Gå til innhold

Glutenfritt til jul.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Plages veldig mye med vondt i magen, som på sitt verste går over til kvalme. Legen mente det muligens kunne være glutenallergi, men får ikke svar på prøvene før ut i neste uke. Og derfor tenkte jeg at jeg skulle bake noe glutenfritt til jul, for det smaker vel like godt? Men da blir spørsmålet: hvordan? For jeg kjøpt ferdige melblandinger? A la 123 boller og slikt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bor du i nærheten av svenskegrensa så ta deg en shoppingtur dit.

Mye større utvalg og mye billigere.

Eller så får du tak i en brosjyre fra Toro hvor det er en oversikt over hva de har å tilby av glutenfritt.

Skrevet

Er det svar på blodprøven du venter på, eller gastroskopien?

For har du ikke tatt gastroskopi enda må du ikke legge om til glutenfritt enda. Da blir de resultatene feil.

Har du derimot tatt gastroskopien ser jeg ikke noe i veien for at du kan spise glutenfritt i julen.

Boller og gjærdeig er vanskelig å lage glutenfritt, har midlertidig gitt opp dette. Men kaker som lages med flytende røre som sjokoladekake, krumkaker, eplekake osv er det bare å bytte ut melet med glutenfritt.

Til kaker egner Semper sitt mel seg best.

Til vafler og pannekaker, Finax.

Toro egner seg ikke best til noe som helst, annet enn de ferdige posene med langpannesjokoladekake og muffins, som er glutenfrie.

Skrevet

Det er blodprøvene jeg venter svar på. Hvorfor kan jeg ikke legge om kosten før gastroskopien er tatt?

Håper da at det er noe annet enn gluten jeg reagerer på, bare tanken på å måtte gå til over jul med vondt i magen gjør meg gaaal :P Synes 1 mnd er nok, og de siste dagene er det blitt verre, så kvier meg til å spise og velger heller å gå sulten. Får vondt etter stortsett hvert måltid.

Skrevet

Når en med cøliaki får i seg gluten ødelegges tarmtottene i tykktarmen. Det er dette de ser etter under gastroskopien, ødelagte tarmtotter.

Hvis du spiser glutenfritt før gastroskopien, leges tarmtottene og gastroskopien ser normal ut. Da får du aldri vite om du har sykdommen, selv om blodprøven slo ut positiv. For det er gastroskopien som er den endelige testen som igjen gir diagnose.

Er tarmtottene fine igjen er det ikke bare å spise gluten noen dager for å få det rette resultatet. det tar tid og det gir mye verre bivirkninger enn før du startet glutenfritt.

Om du lager en kake, eller dropper gluten på f.eks julaften så gir ikke det det store utslaget på tarmene, men ikke start på totalt glutenfritt kosthold over noe flere dager enn det.

Skrevet

gode sider til allergimat..

allergikokken.no

ncf.no ( finner du matvarer som inneholder gluten o.l)

Skrevet

Takk for svar :) For vente å se resultat av blodprøven da,og så holde ut til over jul :)

Hi

Skrevet

Enig med deg 11.25

Hilsen glutenallergiker

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...