Gå til innhold

Opprasjon av nerver i klem ? noen som vet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

skal opperere i hånden forde nervene ligger i klem der. noen som vet hvordan det gjøres, hvor lenge jeg må holde hånden i ro osv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet at både tanten og onkelen min har tatt en slik operasjon, på Volvat i Oslo, og de ble begge helt fine etterpå

Skrevet

ok :) det er godt.

Er det noen som vet hvor lang tid det tar før jeg kan bruke hånden.?

Skrevet

Jeg har tatt slik operasjon i begge håndleddene.

Jeg fikk time noen uker i forveien med litt informasjon.

Samboeren var med meg, jeg kunne jo ikke kjøre hjem igjen.

Jeg lå på en slik undersøkelsesbenk. Armen ble lagt rett ut på et eget bord. Jeg fikk en haug med bedøvelse, som ikke var kjempe behagelig. Så vasket de hånda og tok på plast "klær" over armen og kirurgen kuttet så opp huden og skar av leddebåndet som er for stramt.

Dette tok kanskje 1-2 min. Altså selve inngrepet.

Deretter måtte armen være opp i lufta noen minutter slik at blodet skulle renne ned før de sydde igjen.

Fikk 6 sting første gang og 7 sting denne gang.

Jeg måtte vente litt over 30 min etter jeg kom ut igjen på venterommet før vi kunne reise hjem igjen.

Fikk med 6 pinex og noen paracet som jeg skulle ta når jeg kjente smertene kom.

Første gangen ventet jeg litt for lenge (så på klokka når jeg kunne ta pillene), og hadde litt unødvendig vondt. Denne gangen spurte jeg om jeg kunne ta en ny pille fordet om det ikke hadde gått fullt 6 timer og det var greit. Så slapp unna med mindre smerter i ettertid denne gangen heldigvis =)

Jeg synes første gang at håndå kom seg veldig fort, i begynnelsen, men denne gangen overgår det faktisk.

Hånda skal holdes høyt i 2-3 dager. Etter 3 dager kan badasjen tas av. Den er stor og fæl så husk og kle deg med noe som går over hånda etter at du har fått bandasje.

Du skal ikke kjøre lengre kjøreturer før du har tatt stingene etter 14 dager. Du skal også dusje med en pose over såret til det er lukket og stingene er tatt. Jeg brukte engangshansker i slutten med en hårstrikk rundt litt nedfor håndleddet.

Etter 2-3 dager skal du forsiktig begynne å bruke hånda uten og belaste den. Du får også klemøvelser som det er vikitg å følge.

Etter første operasjon ble jeg sykemeldt i 5 uker, det er nå 10 uker siden og jeg har ikke vært i jobb siden.

Denne gangen ble jeg sykemeldt i 6 uker så får vi se. Skal til fysioterapaut for å behandle den første hånda da den ikke har hatt helt ønsket effekt av operasjonen.

Jeg har veldig tungt arbeid også da. Bruker hendene og krefter hele tiden og er avhengig av at begge hendene fungerer 100%.

Skrevet

takk for svar.. var du helt våken? var ikke det litt ubehagelig?

så jeg kan klare meg alene med ungene etter 3 dager?

litt vanskelig for mannen og ta fri så prøver og finne ut hvordan jeg skal løse det.

Skrevet

Jeg opererte da guttungen var 7mnd, og klarte ikke ta meg av han alene før det hadde gått nesten 3 uker.

Så etter 3 dager bør du ikke regne med å klare det.

Skrevet

ok. har ei på 2 år og en på 5. kan jeg klare påkledning og kjøre de i barnehage osv etter dager da?

må planlegge og har ikke fått noe info.

Skrevet

Bedøvelsen er ubehagelig, beskrives best som vondt =/ Men etter det kjenner du ikke noen ting =)

Det kommer faktisk an på hvilken hånd det er og hvor vondt du har i hånden før. En hånd som er veldig svekket, er mer vond etterpå. En hånd som har svakere symptomer, kommer seg fortere etterpå.

Er det høyre har du nok problemer med å kjøre (ikke så gale om det er automat). Jeg følte meg helt hjelpesløs når jeg hadde operert høyre. Da kunne jeg ikke smøre skiver, ikke gre håret skikkelig, ikke pusse tennene skikkelig osv. Men nå når jeg har tatt venstre kjører jeg barna til bhg og bussen til skolen, jeg lager fint skiver selv om mannen bare skjærer opp brød til meg om morgenen. Jeg kan hjelpe barna og kle seg og jeg lager middag og vasker klær, men alt dette var vanskeligere når det var høyre som var operert.

Det som også er vanskelig nå når jeg har tatt venstre er å greie håret og sette det i strikk, skjære brød, ta på bh og sokker osv.

Jeg vil tro at etter 3 dager klarer du en del. I alle fall hvis mannen kan legge til rette en del for deg om morgenen eller om kvelden.

Skrevet

Jeg var helt våken ja.

Vil også si at når jeg hadde tatt høyre så leverte samboeren barna i bhg og sfo hver dag første uke. Jeg opererte mandag så det ble tirsdag og ut uka. Han hentet lillebror i bhg, storesøster tok bussen hjem.

Uka etter var det høstferie på skolen og det er 2 min og kjøre til bhg. Det gikk greit.

Opererte igjen på mandag og denne gangen leverte han bare lillebror på tirsdag. Jeg kjørte storesøster til bussen. Han leverte begge igår og jeg hentet (sfo sender ikke barna på skolebussen når de er der hele dagen).

Igår var han også overtid.

Skrevet

takk.. det er høyre hånden jeg skal opperere, ikke automat bil. så jeg er usikker på om jeg vil greie smøre mat klepå osv .

Tror du jeg må ha hjelp den første uka?

Skrevet

Ja det tror jeg nok. Kommer litt an på hvilken dag du skal operere. Skal du operere en onsdag trenger du nok hjelp ut uka og kan klare deg en del selv en del fra mandag igjen. Du må kanskje skifte bleier og slik, og kan ikke bare holde 2 åringen om han eller hun ligger litt urolig. Press mot såret og hånda er veldig ømt.

Det som var litt av utfordringen for meg var at jeg var fullstendig hjelpesløs med høyre hånda. Kunne ikke "bare" holde litt i skiva med høyre mens jeg smørte med venstre, for det var veldig vondt og all motstand i fingrene var vondt. Antagelig pga at den var så hardt rammet før op. Jeg kunne ikke vaske klær, for jeg kunne bare ta i dem med venstre, pga smertene ved motstanden. Denne gangen vasket jeg klær og hang opp på tirsdagen. Vrengte jeans og brettet klær.

Nå sitter jeg og taster i vei med begge hendene (litt begrenset siden jeg ikke har tatt av bandasjen på venstre, men) Det er ikke vondt, knapt ubehagelig.

Skrevet

Og du må ikke glemme at du skal ta det med ro i 2-3 dager og holde armen høyt (over hjertet).

Du blir også trøtt av de smertestillende og skal ikke kjøre når du tar dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...