/trenger og går og kjøper det (har en mann som HATER å handle!), får meg til å føle meg litt ekstra verdsatt - selv om han er flink til å vise det i hverdagen også.

Og å kjøpe noe fornuftig, for så å pakke det inn og legge det under treet - hvor er sjarmen i det da?

HI

Skrevet

Så gøy! Det er kjekt å gjøre litt stas på hverandre, syns jeg:)

HI

Skrevet

Personleg synest det er betre å gi ei "avtalt" gåve, enn å kjøpe noko unødvendig.

Men det er jo mest stas når ein ikkje veit kva ein får;) I år trur eg at eg veit kva eg får av min kjære(ein genser eg ønskar meg), men han er såpass utspekulert at heilt sikker kan eg ikkje vere før gåva er opna;)

Han veit ikkje kva han får, men han hadde kun 2ting på ønskelista si:P Så får ein av dei, pluss ein ekstra ting han ikkje veit om (ny vekkerklokke og ei flanellsskjorte). Trur han blir veldig glad for det:)

Folk og forhold er veldig forskjellege har eg skjønt;) Eg er i allefall veldig nøgd med måten vi gjer ting på. Blir mykje meir glad for å få noko nyttigt i staden for å få ei gåve eg ikkje har bruk for(men blir overaska over). Folk har alt for mykje ting for tida, så pleier å seie at om ein ikkje veit kva ein skal gi meg, så gi meg noko eg kan ete eller eit godt minne (bilder f.eks.) ;)

Skrevet

Har aldri sagt at det er så sjarmerende, men syns som sagt at hele gavestyret blir litt mye. Og derfor velger vi å heller kjøpe noe fornuftig.

Vi er forskjellige og godt er det:)

Skrevet

Mannen min skal få en TV fra meg, han vet det ikke, og det kommer til å være en stor overraskelse.. Er det greit for deg?

Flere ganger har vi kjøpt en stor julegave til hverandre fra oss begge, altså noe vi trenger, som sofa, ny seng, integrert micro som passer til stekeovnen, peisovn osv.. Syns det er bedre på den måten, enn at vi bare skal finne på noe å kjøpe fordi vi MÅ kjøpe en gave til hverandre. Er det greit for deg at vi gjør det sånn, eller?

Skrevet

I starten av forholdet var det overraskende gaver, men vi traff aldri spikern noen av oss. Måtte byttes likevel..

Da var det naturlig å gå over til å avtale vaskemaskin, tv, støvsuger, pc osv, særlig når vi hadde lite penger. Det er jo halv skatt i desember = penger til overs for de som har mindre inntekt.

Nå har vi fått god råd med årene, men vi er fornøyde med opplegget vårt likevel. Han prøvde å ymte frempå med Iphone til meg, men jeg nekta. Jeg har en flott mobil som virker.

Han skal bestille seg tv til campingvogna. Jeg har kjøpt meg harddisk. Enkelt og greit! Vi er vel fornøyde begge to;)

Skrevet

Her i huset kaller vi det ikke for gave, men rett og slett slik : istedet for at du bruker 2-3000 på å kjøpe noe til meg som jeg virkelig ikke trenger, og jeg bruker 2-3000 på å kjøpe noe til deg som du virkelig ikke trenger, -hvorfor slår ikke vi bare disse to beløpene sammen og kjøpe noe som vi virkelig trenger??? I dette tilfellet ny vaskemaskin.

Skrevet

Vi har felles økonomi, så det å bruke uhorvelig mye penger på hverandre er jo som å spise av egen lommebok, derfor investerer vi i noe til huset og kjøper flotte presanger til ungene.

Skrevet

Ja nøkkelen her er noe man ikke kjøper til seg selv.

Mannen min har jobbet masse overtid i hele år stakkars, sånn at vi endelig har fått hodet over vannet og klart å nedbetale noe av kredittkortgjelden jeg pådro meg (oss) da jeg hadde en HellyHansen periode og kjøpte inn mengder av tøy og sportsutstyr til både barna og oss voksne, litt i overkant sikkert, men det er kvalitet da.

Så jeg har kostet på ham en BeoVision 7-55 fra Bang & Olufsen som erstatning for den simple Samsungen vi kjøpte i fjor, og gleder meg skikkelig til å se ansiktsutrykket hans når han pakker den opp. Han aner jo ikke at jeg fikk det nye kredittkortet en gang, snille arbeidskaren min.

Skrevet

Kanskje ikke det smarteste å lage ny kredittkortgjeld, når mannen din allerede må jobbe mye for å nedbetale den dere allerede har?

Skrevet

dum, dummere, dummest..........

Skrevet

Enkelte par avtaler gaver for å slippe å bytte i ettertid. Har nå lest tråder om menn som kjøpte PS3, sexkalender og andre "gaver" til kona som egentlig var tiltenkt dem selv, ganske naturlig at kona ikke likte det. Er det ikke best å gi partneren noe han/hun trenger og har lyst på?

Skrevet

Vi pleier å kjøpe en ting sammen til oss begge, som er litt dyr og som vi sikkert hadde kjøpt uansett, f.eks. en tv eller nytt kamera. Da slipper vi unna julen med å bare kjøpe smårusk til hverandre, en bok, en film, en genser osv.

Skrevet

Vi gjør litt beggedeler. Vi gir hverandre ikke noen store julegaver, tv og slike ting vil vi heller ikke gi hverandre i julegaver. Men vi har gitt oss en gave sammne noen ganger, noe vi har ønsket oss begge to. Men vi har begge gitt hverandre en annen liten gave også, en mer personlig gave.

I år syns mannen jeg er teit, for jeg sa jeg bare ønsket meg penger (han får en weekend tur av meg i julegave, så det er lommepenger.) Så tror han tok hintet om at jeg ikke vil ha en dyr gave, jeg kommer til å få en gave men ingen dyr i år.

Når jeg sa jeg ønsket meg penger i gave, klaget han over at det ikke var noe personlig. Jeg pleier vel ikke å gi han så personlige gaver heller, for jeg pleier å gi han ting jeg ønsker meg og som jeg vet vi trenger. Og det har vært elektriske duppedingser. Han liker å slipe stein, forme og gjøre ting i tre, så dremmel med mye kult tilbehør, arbeidsbenk og slike ting har han fått. Og det er ting jeg har savnet og trenger, men som han igjen får nytte av i sine hobbyer. Han syns det var veldig personlige gaver, helt til jeg sa at det egentlig var ting jeg ville ha.... hehe.

Skrevet

VI har ikke råd til annet, derfor kjøper vi oss selv noe vi trenger/vil ha og sier det er "Julegaven" i år..Altså at mannen min tillater meg og kjøpe to kjoler er min gave i år.:Og jeg tillot ham og kjøpe seg noe utstyr til skiene...Det er min gave til ham.....Altså vi lar hverandre bruke litt mer enn vanlig på oss selv...

Det er kjempekoselig med gaver,- og håper mannen kjøper en liten ting uansett...En liten pyntenisse er nok, for vi har så lite julepynt.. Jeg har prøvd og få ut av ham noe "småtteri" jeg kan overraske ham med,- men han lager eget øl, kjøper inn egen spekemat,- fordi han har bursdag som vi ferier lillejuleaften, han liker ikke sjokolade eller annet snop særlig,- og av utstyr så har han det han trenger (friluftsmann) og det han kunne tenkt seg nærmer seg 1000 kroner.....Ei flsake akevitt blir litt kjedelig det også, og det kjøper vi uansett innn til julemiddagen..Og da har vi lenge...SÅ jeg er virkelig helt tom...Truser/boksere er han også nøye på og bruker en type, som han nettopp har hamstra av(tilbud, de koster en del) likeså med sokker (mulig jeg har en sær mann),- og klær...Mannen vet hva han vil ha og handler selv, og ikke alltid jeg treffer de ganger jeg prøver meg...Og bli fort litt mer enn "en liten ting" det også..

Sukk,- kanskje noen har en ide..En nett liten ting til maks 200.....Han bruker ikke NOE av smykker,- helt uaktuelt, og heller ikke skjerf,- og luer har han 1000 av,- hansker og votter har han både i skinn, hjemmelaget, tovet, syntetisk, av fleece, til langrenn, til alpint, til jakt, til tur, til frakken/festen, til bilen til utearbeid...Herregud,- så vanskelig...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...