Gjest tilda med to små <3 Skrevet 16. desember 2011 #26 Skrevet 16. desember 2011 Det er vel ikke lov å konsekvent bøye hunkjønsord som hankjønn i bokmål? Det kan hende at akkurat orden jenten er lov, men det er da vel ikke en regel som kan nyttes på alle hunkjønsord?
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2011 #27 Skrevet 16. desember 2011 Du har virkelig ikke peiling, tilda! Ta en liten kikk på de svarene som har kommet inne her tidligere, så kan du lære noe i dag;)
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2011 #28 Skrevet 16. desember 2011 Jeg er bergensk og både skriver og sier "jenta mi". Alt annet høres bare feil ut.
Gjest tilda med to små <3 Skrevet 16. desember 2011 #29 Skrevet 16. desember 2011 Jeg bryr meg generelt lite om de svarene som kommer her inne for der svares det mye rart (se mitt innlegg f.eks). Men om du henviser meg til en god kilde som kan fortelle meg at man konekvent kan bøye hunkjønnsord som hankjønn så skal jeg gladelig lære meg et og annet ;-)
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2011 #30 Skrevet 16. desember 2011 Uansett språkregler - det både ser og høres helt forferdelig ut. Jeg er en av de som irriterer seg grønne over skrivefeil (dog kommenterer jeg det aldri her inne, det gidder jeg ikke bruke energien min på), og ordet jenten har jeg langt oppe i halsen. Tillatt eller ikke tillatt, det blir helt feil!!
Gjest tilda med to små <3 Skrevet 16. desember 2011 #31 Skrevet 16. desember 2011 Men da er vel du heller unntaket ;-) Det er jo selve kjennetegnet på bergensdialekten og det må du vel nesten være enig i du også. Selv bryr jeg meg egentlig fint lite hva folk sier. Stusser litt når jeg leser det, men bryr meg ikke i talt språk. (bryr meg sjelden (i negativ forstand) om andre rariteter i norske dialekter heller, synes egentlig det bare er morsomt med dialektord).
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2011 #32 Skrevet 16. desember 2011 "Tillatt eller ikke tillatt, det blir helt feil" Hahaha, det er jo akkurat det det ikke blir!
Gjest tilda med to små <3 Skrevet 16. desember 2011 #33 Skrevet 16. desember 2011 Ok, da har jeg saumfart språkrådets sider, og jeg har rett og slett tatt "nokså" feil! Men jeg vil påstå at jeg hadde "litt rett" og, for selv om overvekten av valgfrie ord er såpass overveldende at det skal godt gjøres å gjøre feil med -en ending er det fremdeles en 650 ord eller så som har påkrevd a-ending! Hurra for livslang læring sier jeg bare (og takk og pris for at jeg lærer meg sånne elementære ting før ungene begynner på skolen) ;-)
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2011 #34 Skrevet 16. desember 2011 Hvordan avslører jeg at jeg vet lite om hvordan "Bergensk" ble til? Det må du forklare meg, for med en master i nordisk språk vet jeg faktisk en hel del om utviklingen av norsk talespråk siden norrøn tid, og om hvordan de ulike dialektene har oppstått. For det er det disse "egne versjonene av norsk" er: dialekter. På norsk har vi ikke et normert talespråk, alle dialekter er like korrekte.Og norsk språkpolitikk går ut på at flest mulig skal kunne skrive så nært som mulig opp til talemålet sitt, derfor kan en rekke ord skrives på flere måter, eller som flere kjønn. Når det gjelder kebabnorsk er det en interessant diskusjon, men en ting er helt sikkert: språk er dynamisk, det forandrer seg hele tiden. Hadde det ikke gjort det, ville vi fremdeles ha snakket urnordisk i dag, eller antakelig noe enda eldre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå