Gå til innhold

Flytte senga tilbake til vårt rom igjen? Smokken har blitt en forbannelse!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten er litt over fire mnd og har siden han var 2 mnd sovet veldig urolig om natta. Jeg har måttet putte inn smokken "hele natta", og holder på å bli sprø av konstant avbruttt søvn. Han har akkurat begynt med grøt, men det ser ikke ut til å få han til å sove tyngre.

Flyttet derfor senga hans til hans eget rom, fordi han kanskje sov dårlig når jeg sov i samme rom, med det resultat at jeg får en uønska dose med trim om natta. Må fortsatt putte inn smokken og legge han over på siden en gang i timen om natta. Men nå må jeg jo OPP av senga og inn i rommet hans, så jeg sover bare enda dårligere!

Noen som har forslag til hva jeg skal gjøre? Går det an å venne AV med smokken i en alder av 4 mnd.?

Håper noen har gode råd!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det lurer jeg også på om vi skal gjøre. Blir sprø snart. Løper som en jojo hele natten. Og hun klarer å putte smokken i selv. I tillegg våkner hun midt på natten illskriker og roer seg ikke, eller det er vanskelig å roe henne. Kan være våken/gråte utrøstelig i 3 timer før hun sovner igjen. I natt hjalp det å ta henne ut i stua (skrudde ikke på lyset), satte meg i sofaen med henne på fanget, så satt hun å vinket. Hun lærte å vinke i går. Så det er egentilig utrolig søtt, men midt på natten. Når hun hadde fått vinket litt kunne hun legge seg til å sove.

Tok det opp med helsesøster og hun anbefalte oss å prøve i 3 dager der en av oss lå på rommet hennes. Fungerte ikke det, anbefalte hun å ta henne inn igjen på rommet vårt, og forsøke igjen senere å få henne på eget rom.

Dette begynte ved 7 mnd alder for vår del. Nå er hun 7,5 mnd.

Skrevet

Du har sikkert prøvd å legge en klut eller dyna slik at smokken ikke detter ut?

Bortsett fra det har jeg hørt at det faktisk skal være "lettest" å venne av babyer med smokk når de er 6 måneder eller noe sånt fordi sugebehovet da avtar!? men om det er sant er en annen sak!

Lykke til! :)

Skrevet

Vet ikke om dette hjelper, men har dere flere smokker tilgjengelig i sengen?

Vi har 5 stk, en av dem finner hun:)

Skrevet

Du kan jo selvfølgelig forsøke å avvenne med smokken, men som den smokkefantasten jeg er - så skal jeg komme med et tips;-)

Bruk en smokkeklype. La ham gjerne ha denne på om dagen også, tren med ham. Legg smokken i hånden hans, og han vil da mest sannsynlig føre håndene til munnen for å sjekke hva det er han har i hånden;-)

Gjør det samme om natten - gi ham smokken i hånden fremfor å putte den i munnen.

Det er mulig han er litt for liten, (mine har vært større når jeg har begynt å øve på dette), men enden på visa er at de etterhvert forstår at i enden av denne snora her - der er smokken. De blir med andre ord vant til å lete litt etter den selv, og ikke bare gape når de ønsker å få smokken i munnen.

Skrevet

Takk for gode råd:) Han er ekspert på å ta smokken UT, men får den jo ikke inn igjen...;) Jeg må se om han vil ha MAM-smokken nå (han har ikke likt den før), fordi avent sine (som han bruker) har ikke smokkeklype. Jeg har hvertfall ikke funnet...?

ZOOOOOOOOMBIEhilsen fra

Skrevet

Ingen av mine har likt avent, så aner ikke! Nuk har også smokkeklyper - men han liker kanskje ikke de smokkene heller (de har også avrundet "tut" nemlig).

Det er helt krise før de lærer å stappe den i munnen selv - I know. Jeg har hatt mine løpeturer jeg også;-)

Skrevet

Har du prøvd med MAM sin smokkeklype på Avent-smokkene? Mener de skal passe...

Skrevet

Tror jeg skal prøve nuk-smokk, mam liker han ikke (mam-klypa passer ikke til avent, avent har ring frampå)

Men nå har jeg en annen utfordring også, for i natt har han vært stille når han har våkna, og har nok vært våken lenge før han begynte å sutre. Det har jeg ikke fått med meg fordi han ligger på et annet rom. Kjenner på meg at det også er litt "feil" Jeg vil jo helst at han skal ha NATT om natta og bare sove...?

Skrevet

MAM-klype er sånn som "alle" butikkene har i forskjellige farger og en "matchende" figur på klypa? I såfall kan du fint bruke den på Avent-smokken - ringen passer nemlig rundt den "knoppen" som ringen på smokken er festa i. Ganske hardt å dra den over, du må nok dra litt i ringen for å få den over, men den sitter dønn fast.

Om ungen bruker klut eller kosedyr så går det an å sy fast ringen i kluten/dyret og feste den til pysjen med klypa. Den tåler forvrig vask (så varmt du vil), men plasten blir deformert om du putter den i dampsterilisator.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...