2barnsmorønskerseg1til Skrevet 13. desember 2011 #1 Skrevet 13. desember 2011 Er fortvilet, har en ste sønn som bor hos oss 50 % av tiden. Han juger så mye og han god på det. Men jeg kjenner han så godt så jeg ser nåe han lyver. Bør han få konsekvenser?? Hva?? Har ikke mora på vår side, hun sier han juger der ute også. Men hun er mer sån at det gjør du ikke neste gang. Tips??
Underveis --> Skrevet 14. desember 2011 #3 Skrevet 14. desember 2011 Ja, det bør definitivt få konsekvenser. Jeg synes konsekvensene bør matche det han lyver om. Er det skyld han sniker seg unna, så bør straffen måles utifra hva han har gjort. Er det for å lure seg unna noe, så må han selvfølgelig gjøre det han ikke har gjort før noe annet skjer. Dessuten bør noen ta en prat med ham og forklare hvorfor man ikke skal lyve, og forklare at folk må kunne stole på at det han sier faktisk er sant, men om han lyver så mye, så vil det være vanskelig. Historien om gutten som ropte "ulv ulv" kanskje? ;-) For min del handler det om å forberede ham på voksenlivet. Dersom han legger seg til en vane med å lyve, om det så bare er hvite løgner, så vil det gi ham dårligere kredibilitet senere, og DA er det vanskelig å snu det. Jeg tror også det er fullt mulig at han endrer adferd hos dere, selv om mora ikke er med på laget. De tilpasser seg, og vil sansynligvis gi dere mer respekt enn mora. Kanskje hun etterhvert vil skjønne hva som må gjøres.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå