Anonym bruker Skrevet 14. desember 2011 #1 Skrevet 14. desember 2011 Har lurt litt på dette. Jeg leser stort sett på dialekt for ungene, men så tenker jeg at kanskje det ikke er så lurt i det lange løp mtp. lesing/skriving senere? Noen som vet noe om dette?
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2011 #2 Skrevet 14. desember 2011 Jeleser det slik det er skrevet. Er det skrevet på bokmål leser jeg på bokmål, er det skrevet på dialekt leser jeg på dialekt ( den grad jeg klarer det) og er det skrevet på nynorsk leser jeg på nynorsk. Aner ikke om noe er bedre enn noe annet, men slik gjør jeg det nå.
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2011 #3 Skrevet 14. desember 2011 Har nok ingenting å si dersom man ikke er i et pedagogisk opplegg for å lære barnet spesifikke ord. Til og med på nasjonalt plan vil en velkjent metode som ordbildemetoden (brukt på feks barn med lesevansker eller utviklingsforstyrrelser) ta utgangspunkt i at barnet lærer hvordan ordet er skrevet på bokmål/nynorsk, men hvordan det uttales for det enkelte barn/forelder/lærer. Barn har nok å tenke på om de ikke skal begynne å forholde seg til bokmålsvarianten av halvparten av vokabularet. Mine barn sier "skol'n" og "bæsstemor" og "kvalpen". De takler helt fint at jeg leser ordene som de kjenner dem, fremfor å oversette til skolen, bestemor og valpen. Barn uten spesielle behov forstår svært fort forskjellen på dialekt og skriftspråk. Og bruken av bokmål er allerede dessverre i ferd med å ta over mye av de gode dialektordene vi har. Skal foreldre i tillegg da lese på bokmål vil mye av dialketbruken utvannes fortere enn nørvendig. Les på dialekt og lær barna dine til å bli glad i dialekten sin!
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2011 #4 Skrevet 14. desember 2011 Leser slik det står, altså bokmål
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2011 #5 Skrevet 14. desember 2011 Her også. Leser det som står i boka.
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2011 #6 Skrevet 14. desember 2011 Jeg leser på dialekt, skulle da bare mangle!? Det har da ingen betydning for lesing og skriving senere og isåfall hadde jeg jo måttet slutte å snakke dialekt også slik at de bare hørte normert bokmål. Det jeg har registrert av betydning er relatert til hvordan ungene snakker her, ikke til min dialekt, nemlig at de ikke skiller mellom kj- lyder og skj-lyder, men sier "sjøre" og "sjole". Dermed blir det vanskelig å huske hvilke ord som skriver med kj... Så jeg tviholder - og leser - på min egen dialekt hvor dette er klart og tydelig forskjellig.
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2011 #7 Skrevet 14. desember 2011 Leser på Oslodialekt, som er tilnærmet likt bokmål. Men sier jo "ække" osv i stedet for "er ikke"
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2011 #8 Skrevet 14. desember 2011 Eg les på dialekt. Føles ikkje naturleg å lese bokmål til borna.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå