Gå til innhold

Når venner/familie "reserverer" navn..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva synes dere om det?

Jeg er 26 uker på vei med nr 3.. vi har ei jente og en gutt fra før, venter gutt igjen. Vi sliter veldig med å finne navn til lillebror! Har funnet et navn jeg liker godt, men en venninne av meg har alltid sagt at om hun får en gutt en gang skal han hete dette navnet (jeg liker navnet uavhengig av henne, likte det før jeg kjente henne). Hun er singel og barnløs og det er jo ikke sikkert hun får en gutt senere heller. Har også 2 andre venninner som har reservert 2 guttenavn.. vanskelig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun har altså sagt rett ut at det navnet får ingen ta, for det skal hun ha om hun får en gutt en vakker dag.

HI

Skrevet

det finnes så utrolig mange andre navn å velge, så hvorfor velge de navnene som dine venner vil ha? hvorfor risikere uvennskap osv pga et navn. Det er 3 navn av tusenvis.. et eller annet navn må du vel kunne ta.

Skrevet

Jeg har også noen barnløse venninner som har "reservert" navn. det er kanskje snakk om 5 navn tilsammen. Og de klarer jeg meg fint å holde meg unna.

Skrevet

Det synes jeg hun må få lov til å si,og du bør respektere det. Det finnes jo tusenvis av navn å velge mellom, og ikke kom her og si at dere kun liker det ene navnet, sånn plutselig. Tror ikke noe på at du var like begeistret for navnet før du hørte at hun også likte det...

Finn et annet navn!

Skrevet

Jeg liker bare veldig få navn, har maks 5 navn vi begge liker og da har jeg sett i navnebøker og alt. Er så vanskelig å finne et navn som føles rett.. men det er jo enda 3 mnd til termin så vi har jo god tid på å bestemme oss.

Skrevet

Hva så?

Om du likte det navnet før du møtte henne, så er det jo bare å ta det navnet.

Blir hun sur, så får hun bare bli sur.

Hun kan ikke tviholde på noe som ikke er hennes....

Vi fikk første for 4 år siden, og hadde da et gutte- og et jentenavn vi likte. Fikk jente, så bestemte da at når vi fikk gutt skulle han hete det vi ikke fikk brukt på jenta.

Når vi da ventet nr to, så var dette guttenavnet blitt et motenavn og alle "herregud"-et over at vi skulle velge et sååååå "poppis"-navn, eide vi ikke fantasi??

Vi gir oss blaffen i andre, vi velger det vi liker...

Synes venninna di er rar, som verken har barn eller ser ut til å skulle få det i nærmeste fremtid og tviholder på det navnet.

Hun virker ikke mye moden.

Skrevet

Nå har ingen av mine venner noengang reservert navn.. Og jeg fikk barn veldig tidlig..

Men nå i senere år.. så har to av mine venninner oppkalt sine barn etter mine. Kjempe hyggelig. (jeg tror de alltid har likt navnene, men aldri gjort vesen av det så jeg var ikke klar over det,)

Ingen sure miner.. Syns ikke man kan reservere navn....

Skrevet

Ingen eier et navn, og uhyre få navn er så sjeldne at det ikke er flere rundt om som heter det. Derfor skjønner jeg ikke noen menneskers idé om at BARE deres barn skal hete et eller annet. Om det er dette navnet dere liker, så bruk det, det er jo ikke brukt opp på noe vis selv om deres barn heter det. Om det gjør venninna di så sur at hun aldri vil se deg mer, så sier det mer om henne enn om deg.

Skrevet

Å velge samme navn som noen er ikke det samme som å oppkalle barna sine etter noen 01:41...

Skrevet

velg det navnet du liker

en kan ikke gå å vente på i tilfelle en vennine får barn...

Skrevet

Å reservere et navn er det barnsligste og særeste jeg har hørt om. Greit nok å ha navn man liler, men ønsker man ikke at noen andre skal bruke navnene man selv ønsker på sine fremtidlige barn bør man

Holde kjeft om det og håpe ingen andre velger det. For å reservere et navn blir da bare for dumt, ingen eier et navn, og selv om det finnes mange endre navn skal du da virkelig ikke holde deg unna hvis du liker det samme, herlighet... Venninna di er barnløs.. Hadde hun vært gravid ville det blitt litt anderledes, men hvem vet om hun noen gang får barn, hvilket kjønn og om navnet fremdeles er interresant, smaken kan endres eller det kan være en partner som ikke liker navnet.. Tenkt på det eller?? Nei kjær deg, gå for det navnet du liker, har noen reservert dette navnet får de bare gå en runde med seg selv og innse hvor tåpelig dette er,...

Skrevet

Beklager tett tekst og feil- iPhone!!

Skrevet

Jeg ville snakket med min venninne og sagt det som det var.. At dere elsker det navnet og gjerne vil bruke det.. Hun er singel og blir vel ikke gravid med det første, og da det blir noen år imellom er det kanskje ikke så farlig med likt navn? Mye kan jo endre seg på de årene også... Jeg hadde bare blitt glad om mine venninner ville bruke "mitt" navn, og ikke hatt noe imot det (om ikke jeg hadde vært gravid med gutt selv da.. (som en annen sak her inne)..)

Skrevet

Ikke enig, hvorfor skal de som ikke klarer å holde på hemmeligheter ha førsteretten på navn.. Her hadde jo HI likt dette navnet fra før hun ble kjent med venninnen. Hva om denne venninnen bare får en skokk med jenter?

Har selv mange venninner som har sagt at om jeg får jente/gutt skal de hete det og det... hadde ikke tatt hensyn...

Dessuten; spiller det noe rolle om ungene har samme navn; hadde du "tatt" navnet fra henne -altså dere var gravide på likt og du begynte å like det navnet hun tilfeldigvis foreslo, så hadde det vært annerledes.

Ingen eier et navn -gå med samvittigheten din

Skrevet

Min venninne har sagt at når eller vis hun får ei jente noen gang så skal hun oppkalle henne etter sin bestemor. Kunne ikke falt meg inn å velge dette navnet da. Jeg synes navnet er nydelig, men klarer fint å holde meg unna det.

Skrevet

Hadde hun vært gravid med en gutt i magen så ville jeg sagt at du burde velge et annet navn, men dama er jo ikke engang gravid og ikke har hun noen å bli gravid med, per dags dato. Så jeg sier: Velg det navnet dere liker best!

Skrevet

Så lenge du ikke sa i fra der og da om at det hadde du og tenkt på, så virker det kanskje litt mistenksomt at du plutselig bruker det navnet.

Skrevet

Det hadde jeg slett ikke brydd meg om. Ærlig talt, man er da voksne mennesker. Synes flere og flere i den yngre generasjonen oppfører seg som da vi var små. "Det skal jeg ha så det får ikke du". Makan til tull og viss vass. Er det et navn du liker så gi det navnet til din sønn.

Skrevet

Jo, det er faktisk det to ting av samme sak... . Begge handler om å bruke navn som andre har ett spesielt forhold til... De som holder av navn, burde forstå at andre kanskje også har lyst til å bruke navnene nettop fordi navnene er fine.... Ingen har enerett på navnene.. Jeg tror ikke det er mine barn som er oppkalt, men de har samme navn som mine barn.... derfor sier jeg det på den måten..

Skrevet

Er jo ikke sikkert han hun får barn med liker navnet engang! Jeg har tenkt at det ville vært koselig bruke navnet til bestemora mi, men jeg har nå respekt for at samboeren har helt feil assosiasjoner og ikke liker navnet. Som andre skriver her, ingen eier et navn - her i familien så hadde vi valgt likt navn til to som kom ganske tett, ingen hadde snakket sammen, så det tok litt tid før vi fant det ut, men det gjør jo ingen ting - betyr jo bare at flere liker navnet :) enig med hun over her, blir som når man var liten: "fritt for å ....!"

Skrevet

Synes det er litt rart å reservere navn før man har funnet noen å få barn med, er jo ikke sikkert barnefaren liker navnet i det hele tatt, og skjønner ikke hva som er så farlig hvis du får et barn nå som heter det samme som venninnen din sitt barn som kommer til å være sikkert tre år yngre enn ditt barn. Synes det er viktigere innenfor en familie at ikke alle heter det samme. Men at venninnen min hadde valgt samme navn som meg hadde jeg ikke brydd meg om :)

Skrevet

Hadde ikke brydd meg videre om det, og tatt det navnet JEG likte.

Himmel, den single og barnløse venninna di får muligens aldri barn. Ei heller sikkert hun får noen gutt, så å reservere navn er jo helt latterlig!

Gjest Filifjonka
Skrevet

Uten å ha lest hele tråden: I hvor store kretser har hun reservert dette navnet? Har hun gått ut på landsbasis og forbudt andre å bruke det? Eller hele fylket? Kommunen der dere bor? Eller bare familien og vennekretsen?

Og hvor lenge må andre evt vente før man kan bruke dette navnet? Hva om hun aldri får en gutt, men etterhvert fire jenter? Skal man vente til hun har barnebarn?

;-)

Jeg hadde nok valgt navn til mitt barn helt uavhengig av hva andre måtte prøve å forby eller påby meg å gjøre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...