Gå til innhold

Bhg skal på tur i morgen, i buss....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Uten bilsete. Syns ikke noe om det, de har vanlige "voksen" seler i bussen. Avdelingen der min gutt går så er barna 2 år, noen snart 3! Den minste avdelingen i bhg skal ikke på turen fordi di må ha seter, d burde jo alle barna i bhg ha.. Noen synspunkter?

Ringer til bhg senere idag for å høre om di har andre alternativer barna kan gjøre, eller at eg bare må ha sønnen min heime, eventuelt kjøre selv til og fra.. Håper at det er flere av foreldrene som reagerer på det samme som eg gjør.. Tenk viss bussen velter eller krasjer :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tar du aldri buss sånn ellers ?

Skrevet

I Oslo er det ikke vanslig at bussene verken har sete eller sele, men vi kan jo ikke slutte å ta buss forde. Du får sende med et sete da, så kan han sitte i det:)

Skrevet

Sjønner dilemmaet, og barnehagen har nok samme tankene. Problemet er at de ikke kan frakte så mange barn uten buss, og da blir det slik, dessverre. Selv sendte jeg Poden avgårde på tur med buss, uten belter, i sommer. Nå var han livredd for bussen (he he he, tøff på avstand, selvfølgelig), så han måtte sitte på fanget, men jeg tok altså sjansen. Jeg hadde ikke mulighet til å frakte ham selv, eller ha han hjemme uten å ta fri fra jobb, så da ble det slik. Ett tankekors som jeg definitivt ville tenkt på er føret. Er det glatt slik det er noen steder i landet nå, så hadde jeg nok kanskje blitt hjemme. Vi sendte jo Poden på sommerstid, i godvær.

Skrevet

Jeg har ikke med meg barnesete når jeg tar bussen med ungene så jeg reagerer ikke på at barnehagen ikke har det når de kjører buss heller..

Mine barn er på tur med barnehagen i dag, med buss og vanlige magebelter som det er i bybussene her. Kunne ikke falle meg inn å ha de hjemme ihvertfall, de gledet seg jo stort til denne turen.

Skrevet

Takk for svar :) Her er det 6-7 grader så ikke noe problem med føret.

Er ikke vant til å ta så mye buss nei, vertfall ikke etter at eg blei mamma, men det hender jo. Men da sitter eg på siden av han og holder rundt han + har på beltene.. Så eg er for "hysterisk" ?

Skrevet

Greia her er at di faktisk skal i kjerka(kirken?), så det er ikke en morsom og kjekk tur di skal på..

HI

Skrevet

Det er ikke verre enn at du får ta deg fri fra jobb for å kjøre han da..

Jeg ser igrunn ikke problemet.

Min gutt på snart 4 år elsker å ta buss, vi gjør det sjeldent men de gangene han gjør det snakker han om det lenge. Man kan være like uheldig i en bil sittende trygt i en bilstol som i en buss uten bilstol.. Det er skjebnen og tilfeldighetene som avgjør dette.

Skrevet

synes du overreagerer.

ta barnet fri fra morroa og la resten ha d gøy....

Skrevet

At de skal i kirken har vel ingenting å si på hvordan de sikres.

Skrevet

Ha ha, de skal til kirken, så da er det ikke en morsom tur? Min erfaring er at det er spennende for de små å dra på tur med barnehagen. Og barnehagegudstjeneste synes min datter er kjempestas! Vi går ikke i kirken selv, men det hender hun er med farmoren og farfaren sin i kirken, og da snakker hun om gud og jesus etterpå og har tydeligvis hatt en fin opplevelse. Det blir vel litt hva en gjør det til...

Skrevet

Voldsomt så positiv innstilling du har.....

Skrevet

Tur i kirken synes mine unger er kjempestas i barnehagen. Det er noe helt annet enn de vanligvis gjør og mye mer poppulært enn skogsturer, båtturer eller museumsturer som de er på flere ganger i uka.

Skrevet

Herregud for en tåplig ting å si. Å ja, men siden de skal i kirken skjønner jeg at det er viktig å sikre barnet ditt. Nei du får sende han i en taxi etter som har barnesete. Eller så skjønner de sikkert på jobb at du må ta deg fri...

Skrevet

Ro deg ned da hønemor. La ungen reise på tur slik barn har gjort siden bussene kom inn i bhg sammenheng. Du har da overlevd alle bussturene, da gjør sønnen din det også.

Skrevet

Oj, du må roe deg noen hakk, ellers kommer det til å bli masse bekymringer på deg i fremtiden, når ungen blir tenåring osv;)

Skrevet

Mine skal også i kirken i dag, jeg som svarte tidlig i tråden, og det gleder de seg til.

En barnehagegudstjeneste er lagt opp for barna, de synger sanger de kan, det er ikke en "kjedelig" preken, men gjerne høytlesning fra barnebibelen, litt dramatisering osv. Ungene synes det er helt topp.

Skrevet

Jeg bor i Oslo og her må vi uansett ta mye buss og bane. Tar ikke med meg bilsetet når vi skal ned til byen med bussen for å si det slik.

Barnehagen til mine barn har egen buss, den har ikke bilseter, men det er 3 punkts belte på alle setene. Min yngste drar ikke på tur i den ennå siden han kun er 1 1/2, men storebror på 3 har fått dra på fine og spennende turer. Kunne ikke falt meg inn å nekte han å dra. Men hvis de hadde blitt foreslått at yngstemann skulle bli med så hadde jeg nok vært uenig siden han ikke greier å sitte stille og de ikke er mange nok voksne til å holde øye med hele hurven. Men det vet jo barnehagen så det er ikke noe tema.

Skrevet

tenk hvis bhg skal drasse med seg ett sete til hver eneste barn... hvem skal leie ungene over gata etterpå, når de voksne har ett tungt sete i hver arm??

Er glad bhg min har med ungene på tur hele tiden jeg :)

Minste er på småbarnsavd, men de tar støtt og stadig buss

og enig med noen over her.. du kan glede deg til de blir eldre,,, jeg har de i alle str, og at bhg tar de med på tur er nok langt ned på bekymringslista mi

Skrevet

Hi her...

Eg er overrasket over svarene eg får. Er det ikke like utrygt å kjøre i buss uten bilsete som i bil uten bilsete??

Vanligvis blir det stor rebalder her inne når noen sier at di måtte snu bilstolen når barnet var 2-3 år..

Men da er det vel bare eg som er litt hønemor, godt å høre at barn syns at det eg kjekt å gå i kirken da vertfall.. Takk for mange svar :)

Skrevet

Det er ikke like utrygt som i bil, i tilfelle ulykke er bussen stort sett langt tyngre enn bilen den krasjer med, og vil dermed ikke få samme bråstoppen som en bil. Det er enkel matematikk.

Når det er sagt, jeg ville vært skeptisk. Trepunktsselene er ikke tilpasset treåringer, så beltet vil komme på helt feil sted. Meg bekjent har de ikke muligheter for å justere høyden på trepunktsselen.

Men jeg tror nok vi som ikke er vant med å ta buss med barna ser det på en litt annen måte enn de som bruker bussen stadig vekk. Jeg ville tillatt busstur med barnehagen hvis jeg hadde tatt med barnet på bussen selv. Men jeg er kanskje litt for nøye på bilsikring...

Skrevet

Hos oss skal de og på tur, her er det 4 og 5 åringene da og de tar rutebussen så stoler er jo ikke en mulighet.

Jeg tar også bussen med ungene og har ikke med stoler til de da så å reagere på det har ikke falt meg inn. Men du kan sikkert kjøre selv da vet du

Skrevet

Jeg hadde samme dilemmaet i vår. Da vår vår unge litt over 1,5 år og de skulle ut på en busstur som tar ca 15 min. Jeg likte det rett og slett ikke, og det endte med at min svigermor sa hun kunne kjøre henne dit i stedet for. Også dro jeg og hentet henne på slutten av dagen.

Jeg snakket en del med de ansatte på avdelingen, for jeg viste hva jeg skulle gjøre. De forsto meg veldig godt, og synes det var helt greit at jeg valgte den løsningen. Flere av de har små barn selv, og synes hele situasjonen var litt ubehagelig fordi de skjønte oss foreldre som var bekymret.

Jeg konkluderte med at jeg kunne ikke tilgi meg selv hvis noe skjedde, og siden jeg hadde muligheten til å få henne fraktet dit selv så ble det til slutt en enkelt vurdering.

Men i forrige uke skulle de på en busstur til sentrum og da ble det buss på henne:) Da var det en kort tur, med lav fart og hun var tross alt en del større.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...