Gå til innhold

Er norske minoriteter så lite tålerante?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sikter til denne:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10016580

Rektoren her må være litt nedsnødd. Jeg har gått på skole og vært venner med med elever med bakgrunn både fra Jehovas Vitner (som ikke feirer jul) og Læstadinismen (som tar avstand fra verdslige symboler og gods) og jeg har aldri opplevd at de ikke respekterte at andre ville ha på nisselue eller gå rundt juletreet.

Fullstendig feilslått argumentasjon.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror denne rektoren er litt nedsnødd om dagen......;)

Skrevet

Tror kanskje dib politiet må ta en titt på dine skrivelfeil også ;)

Skrevet

Jeg tror de ror for harde livet.

Skrevet

Ja for innlegget manglet jo fullstendig faglig innhold og gav ingen mening pga EN feil bokstav, sant?

Skrevet

Flere kjente muslimer har gått ut i media og kritisert rektoren og sier at han har mistforstått..

Selv sier de at muslimske barn synes det er gøy med jul, nettopp fordi de ikke feirer jul selv, og suger til seg alt som har med jul å gjøre utenfor hjemmets 4 vegger...

Skrevet

Er selv utenlandsk (ikke-troende) og synes at denne tilrettelegginga har gått for langt. Skal ikke de som flytter til Norge tåle å SE at Norge har egne tradisjoner? Skal nordmenn skjule det at de feirer jul, at de har sex før ekteskapet osv osv?

Har aldri bedt om noe spesiell tilrettelegging for meg selv etter jeg kom til Norge, bare bedt om å ikke bli fordømt eller baksnakket på bakgrunn av min nasjonalitet og kultur (noe folk rundt fortsatt ikke helt tar avstand fra). Synes det er underlig at innvandrerne skal tas mer hensyn til enn Norges egne innbyggere.

Skrevet

Jeg tror det hele kommer av at hun har fått mye kjeft i forhold til at muslimer stort sett ikke har noe imot vår julefeiring og fordi hennes forsøk på å skåne barn har slått helt motsatt ut og faktisk skapt hets istedenfor.

Så nå prøver ho å redde seg inn igjen.

Skulle heller gått ut og lagt seg flat og beklaget at de hadde tatt en feil avgjørelse isteden for å finne på en annen grunn.

Det har nå funnets norske minoriteter i bhg og skole i alle år og det har aldri vært noe problem før.

Hvorfor skulle det plutselig være det nå.

Skrevet

Ro, ro til fiskeskjær, hvor mange nedsnødde nordmenn finner vi der?

Stusselig ja, at de ikke bare kan beklage, det går an å si "vi tok en feil avgjørelse basert på ønsker fra et foreldrepar som ikke feirer jul".

Skrevet

Bare vissvass av den rektoren.. Er antagelig ikke pga av de norske minoritetene... men hun tør ikke si noe annet idag.. (hun nevnte jo ikke noe om dette i det første intervievet.. så ...

Skrevet

Synes litt synd på denne rektoren,eg. Her er det lærarar på eit klassesteg som har teke ein litt kontroversiell beslutning ut frå kva dei trudde var best for sine elevar, og så er det rektoren som er sjef og som må stå fram i media for å forsvare dette mot massiv kritikk. Det verkar ikkje som ho sjølv eigentleg har hatt noko med dette forbodet å gjere, kanskje synes ho eigentleg sjølv at det var dumt. Men sjølvsagt kunne ho ha blanda seg og forbode forbodet.

Skrevet

Synes det er flåsete av rektoren. Hva er farlig med nisseluer? Ikke er det religiøst plagg eller provoserende klær. Det må da være noen tradisjoner et land skal få lov å ha uten at noen bestandig skal klage? Jeg feirer norsk jul med mine barn som er halvt norske, og viderefører tradisjoner fra mitt land samtidig. Hadde følt meg utenfor hvis jeg mottok særbehandling. Den familien som klaget til rektoren på nisseluer har sikkert hatt det fælt i hjemlandet, men de må da likevel være ydmyke til det landet de har kommet til, så lenge det ikke strider totalt mot deres selvfølelse og tradisjoner (noe jeg tviler på at nisseluer gjør)?

Jeg er forresten ikke noen "norsk minoritet", men en russer bosatt i Norge. Skjønner ikke at uttrykket "norsk minoritet" brukes på utlendinger som ikke er vokst opp i Norge. De er da ikke norske?

Skrevet

Med norsk minoritet, menes norske mennesker med en annen religion en den kristne.... slike som johovas vitne (og lignende) som ikke feirer jul ...

Skrevet

Ok, jeg leste i en annen avis om at det var av hensyn til de muslimske elevene... Ser fra artikkelen at flere medier dekket det feil, og at det var plantet på norske barn med annen/uten noen religion.

Skrevet

Spiller ingen rolle. En nisselue er "et kostyme" - fordi nisser ikke fins. Hadde vært det samme om de kom med tryllestaven til tannfeen eller støvsekken til Jon Blund. Nisser har ikke med religion, men overtro å gjøre. Og vi hadde denne overtroen i Norge i gamle dager. Alle trodde på nisser, kristne med alle dens sekter osv, vikingene, og samene.

Hadde læreren kommet frem til oss og sagt til min sønn at han måtte ta av nisselua hadde jeg svart: "du bestemmer ikke hva min sønn skal ha på seg".

Jeg er enig med hun som syntes synd på rektoren - selv om rektorens unnskyld om mulig gjorde det enda verre. "myntet på norske barn"? Trodde da vi ALLE var norske barn, så lenge vi har norsk pass.

Skrevet

Hehe, hun gikk litt i baret der ja. Men hvis hun var ivrig etter å tilpasse seg en norsk menighet, kunne hun bare kjørt på med julekrybbe og Jesusbarnet, og ikke kalt det for en vinterfest.

Det er også mulig at minoriteten var Human-Etisk Forbund...

Skrevet

Dette er jo bare en fillesak i forhold til all den andre dritten vi har blitt "beriket" med den siste tiden. Om skatten min blir brukt til barnemishandling på norske sykehus så vet jeg faktisk ikke hva jeg kan finne på. Ikke rart folk blir rasister, jeg tør snart ikke gå ut lenger alene i nabolaget her. Gleder meg til jeg har spart opp nok penger så jeg kan komme meg vekk, slik som all andre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...