Anonym bruker Skrevet 15. desember 2011 #1 Skrevet 15. desember 2011 Ser at mange sier at er ikke kristen så derfor vil jeg ikke at mitt barn skal i kirken . Jeg er heller ikke en ivrig kirkeganger så jeg tenker jo faktisk at det er kjempe fint at barna kan gå i kirken med skolen evt barnehagen. Da er det jo lagt til rette for de minste. Jeg hadde heller ikke hatt noe motforeslillinger om de gikk I synagogen eller en muske heller. Jeg synes det er viktig at barna lærer om de forskjellige relgionene og kulturene. og det beste er jo faktis da og være der få se og oppleve. Hvordan skal barna klare og ta standpunkt til det ene eller andre om vi holde de bevist borte fra alt? Jeg beklager alle skrivefeil.
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2011 #2 Skrevet 15. desember 2011 Det er forskjell på å besøke en kirke for å se hvordan det er, og å bli "tvunget" til å gå dit hver høytid hvis dette ikke er noe du tror på. Jeg har heller ikke noe imot at barnet mitt skal gå i en moske for å se og oppleve det, men ikke ta del i de muslimske høytidene sånn "for moro skyld". Handler ikke om å være redd,nei...hehe
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2011 #3 Skrevet 15. desember 2011 Jeg syns det er flott at barna får et annet forhold til kirken enn bare begravelser og andre riualer. At de får besøke kirken før jul, og delta i det som skjer der da Men for meg hadde det vært like fint om de besøkte andre religionshus, slik at de fikk innblikk. Vi har foreløpig bare kirke her, av det jeg vet. Skal visstnok snart bygges en moske her. Barn blir faktisk mest påvirket i hjemmet, uansett. Og her er vi litt tilbaketrukne kristne. Har døpt barna, men har ikke noe mot andre religioner sånn i utgangspunktet. Har også katolikker i familien, og de er også ganske avslappet i forhold til sin religion.
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2011 #4 Skrevet 15. desember 2011 Det var et program på TV her om dagen(husker ikke kanal eller navn på programmet), som tok for seg alle religioners hovedpunkter og litt til. Det var norske ungdommer som deltok, og de skulle si hvilken religion de foretrakk etter å ha blitt vist mange. Også humanetisk og ateist var med. De valgte i flertall islam......
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2011 #5 Skrevet 15. desember 2011 Hadde gjerne gått mer i kirken, men siden det , er så stor synd og skam å være alenemor, skilt, samboer osv, så er det ikke så fristende. Og særlig etter en episode som skjedde for en stund siden. En nyskilt dame gikk til nattverd, hvorpå hun , ble jaget bort av presten fordi hun var skilt. Er sannelig ikke rart det er mannefall i kirkene rundt om kring, når det er sånn man blir behandlet når man oppsøker kirken.. Men for all del, barnet mitt får gå i kirken, hun vil faktisk gå i kirken, så vi har vært på en del gudstjenester, men ikke i den kirken vi tilhører. Jeg er selv alenemor, så i den lokale kirken der er jeg ikke velkommen før jeg er gift, og det skjer gjerne aldri
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2011 #6 Skrevet 15. desember 2011 Synes det er flott at barn lærer om og får et forhold til kirken. Jeg er ikke veldig religiøs men vi er da et kristent land! Hadde ingen problemer med å være med klassen i kirken 1 gang i året da jeg var liten. Er så mange foreldre som nekter barna sine dette fordi de selv ikke tror. Hadde de lært barna om religionen så kan de jo velge selv om de tror. Man nekter da ikke barn å gjøre ting fordi man selv ikke liker det. Man kan fint lære de hvorfor man feirer jul osv uten å prakke på de en masse meninger om det er sant eller ikke. Har vi liksom blitt så moderne at barna skal unngå alle tradisjoner og kulturelle ting? Er akkurat sånne mennesker som gjør at Islam står sterkere og sterkere i Norge!
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2011 #7 Skrevet 15. desember 2011 Jeg går gjerne i kirken. Og sønnen min får lære om kristendommen.Det er en rød tråd der som er god( ikke stjele,være snill mot andre,ikke lyve osv. Uansett om man tror eller ikke var skikkelsen jesus et godt forbilde og var bare snill. Man får lære barna historien så kan de selv gjøre seg opp en mening når de blir eldre.
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2011 #8 Skrevet 15. desember 2011 Mange som blir eldre og ikke tror synes det var veldig fint at de hadde en barnetro.En slags trygghet om at noen passer på dem hele tiden,en man kan hviske hemmeligheter til om kvelden. Selv om jeg ikke tror eller liker nissen holder jeg ikke barnet mitt borte fra hele greia. Mange egoistiske foreldre!
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2011 #9 Skrevet 15. desember 2011 Sønnen min på 3,5 elsker å være i kirken.Han snakker mye om jesus,at han var snill og at de slemme drepte han.Prøver å gi han en grei barnetro. Det er bare hyggelig og det vokste jeg opp med også.
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2011 #10 Skrevet 15. desember 2011 Er ikke kristen, men går i kirka i bryllup og begravelser. Tror ikke noen tar skade av å gå inn i en kirke, men misliker sterkt sammenblandingen av skole og kirke. De barna som liker gudstjenester kan vel gå på søndager og ikke i skoletiden!
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2011 #11 Skrevet 15. desember 2011 Jeg vil ikke at barnet mitt skal gå i en moske! Vi er et kristent land og islam representerer ikke noe godt i mine øyne. En fanatisk kristen blir munk- en fanatisk muslim blir terrorist.
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2011 #12 Skrevet 15. desember 2011 Jeg er for kirken i skoletiden for da er opplegget lagd for aldersgruppen og de får ta del i noe sammen sine venner. Du må jo tenke på at når de er i kirken med skloen er det ikke høymesse de går på. det fortelles juleevangeliet og det synges julesanger. Synes det er en fin ting barna får ta del i noe som de er med på og lage selv de er delaktige i prosisjon, tenning av lys og sang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå