Anonym bruker Skrevet 14. desember 2011 #1 Skrevet 14. desember 2011 Jeg vet jeg overdriver nå men jeg klarer bare ikke å ikke bli irritert! En veninne av meg fødte for en mnd siden mens jeg har termin i januar, sist vi snakket sammen så spurte jeg henne hva hun skulle kalle sønnen hennes (vi hadde da begge gutter i magen) så forteller hun meg hva hun ville han skulle hete. så spurte hun meg og jeg fortalte hva at vi hadde bestemt oss for, hun sa det var fint bla bla. Så har vi snakket sammen etter den samtalen , men igår kveld så spør hun meg helt ut av det blå " duuuu... skal du kalle sønnen din for A.....?? jaaa svarer jeg , du vet jo det. så sier henne. neii seriøst det heter sønnen min og! nå føler jeg det blir litt teit. og hun mener hun ikke viste om at min sønn skulle hete dette, men det er tull. Jeg vet det er en bagatell men hormonene mine er i overkant fra før av...måtte bare klage litt
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2011 #2 Skrevet 14. desember 2011 JA, jeg hadde blitt irritert! Jeg vet at man ikke eier et navn, men seriøst! Det fins tusen på tusen av navn å velge i så man trenger ikke ta akkurat det navnet som venninna sier hun planlegger å bruke. Dårlig gjort av henne!!! Jeg ville fortsatt brukt navnet og kommenterer hun det så sier du bare som det er. "Du tok vårt navn!"
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2011 #3 Skrevet 14. desember 2011 Møkkakjerring! dere får jo ikke unger i samme skoleår da. Så din kan jo hete det likevel. Men jeg hadde ikke vært venninnemed henne lenger...! Mulig jeg erbarnslig, men sånn er det. Hun VISSTE at gutten din hade fått navn, hun spurte jo til og med om det stemte!
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2011 #4 Skrevet 14. desember 2011 ja, jeg ble litt paff,vi har så utrolig mange felles venner også.Neste gang skal ingen vite navnet før fødselen..det som irriterte meg mest var at hun later som hun ikke hadde hatt den samtalen med meg,jeg sa til og meg til henne sånn halveis på fleip " da stjal du navnet vårt da" så sa hun faktisk tilbake nei det gjør jo du nå som du føder... gud. Blir litt kleint hvis vi møtes og begge har med ungene.
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2011 #5 Skrevet 14. desember 2011 Hvorfor gidder du å ha en så tragisk venninne?? Herregud for ei kjerring! Hadde blitt pissforbanna, og gitt henne KLAR beskjed om dette. Hun har tydeligvis ikke respekt for deg, og vet at du er for konfliktsky til å bli skikkelig sint. Uff, hun har virkelig overkjørt deg
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2011 #6 Skrevet 14. desember 2011 Min fars forlover og min far fikk barn med bare noen ukers mellomrom. Begge fikk jenter og vi fikk samme navn. Hvem som "fant på" navnet først vet jeg ikke, men det har gjort mye for forholdet mellom oss to. Det at vi har samme navn har gitt oss en felles historie og jeg tror det er noe av årsaken til at vi følte en spessiel samhørighet. Det har i hvertfal vært veldig hyggelig og gitt meg en egen føllse av å høre til litt i den familien også. Om noen av mine venner hadde valgt samme navn til sine barn som mine barn har ville jeg bare blitt glad. Å dele et navn slik har for meg bare vært possitivt.
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2011 #7 Skrevet 14. desember 2011 Jeg trodde virkelig jeg skulle få høre jeg overdreiv her jeg kjenner det irriterer meg veldig, og du sier noe der ja for vi har alltid hatt brutale krangler for hun er veldig agressiv, heldigvis har vi ikke veldig mye kontakt nå for tiden,og tror ikke jeg skal prøve å holde noe særlig kontakt nei ..
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2011 #8 Skrevet 14. desember 2011 jeg prøvde faktisk å se litt sånn på det først, men skjønner ikke hvorfor hun måtte dra den helt ut å juge om det for å få det til å bli til at "jeg tok navnet hun hadde valgt " . men men
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2011 #9 Skrevet 14. desember 2011 Har hun skrevet noe om navnet på FB? Da ville jeg skrevet følgende kommentar: "Ser du har tatt samme navn som jeg fortalte deg at gutten vår skulle hete. Litt snålt"
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2011 #10 Skrevet 14. desember 2011 Jeg hadde blitt forbanna om dette var ei god venninne og jeg hadde sagt det til henne. Ser ikke poenget i å stjele andres navn, uansett hvor teit det måtte høres ut. Og at hun lyver om det blir jo bare utrolig teit Hadde nok ikke giddet å ha mye med henne å gjøre framover, nei! Nei vettu hva, det ble for dumt.
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2011 #11 Skrevet 14. desember 2011 Herlighet - hvilken rolle spiller det, da? Hadde det vært søstra di som hadde kalt sitt barn A.. selv om hun visste at du hadde bestemt det navnet for ditt barn, så hadde det vært forståelig med irritasjon. Men du sier at det er en venninne, da er det overhodet ikke noe å bry seg med. Ikke får ungene samme etternavn og ikke blir de født på samme årstall. Og nei, ingen eier et navn.
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2011 #12 Skrevet 14. desember 2011 Som du ser av svarene her så spiller det en rolle for mange, meg inkludert. For meg handler det om vanlig respekt og høflighet, en norm "sånn gjør man bare ikke". Ikke i min villeste fantasi ville jeg tatt navn venninner hadde valgt på den måten og jeg forventer også å bli behandlet på samme måte tilbake. Ditt svar viser at hun ikke er alene om å tenke slike hun gjør.
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2011 #13 Skrevet 15. desember 2011 Tror 18:23 er en voksen dame, mens hi høres meget ung ut.
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2011 #14 Skrevet 15. desember 2011 Herregud for en gjeng barnslige damer. Dere eier da ikke et navn?? Hvis mannen til venninna synes det navnet passet babyen da han kom til verden, og hun var enig? Hva hun skulle sagt da: "nei, du vet, venninna mi liker også navnet så da må vi velge noe annet". Barnehage altså. Forresten, jeg og min svigersøster har samme navn, og får samme etternavn etter at jeg og samboer gifter oss. Han burde kanskje gifte seg med noen andre, siden vi får 2 stk i familien med samme navn og etternavn? .P
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2011 #15 Skrevet 15. desember 2011 Poenget er nok heller måten det ble gjort på. Det hadde kostet venninna lite å ta en telefon eller å sende sms å si fra om dette. Når hun bare later som ingenting og som om hun har "glemt" det så blir det bare teit og irriterende.
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2011 #16 Skrevet 15. desember 2011 Tja. Jeg har 2 sønner. Da eldste ble født fikk han ett ganske tradisjonellt navn, ikke poppis, ikke spesiellt, men litt lite brukt i dag. Dette var oppkalling fra min mann sin bestefar. Så gikk det 6 måneder og så fikk en venninne/familievenn en gutt og han får samme navn som min sønn. Jeg blir ikke sur, det er jo hyggelig. Så får jeg gutt nummer 2. Han blir kalt opp etter min far og bestefar. Igjen ett vanlig norsk navn som kanskje er super populært akkurat nå. Så går det 8 mnd og en annen venninne og familievenn (faktisk bestevenninnen til hun som "stjal" navnet til førstemann) Hun kaller da opp sin sønn akkurat det samme som min yngste sønn. Jeg syns jo dette bare er morsomt. Blir jo litt snålt da, når vi har selskap og sånn så er det 4 små barn hvor 2 og 2 har samme navn. Kaos, men morsomt Du får heller vite inni deg at du hadde navnet først. Det er jo litt barnslig av venninnen din, men det finnes så mye annet å bli sinna for enn noe slikt!
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2011 #17 Skrevet 15. desember 2011 Jeg er ikke fra Norge om familien min bor fortsatt i hjemlandet og jeg treffer de ikke alt for ofte. Siden jeg er gift så har familien spurt om vi skal få barn og hva vi tenker om navn. Min bror fikk så barn og nå heter barnet det jeg har ønsket å kalle mitt barn siden jeg var omtrent 12 år. Er ganske pissed for det så er helt enig i at det er lov å være forbannet når slike ting skjer.
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2011 #18 Skrevet 15. desember 2011 Jeg angret lenge på at jeg ikke "stjal" navnet til dattera mi fra en venninne. Hun snakket i alle år om at hun skulle bruke et bestemt navn hvis hun en dag fikk barn (et helt vanlig jentenavn, men langt fra 10 på topp). Jeg kunne godt tenkt meg det navnet selv, men det var jo liksom hennes da. For meg ville det blitt oppkalling også. Så ble først jeg gravid, og hun et halvt år etter. Jeg valgte lojalt et annet navn, siden det var opptatt. Men brukte hun navnet, neida hun ombestemte seg. Og nå er faren min som det ville blitt oppkalling etter, død, og jeg får ikke flere barn så det toget er gått, Jaja, er fornøyd med navnet til jenta vår, jeg. Men jeg brummet litt inni meg da venninna mi ikke brukte navnrt likevel.
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2011 #19 Skrevet 15. desember 2011 Hadde blitt kjempelei meg, dette var en av grunnene til at jeg ikke har fortalt noen hva han skal hete før nå i det siste, ingen venter barn før meg og det er bare 4 dager igjen til termin. Stygt gjort av henne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå