Anonym bruker Skrevet 15. desember 2011 #1 Skrevet 15. desember 2011 Har i ett år visst at jeg har krav på dette. Men har ikke giddet og bry meg noe særlig. Men nå må jeg virkelig få igang søke prosessen. Jeg går ikke i behandling nå da jeg skal flytte. Så hvor begynner jeg? Må jeg først til legen, hva skjer hos legen? Må jeg ha med papirer fra tidligere behandling? Må jeg forklare for NAV hvordan jeg har det? Og hvorfor jeg sliter? Hva gjør legen etter jeg har vært der? Det tar jo litt tid før man får psykolog, og da vil det jo ta tid før jeg får behandling, og da vil det også ta tid før jeg får penger? Kan jeg gå til nav før jeg har fått psykolog?? Håper på svar.. Dette ble ganske mye rot...Beklager det
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2011 #2 Skrevet 15. desember 2011 du skriver ut arbeidsavklaringspenger søknadsskjema,registrerer cv på nav.no, fyller ut-godt!! egenvurderingsskjemaet, og det aller bedte er om du sender med legeerklæring samtidig. Den skal si noe om din(e) diagnose®, din funksjonsevne,evnt behandlingsplan/eller om du er under utredning,utsikt til bedring.Er du henvst til psykolog skal du i behandling,og du kan ikke lastes for at behandling ikke er påbegynt grunnet ventetid.Har du alt dette på plass med en gang du søker bidrar du til at søknadsprosessen forkortes.
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2011 #4 Skrevet 15. desember 2011 Er det forresten vanskelig og få godkjent aap? Jeg har 2 diagnoser. Angst og adhd. I tillegg har jeg blitt trakassert av familie medlemmer som nå har fått besøks forbud. Men dette sliter utrolig mye på meg. Mye deprimert. Er dette grunner nok? Jeg gidder ikke alt styret om det ikke er sjans. Selv om min gamle psykolog sa dette.. hi
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2011 #5 Skrevet 15. desember 2011 Du må ha nedsatt arbeidsevne (altså at det er vanskelig for deg å være i en hvilken som helst jobb) på grunn av helseproblemer og være i behandling som gjør at din helse blir bedre slik atdu kan jobbe senere. Du må minimum ha blitt henvist til en behandling, det er ikke nok at du har behov. Det er også krav om aktivitet dersom helsen din tillater det, dvs at du kan få tilbud om tiltak som du må delta på for å ha forsatt krav på AAP. At psykoligen/legen din mener du har krav på dette er kun et råd/en antakelse, da det er NAV som avgjør søknaden. Mange leger mener pasientene deres har rett på trygd, uten at de vet alt om hvilke kriterier som må være oppfylt først. Er du i tvil, snakk med NAV.
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2011 #6 Skrevet 15. desember 2011 det det kommer an på er ikke hvilke diagnoser egentlig,men hva de gjør med din arbeidsevne.For å få ytelsen skal arbeidsevnen være nedsatt med minst halvparten. Også er det en helhetsvurdering av diagnoser,bakgrunn-utdannelse,arbeidserfaring + + . Eneste jeg kan si at det er mennesker med de diagnosene du har som har aap, også med bare en av de.Men det handler jo som sagt om hva de gjør med akkurat deg. Men jeg ville nok sendt krav hadde jeg vært deg.
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2011 #7 Skrevet 15. desember 2011 angst og adhd i seg selv er ikke nok, er hva det gjør med arbeidsevnen din det kommer ann på.. Når jobbet du sist og hvordan gikk det arb.forholdet? det er slike ting som vil spille inn og det er veldig viktig at det er det som kommer med i legeerklæringen..
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2011 #8 Skrevet 15. desember 2011 Jeg har ikke jobbet siden 2008 grunnet angst. Panikk . Det gikk veldig dårlig. Jeg fant på mye unnskyldninger for og slippe og komme på jobb, og tilslutt fikk jeg ikke flere vakter. Nav har prøvd og hjelpe meg med og finne jobb, men jeg backer ut hver gang grunnet dette med angsten. Jeg gikk også på skole i 2008, men klarer ikke følge med i timen. Skolen jeg gikk på går mye på initativ, noe jeg ikke eier. Fikk dårlige karakterer pga det, da jeg ikke fikk skaffet kunder. Det er så mye mer. Jeg er veldig dårlig på og forklare ting. hi
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2011 #9 Skrevet 15. desember 2011 sa det lenger oppe her,og sier det igjen-anbefaler deg å sende inn et krav:)
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2011 #10 Skrevet 15. desember 2011 Oki, får jo uansett ikke vite noe før jeg eventuelt søker. Etter og ha lest her inne virker nav og søke prosesser som en fulltidsjobb i seg selv. Takk for svar jeg har fått. NAV hjalp meg forresten med en jobb i 2009. Det gikk i dass det og. HI
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2011 #11 Skrevet 15. desember 2011 Hei. Hva har du levd av dei 4 siste årene når du ikke har kunnet jobbe ? Jeg har foresten inne en søknad på AAP selv, har ikke hørt en sjitt på ei stund. Var til samtale hos NAV og ho skulle snakke med legen min og få henne til å skrive ny legeerklæring for den som var komt fra legen var for dårlig og kom bare til å gi avslag. Men nå er det bare få dager til jeg skal til spesialist og da får jeg kaaaansje vite hva som feiler meg. Det kan nok muligens være til hjelp. Jeg har vært hjemme frue siden 1996, med en kort tur innom Arbeidskontoret i 2005 og da hadde jeg 5 mnd med praksis plass. Og 2 mnd sommerjobb, siden har jeg vært hjemme igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå