Gå til innhold

Jenten min??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har stusset over dette mange ganger her inne. Er det dialekt? Høres bare helt feil ut i mine ører. Det er da "jenta mi" som er korrekt norsk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er dialekt. Bergen. Det var lenge feil å skrive "jenten", men det har vært akseptert rettskriving siden 2005.

Skrevet

Jenten er vanlig i Bergen iallfall.

Skrevet

I bergensk er jente et hankjønnsord. Bare tyskerene overgår det, ved å bøye ordet som intetkjønn :)

Skrevet

På bokmål kan ordet bøyes både som hankjønn og hunkjønn. "Jenten min" er faktisk like korrekt norsk som "jenta mi", selv om jeg personlig synes det ser helt feil ut.

Skrevet

13:41 har fullstendig rett, som bergenser er jenta mi riv ruskende gale i mine øyne og ører.

Skrevet

Ler av bergensere ass. Klarer ikke forholde seg til norsk i det hele tatt, så lite at de må forandre regler faktisk. Jadda.

Skrevet

Dagens dummeste innlegg, som dessuten røper at du ikke har snev av peiling på målet for norsk språkpolitikk.

Skrevet

Morsom herseteknikk, men du bare avslører hvor lite du vet om hvordan Bergensk ble til. At det ikke bør gis spesielle regler til mennesker som lager sin egen versjon av norsk sier seg selv. Eller skal vi godta kebabnorsk også kanskje?

Skrevet

Det er neppe bergenserne som bestemmer over norsk rettskrivning.

Skrevet

Det finnes ikke ho-kjønnsbøyninger på bergensk. Det heter jenten, solen, gaten osv. Og det er og har vært lov å skrive det også akkurat som på riksmål.

Hilsen gift med bergenser som konsekvent kaller Sandvika i Bærum for Sandviken ;-)

Skrevet

Det finnes jo bare en Sandviken...

Vil ikke assosiere Sandvika i Bærum med Bergen :-(

Skrevet

Skjønner ikke hva folk har imot Bergen.. Det er et av de fineste stedene jeg har vært i Norge, og jeg har bare møtt hyggelige folk der! Stortrives i Bergen jeg :)

Oslo derimot, kan dere få billig av meg... Møkkaby! Og ja, jeg har faktisk vokst opp der. Skal aldri mer bo der!

Skrevet

10:16 her.. Det var jo nettop det jeg mente.

ELSKER Bergen, men hater Oslo...

Altså; vil ikke bli assiosiert med Bergen når jeg tenker på Sandvika i Oslo........ = Ødelegger for Bergen

Skrevet

Håper du tuller, 10.15

Sandvika er et EGENAVN....ikke fellesnavn.

Bortsett fra det, så er Sanvika og Sanviken to forskjellige steder i Norge.

Skrevet

10.16

Da er vi jo enige da :) Hehe :) Lenge leve Bergen!

10.21

Skrevet

Bergensdialekten har ikke hunnkjønns-substantiv. Derfor heter det en jente - jenten. En dukke - dukke. En tante - tanten. Osv

Skrevet

Det er feil på bokmål, men riktig på riksmål

Skrevet

Lol, Bergen er en fin by den, men det regner heeele tida!

Bodde der et halvt år og er SÅ deilig å være tilbake i Oslo. Mye bedre kollektivtransport osv. og dessuten liker jeg Oslofolk bedre (generelt). Bergensere er jo noen snobber hele gjengen omtrent ;)

Gjest tilda med to små <3
Skrevet

Bergensdialekten har ikke hunkjønnsord. Så ja, for oss som ikke er bergensere høres det merkelig ut. Og det er ikke korrekt om man skriver bokmål eller nynorsk. Men om man skriver på dialekt, da er det lov.

Skrevet

tilda du tar feil, ifølge bokmålsordboken er det lov å skrive en jente jenten, men det er ikke lov på nynorsk

Skrevet

Nå du rulle inn tilda.. Når jeg skriver jenten min, så er det faktisk ikke dialekt jeg skriver, det er korrekt norsk!!

Gjest tilda med to små <3
Skrevet

Og forresten er det ikke bare bergensdialekten som "tilpasser" reglene til egen dialekt. Det foregår vel i de fleste dialekter.

I dialekten min har vi f.eks utstrakt bruk av apokoper (også kalt apokop). Men selv om vi dropper endingene i endel ord er det ikke snakk om å ikke klare å følge reglene i det norske språket. Når vi skriver standardisert språk så blir endingene med, skriver man på dialekt kan de fort forsvinne ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...