Anonym bruker Skrevet 14. desember 2011 #1 Skrevet 14. desember 2011 Jeg forstår ikke hvordan jeg kunne rote meg opp i noe sånt... Gjeld som eg ikke klarer å betale engang... Jeg sitter her nå, med hjertebank, nettopp blitt utskjelt av en sint kreditor, nettopp fått avslag fra banken, og venter på at ene regningen jeg har skal bli øket med 2700 kr. Som jeg enda en gang, ikke klarer å betale. Jeg ringte kreditoren, i god tro om at jeg får delbetalingsordning og utsettelse, siden jeg og min sønn var innlagt på sykehus, men nei. Det gikk ikke, da jeg har fått utsettelse en gang før. De andre kreditorene er forsåvidt greie, jeg får betale de regningene 20 januar, det er da OS kommer på konto, men problemet er bare det at jeg ikke har nok penger å betale regningene med! Ting går bare ikke opp, uansett hva jeg gjør.. Jeg vet veldig godt at det er kreditorene det egentlig er synd i, for det er jo jeg som er skyldig penger, men jeg klarer ikke la være å synes synd i meg selv. Det høres kanskje ut som om jeg har stoor gjeld, men den er "bare" på 18700 kr. Jeg forstår ikke hvordan jeg noensinne skal klare å betale dette. Dette er også fra forskjellige kreditorer, så er ikke mulig å samle alt på en stor regning. Jeg skriver dette innlegget bl.a for å få luftet meg litt, og for å få råd til hva jeg skal gjøre. Jeg skal nå skrive ned hvilke faste utgifter jeg har pr mnd. Leige: 3500 kr Internett: 300 kr Telefon:199 kr Forsikringer: 800 kr ( barn, meg selv, innbo, bil ) Barnehage: 2500 kr Bensin: 1000 kr Riks tv: 1200 pr 2 mnd Billån: 1000 kr. Som dere ser, er dette utgifter for over 10 000 kr. OS er på kr 11291, og da blir det ikke mye å leve på. Jeg får minstebidraget på 1410 kr i starten hver mnd, og utvidet barnetrygd + småbarnstillegg i slutten av hver mnd, men dette er penger som må gå til husholdning. ( mat, klær, såpe osv )... Som dere ser, så er det veldig lite penger å betale gjeld med, og jeg forstår ikke hvordan jeg skal klare dette. Har prøvd å kontaktet banken for å be om ett lite lån, men jeg har blitt rød kunde, da jeg en gang skulle prioritere gjeld forann lån... Jeg sitter her å gråter, jeg har INGEN å be om hjelp, igår holdt jeg min sønn hjemme fra barnehagen, de skulle ha nissefest der, og jeg klarte ikke å bruke penger på nissedrakt når jeg egentlig skulle brukt pengene på gjeld.. Jeg er aleneforsørger, og har kun stønader fra Nav som inntekt. Jeg har en liten extrajobb som jeg er på av og til, har ringt inn dit å spurt om de trenger folk i nærmeste fremtid, noe de ikke gjør, og jeg kan ikke ta fulltid på jobben da jeg har en stor eksamen til våren som jeg skal ta.. Har dere noen råd til meg?? Jeg sitter her nå og gråter, synes så synd i barnet mitt som har havnet i hendene på en uansvarlig mamma... Eller, jeg er vel ikke så utrolig uansvarlig av meg, var bare i en liten periode for noen mnd der ALT skjedde på en gang, og jeg havnet under... Noen gode råd, kjære dere??
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2011 #2 Skrevet 14. desember 2011 Du er ikke den eneste, sitter i samme situasjon desverre og venter nr 2. Jeg derimot har ingen kontroll på regningene eller gjelda mi, men har bedt ei god venninne om hjelp så sammen skal vi dra på nav å søke om noen å prate om så jeg får orden. Synes dette er veldig vanskelig og jeg tørr ikke engang åpne
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2011 #3 Skrevet 14. desember 2011 Det er veldig vanskelig, og ikke minst flaut, synes jeg da.. Beklager å måtte si det, men det var godt å høre at jeg faktisk ikke er den eneste mammaen her i verden som sliter.. Lykke til hos Nav, håper det ordner seg for deg. HI
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2011 #4 Skrevet 14. desember 2011 Du må jo ganske enkelt jobbe! Meld deg som ringevikar i barnehagene, ta en ekstrajobb i butikk e.l. Du må være strukturert og jobbe med skole f.eks 7 timer en dag i uka og en time hver kveld etter at ungen er i seng, da klarer du eksamen. Det er ingen luksus å leve på nav, det er derfor de fleste av oss velger å jobbe. Siden du ikke kommer til å tjene masse penger uansett vil du få gradert overgansstønad og også beholde noe av den. Hvorfor har du ikke redusert betaling i barnehage, og har du søkt bostøtte? Har du virkelig ingen du kan spørre om hjelp, har du ikke foreldre som kan låne deg 20.000?
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2011 #5 Skrevet 14. desember 2011 Jeg har vært der du er nå. Det første jeg gjorde, da jeg begynte å ta grep, var å si opp riks-tv, jeg solgte tven, sa opp internett og så opp alle forsikringer bortsett fra innbo og bil. Bilen måtte jeg forresten beholde pga. at jeg bodde slik til at det ikke gikk buss og at man måtte ha bil for å komme seg til butikk, lege, helsestasjon osv. Så kontaktet jeg NAV. Ikke for å få mer penger, men for å få økonomisk hjelp. De hjalp meg med å ringe rundt og få gode nedbetalingsavtaler. Man kan si hva man vil, men det hjelper faktisk at en mer litt mer "tyngde", som en NAV-ansatt har, ringer enn at man ringer selv. Jeg fikk greie avtaler som jeg holdte og i tillegg til å selge unna litt ting, slutte med småhandling, kuttet ut ting som brus / gotteri etc. og hadde kjøpestopp på klær, interiør og alt bortsett fra nødvendige ting som mat og husholdningsartiker så klarte jeg å bli gjeldfri i sommer. Mitt råd er: Kutt tv, kutt internett, kutt bilen (om du kan) og kutt alt av unødvendigheter. Ta kontakt med NAV eller banken for økonomisk rådgivning og hjelp. Lykke til:-)
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2011 #6 Skrevet 14. desember 2011 Nr 1: Hvorfor betaler du så mye for barnehage? Om du er aleneforsørger kan du søke stønad til barnetilsyn og da dekker nav 64% av regninga di.. Tolker det slik at du bare har ett barn i barneheage Nr 2: Lån i banken må alltid prioriteres foran annen gjeld. Det er superviktig å ha et godt forhold til banken!!!r Nr 2: Du må se deg om etter andre jobber.. Du trenger ikke jobbe fulltid men bør jobbe mer enn du gjør - den ekstra inntekten du får inn bør du bruke til å betjene gjeld Nr 3: Studerer du? Har du krav på noe fra lånekassen?? Nr 4: Du bruker 2000 i mnd på bilen (+ forsikring) - det er MYE når man har lav inntekt og kanskje må du vurdere å klarte deg uten bil en stund og bruke kollektivt i stedet.. Ta deg sammen jente og slutt å synes synd på deg selv! Du har jo ikke så himla mye gjeld - gjør en ekstra innsats for å bli kvitt den så vil livet bli veldig mye enklere... Dette klarer du!!!
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2011 #7 Skrevet 14. desember 2011 Bostøtte bør du forresten også søke på... anonym 10:14
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2011 #8 Skrevet 14. desember 2011 hei,. jeg kommer til at dine utgifter er 10499. og skjønner ikke helt hvorfor du betaler så mye i rikstv. vi betaler 350 pr måned til rikstv. 700 for 2 måneder. har de nødvendige kanalene. du kan også bytte tlf, internett, til et selskap som gir deg rabatt pris for og ha flere produkter. sett opp hva du har av alle inntekter, og alle utgifter, se hva du sitter igjen med. og sett av det du har igjen til og nedbetale en del gjeld. gjør dette flere måneder så kan det hjelpe deg. ikke unn deg det beste i matbutikken. kjøp billigprodukter, kjøp på tilbud. spis mye brød til frokost,lunsj og kvelds middag kan du f.eks ha fiskepinner på brød, en slik pakke holder til 4 middager til dere. karbonader er godt, ostepannetter, slike pakker holder til dere over flere middager. kjøp billig bleier til ungen en stund. toalett papir og tørkepapir får mann for 10-11 kr på rema. se etter ting du har som ungen din har som dere ikke trenger mer. selg unna litt. gammle klær etter ungen. sett opp tall på alle inntektene dine, så skal ejg se om jeg kan hjelpe deg,..
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2011 #9 Skrevet 14. desember 2011 Hei! Dersom du er ledig på dagtid mens barnet er i barnehagen, så må du prøve å få litt jobb som øker inntekten din! Hva med å henge opp lapper på nærbutikkene å tilby husvask? hvis du hadde bodd i mitt nærområde så hadde jeg garantert slått til på det iallefall skynd deg å gjøre det idag, så får du kanskje noen oppdrag før jul. Med så liten inntekt, så ser jeg ingen annen løsning enn å få inn mer penger for å få betalt ned gjelden din. Hvis du ikke har bindingstid på tv-abonnement, så foreslår jeg også at du sier opp abonnementet, og heller låner filmer gratis på biblioteket. ¨ ps: ikke si opp forsikringen på deg selv for å spare penger, husk at ditt barn er helt avhengig av deg, og det er jo veldig kjipt om noe skulle hende deg! Har du gangavstand til barnehage/butikk? La bilen stå mest mulig, så får du både gratis trim og sparer bensin.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå