Anonym bruker Skrevet 14. desember 2011 #1 Skrevet 14. desember 2011 Jeg føler meg litt som alenemor, synes ikke samboeren min bidrar nok med dattera vår, føler jeg gjør alt alene. Eller kanskje jeg bare er trøtt og full av hormoner? Hva synes dere? Snuppa er 5 mnd og jeg er hjemme i permisjon. Han sover på sofaen 80% av tida fordi han ikke får sove inne hos oss da snuppa fortsatt spiser ofte om natta. Vi har hushjelp som vasker så det slipper vi. Han handler, lager mat, tar oppvask og gjør alt ute med bil og hage osv. Jeg gjør alt med klesvask (MYE), rydding, regninger og alt "papir" arbeide. Jeg legger henne alltid, tar henne når hun våkner om natta, skifter på henne om det trengs om natta, står opp med henne hver morgen selv om han har fri (det hender innimellom han tar henne så jeg får sove en time ekstra). Jeg føler heller ikke han leker så mye med henne når han er hjemme. Han er trøtt og sitter litt sånn halvhjerta ved henne med 1 øye på TVn... Så jeg føler det er mest jeg som leker og er sammen med henne. Hvor mye kan jeg forlange av ham siden han må opp hver da på jobb? Kan jeg kreve at han også tar henne av og til om natta? Og at jeg får hvertfall en morgen i uka med litt mer søvn om morgenen, eller er det min jobb siden jeg har permisjon?
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2011 #2 Skrevet 14. desember 2011 I helgene og på ettermiddagene mener jeg du kan forlange at han bidrar. Barn er en døgnet rundt-jobb, man får ikke fritak fordi man jobber 8 timer 5 dager i uka utenfor hjemmet. Men nattevåk i uka synes jeg den som ikke skal på jobb skal ta...
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2011 #3 Skrevet 14. desember 2011 Ingenting... er alenemor på fulltid
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2011 #4 Skrevet 14. desember 2011 Syns det er merkelig med de som lager rigide "regler" på hvem som skal ta nattevåk og stå opp tidlig med barna. Den som er mest trøtt og sliten er vel den som bør få sove? Jeg synes nesten det er bedre å være på jobb trøtt, enn å være hjemme med barn trøtt. På jobben må jeg tvinge meg til å være våken. Hjemme er ikke det like lett. Her bidrar far en god del både med husarbeid og med nattevåk. Men som deg merker jeg at han ikke er like engasjert når det kommer til "samvær" med barnet. Tar ikke mange minuttene før han fisker opp mobilen og surfer i vei. Men han er en god far ellers, så jeg lar det gå.
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2011 #5 Skrevet 14. desember 2011 Samboeren min er fantastisk på det området der. Tror han er flinkere enn menn ellers... Når barna var små var det han som bar rundt på de mest om kvelden (2 av 3 har hatt kolikk...), jeg var så sykt sliten... Jeg tok de om natten, for jeg ammet jo, så da er jo det ganske opplagt at jeg måtte opp da.. Men innimellom la jeg meg på et annet rom, og pappaen gav de flaske på natten, om jeg hadde totalt magel på søvn. Når han kom fra jobb var han flink å leke med de, skifte bleie, bade de og legge de. Vi byttet på det. Sånn synest jeg det skal være, og han er helt enig, og han liker det! I helgene har vi hatt hver vår dag til å sove lenge, selv om jeg har vært i permisjon. Må jo tidlig opp selv om jeg har vært i permisjon, så da er det deilig å ha en dag man kan sove litt lenger Synest du kan forlange litt mer av han ja!
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2011 #6 Skrevet 14. desember 2011 Du sier du føler deg som en alenemor, men dere har vaskehjelp og han handler, lager mat, tar oppvask og gjør alt ute med bil og hage osv. Du ser du føler deg som en alenemor. Tuller du??!
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2011 #7 Skrevet 14. desember 2011 Det du ramser opp her er husarbeid, ikke knyttet til barnet...
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2011 #8 Skrevet 14. desember 2011 Ei alenemor har all husarbeid i tillegg til barnet...........
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2011 #9 Skrevet 14. desember 2011 Ja, men man har ikke husarbeid og klesvask tilsvarende to voksne. Forøvrig er det ikke forbudt for alenemødre å ha hushjelp heller, man blir ikke mindre alenemor av den grunn. Man kan ikke si man deler ansvaret med hushjelpen. Husarbeid og omsorg for barn er to fullstendig separate ting...
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2011 #10 Skrevet 14. desember 2011 kjenner jeg har fått en bra mann slik. han hjelper meg og barna kjempe masse i huset. han bidrar med barna, like mye som meg. hjelper meg like mye i huset som meg. eneste jeg gjør mer er og vaske klær og lage mat, men det er fordi ejg er mer hjemme enn han. men har jeg mye klær og jeg ikke rekker og vaske alt selv. så kan jeg be han om hjelp og han gjør det uten noen men,. selv når jeg hadde perm så var han oppe med baby`n om natta om jeg trengte og sove litt. var ikke noe at han måtte på jobb. kjempe fint.
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2011 #11 Skrevet 14. desember 2011 Jeg sa ikke at han ikke bidrar i hjemme, men med barnet, det er en vesentlig forskjell!
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2011 #12 Skrevet 14. desember 2011 Hadde ikke tenkt å svare. Men las innlegget ditt. Du er litt bortskjemt spør du meg. Min mann jobber fra kl 0430 hver morgen og kommer hjem 1530-1800. og tjener det dobbelte som meg. Uten han hadde vi ikke hatt dette fine nye huset vårt som vi bygde i fjor. Vi har to barn på 4 og 5. og jeg er gravid med nr 3. I 5 År har jeg tatt barna hver morgen, Vekker ikke mannen min kl 03 når han skal på jobb kl 0430 Jeg kjører barna til barnehagen hver morgen, måker snø, lager frokost. Han henter barna når jeg jobber til 1600-1700 (som oftest) Og innimellom har han kjøpt pølser eller frossenpizza. Avogtil lager han fisk eller lasange. Vi har ingen hushjelp. ingen besteforelde som hjelper. (litt i helger) Jeg handler mat, lager mat, vasker klær, legger sammen klær, tar de fleste regninger og papirarbeid (de store regninger blir trekt direkte fra hans konto) Han leker ikke med barna hver dag etter jobb. Er som regel meg som kjører barna til idrettskule eller dans. Siden du har permisjon, syns jeg du må være litt rund i kantene. Men han kan jo la deg sove litt ekstra søndagsmorgen.
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2011 #13 Skrevet 15. desember 2011 Bortsett fra en ting, som jeg skal nevne helt tilslutt, synes jeg dere har en fin fordeling. Den som må på jobb om morran, bør få sove om natta. Soving i et annet rom er jo genialt! Dere er heldige som har stor noe bolig til at det lar seg gjøre. Jeg synes han bidrar bra med husarbeid og middag. Å sette på og henge opp en klesvask om dagen (det kan vel umulig bli mer enn det med to voksne og en baby?), er da overkommelig for enhver? Dette virker godt og rettferdig. Når han kommer hjem fra jobb, særlig hvis han er sliten, bør han få mat og hvile en stund før han overtar bebyen. Med mindre hun gråter, såklart, da må han ta henne så du får gjort unna det du skal. MEN SÅ... Når han ikke lengre kan skylde på at han er sliten, bør han gi babyen 30 til 60 minutters uavbrutt kontakt, alt etter hva hun orker. Uten tv på, uten pc, mobil eller andre forstyrret. Du kan ligge på sofaen i mens:-) Og resten av kvelden deler dere ansvaret. For eksempel stell og legging annenhver dag. Og når han skal ut i pappapermisjon, bytter dere roller! :-)
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2011 #14 Skrevet 15. desember 2011 Jeg regner med at du er sliten på ettermiddag og kveld også hi, etter å ha vært sammen med baby hele dagen, og med lite nattesøvn og tidlige morgener i tillegg. Synes ikke han har noe mer krav på "hvile" enn deg, og han har heller ikke mer krav på å få middag ferdig servert, som ei over her mener. I min verden er det å ta vare på en liten baby likestilt med vanlig arbeid. Det er en jobb som varer i 24 timer i døgnet. Synes det verste er at han fokuserer så lite på dattera si når han først er hjemme. Det er jo bare trist.
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2011 #15 Skrevet 15. desember 2011 Man trenger ikke leke mye med et 5 mndr gammelt barn. Med minste min så var han bare med rundt i huset, mens jeg gjorde unna husarbeid, div forefallende arbeid, trente eller lå i vogna og sov og vi trillet tur. Lekte ikke mye med ham nei. Med første var det litt annerledes,- men vil ikke si hun har hatt det bedre eller blitt flinkere (pga mer stimuli) eller mer knyttet til oss av den grunn.. For meg har det vært veldig vanskelig og "leke" med barna når de var så små. De "gir ikke tilbake" på en måte..Selvsagt har jeg lekt med de fra dag en,- men bare sånn noen minutter nå og da... Er vel litt typisk "mann" og gjøre det sånn. SÅ lenge ungen ikke gråter og ser fornøyd ut,- hvorfor presse på et behov for og bli dullet med? Den dag de KREVER oppmerksomhet kommer fort nok ) Jeg vet at jeg irriterte meg over dette også, at han lå og sov på sofaen da han stod opp med vår første,- men hun lå jo og lalla på gulvet, TV var på (for bakgrunnsstøy) og lekte seg,- og sa jo klart og tydelig fra når hun var lei ) Og med nummer to, så fant jeg ut man kan bare ikke la "Hele verden" dreie seg om og gi barnet oppmerksomhet ) Og som sagt, det funker..Skal se han involverer seg mer når ungen blir større og han som pappa får involvere seg mer på sine premisser,- og lære bort "sinte ting" til barnet... Helgene bør dog deles på hvem som tar nattevåk/står opp,- i ukedagene er det den som er hjemme....Også bytter man på når permisjonen bytter..
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2011 #16 Skrevet 15. desember 2011 Du bør få sove ut en dag i helgen, og pappaen bør være flinkere til å bade/skifte bleie/leke med henne. Men barnet er da bare 5mnd, vent til barnet blir eldre..hvis faren heller ikke da leker noe særlig med henne så hadde jeg satt foten hardt ned! Her i huset fordeles ting ca slik: Han jobber offshore og har en liten jobb når han er hjemme. Jeg jobber 50%. 1. Jeg: vasker ALT av klær, og smårydder mye da jeg ofte er hjemme på dagtid. Handler som regel fordi jeg vil det, liker å ha orden å handle på tilbud osv. Ellers er jeg den som legger frem klær og rydder det meste som sagt. Henter og leverer ca halvparten i barnehagen. Mat halvparten av dagene. 2. Lager mat halvparten av gangene, leverer og henter i bhg halvparten av gangene, kjører barna på turn og besøk, alt slikt når han er hjemme da. Oppvaskmaskinen, alt ute, leker med barna eller tar de med på aktiviteter..dette gjør vi ofte sammen da!! Ellers står han opp litt mer enn meg når han er hjemme fra nordsjøen, dette mener jeg er rettferdig siden han faktisk er borte i 2 uker! Når han er offshore så gjør jeg jo ALT. Da er jeg alenemor i 2 uker.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2011 #17 Skrevet 16. desember 2011 1 maskin om dagen?? Hva slags verden lever du i?? Det er mange maskiner per dag ja. Det må jo sorteres etter farger og typer klær, kan ikke slenge alt i samme vask. Uansett ville det blitt for mye. Jeg sorterer jo lyse, mørke, hvitt, og ull i allefall, og også mer enn det, 40, 60 osv. Etter erfaring varer klærne mye lengre om man bruker litt ekstra tid med å sortere.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2011 #18 Skrevet 17. desember 2011 Han kan og bør stå opp om natta og bytte på om det trengs, samt lør eller søn om morgenen. Dette er begges jobb, og ikke bare din. Husarbeid og barn skal deles halvt om halvt på begge.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå