Anonym bruker Skrevet 15. desember 2011 #1 Skrevet 15. desember 2011 Hei. Hvordan sparer dere til barna deres?? Bestefaren til gutten min ønsker å spare til han, hvordan skal man best mulig gjøre dette? I sittt eget, barnets eller mitt navn? (er ikke snakk om hundretusener altså..) Takker for svar:)
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2011 #2 Skrevet 15. desember 2011 Hvis det er/blir flere enn han som skal spare i batnets navn.kan.det.være dumt med tanke på å få stipend fra lånekassen senere. Overformynderiet tar også over ansvaret for pengene hvis det er over 75000. Bakdelen med å spare i eget navn er hvis man som foreldre gjør dette,skiller seg og det havner i.boet.
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2011 #3 Skrevet 15. desember 2011 Er obs på dette og kommer til å spare maks før overformynderen kommer inn...forstår jeg deg rett at jeg bør opprette konto i barnets navn? HI
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2011 #4 Skrevet 15. desember 2011 Hva er grensen til lånekassen forresten?
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2011 #5 Skrevet 15. desember 2011 jeg har to spare kontoer i navnet mitt som er til hvert av barna. har valgt og gjøre det slik. det pga lånekassen, og at de ikke vet om pengene. de skal ikke vite noe heller før de er voksne,.
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2011 #6 Skrevet 15. desember 2011 Et godt poeng at de ikke trenger å vite om pengene ja:)
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2011 #7 Skrevet 15. desember 2011 Kommer til å opprette sparekonto til barnet der pengegaver og mynter fra sparebøssen skal gå inn. I tillegg kommer vi som foreldre til å ha en barnetrygdkonto. Disse pengene er ikke barnets, men vi velger å holde pengene unna hverdagsbudsjettet og bruke dem til de større innkjøpene i løpet av livet. For eksempel bilsete når babysetet ikke lenger kan brukes, sykkel, ski, og etterhvert konfirmasjon og bunad o.l. Vi kommer ikke til å ha dårlig samvittighet for å bruke pengene etterhvert som behovet oppstår, så lenge det er på barnerelaterte utgifter. Om det er penger på kontoen når barnet flytter ut for å studere kan det være at vi vil bruke det resterende til å støtte barnet med et månendlig beløp, eller dette kommer vi nok til å gjøre uansett. All øvrig sparing kommer til å skje i våre navn og være våre penger. Om vi vil bruke sparepengene på barna eller oss selv om en 20-års tid er vanskelig å svare på nå.
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2011 #8 Skrevet 15. desember 2011 Vi har sparekontoer til bana i våre navn, vi sparer også i fond, også i vårt navn. Ikke lurt å spare for mye på barnets konto..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå