Anonym bruker Skrevet 14. desember 2011 #1 Skrevet 14. desember 2011 Har kjøpt en lue i ren ull til sønnen min. Men etter få dagers bruk har den blitt altfor stor =( Har nok kjøpt den for stor i utgangspunktet, men den satt så fint i butikken. Så nå vil jeg prøve å tove den, eller krympe den. Ellers får han ikke brukt den uansett. Jeg har vasket den på 50 grader og nesten full sentrifugering, men den har ikke krympet noe særlig, å heller ikke tovet seg. Den tåler egentlig bare håndvask, så litt rart egentlig. Men hvordan tover man ull da?
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2011 #2 Skrevet 14. desember 2011 http://strikkespinn.wordpress.com/2010/01/15/a-tove-i-vaskemaskinen/
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2011 #3 Skrevet 14. desember 2011 40 grader i vaskemaskin, med Milo
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2011 #4 Skrevet 14. desember 2011 Da jeg strikket en vott mange ganger større, slik at jeg kunne tove den, vasket jeg den på 90, ble perfekt =) Eneste gangen jeg har tovet, så kan ikke komme med andre gode råd.. men er det ikke noe med å gni den inn i såpe eller noe osv...?
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2011 #5 Skrevet 14. desember 2011 HAHA.. beklager, men jeg leste ikke hele innlegget ditt...*flau* Men hvis den ikke blir tovet på 50grader, er du sikker på at det er ren ull? eller om den kanskje er krympebehandlet?
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2011 #6 Skrevet 14. desember 2011 Brukte du grønnsåpe? det bruker jeg - ofte har jeg håndtovet så jeg har litt mer kontroll på hvor mye den tover så det ikke blir for lite. Da tar jeg plagget bare i håndvasken, heller i en god slump grønnsåpe og vasker, gnikker og gnur
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2011 #7 Skrevet 14. desember 2011 Takk for svarene! Nei jeg har bare brukt milo. Må jeg bruke grønnsåpe? Det er 100 % merino ull. Hun i butikken sa ren ull. Men det er kanskje det samme Kanskje jeg skal forsøke nærmere 90 grader jeg å, eller 60- 70 først kanskje..
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2011 #8 Skrevet 14. desember 2011 Det er ikke min blogg. Men jeg har brukt den som oppskift når jeg har tovet. Har brukt grønnsåpe rett i maskinen og vasket. Ett par votter fikk jeg ikke til, men det tror jeg var garnet som ikke ville;) 20:40
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2011 #9 Skrevet 14. desember 2011 Prøv med grønnsåpe og 60 grader først
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2011 #10 Skrevet 14. desember 2011 Da skal jeg forsøke det! Tusen takk for tipsene og svarene =D HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå