Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #1 Skrevet 13. desember 2011 Kan alle som er irritert på skrivefeil skrive ned de verste skrivefeilene i denne tråden?? Jeg er ikke veldig god i rettskrivning, men til og med jeg ser opp til flere i disse trådene... Jeg begynner med: Får... når det brukes der det skal stå for... lurer nemlig alltid på hvem som får hva... og ikke at det er for noe...=) Barneværnet... som da egentlig heter barnevernet...
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #3 Skrevet 13. desember 2011 Ha ha ha.. ja ser man det... thi hi hi.. ler høyt Hilsen HI
lavendelblomst Skrevet 13. desember 2011 #4 Skrevet 13. desember 2011 http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=skrivning&bokmaal=+&ordbok=nynorsk På bokmål kan man skrive "skrivning", men på nynorsk så skriver man "skriving"
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #5 Skrevet 13. desember 2011 Du verden.... da var det riktig da =) Hilsen HI.. Ingen som har noen andre ord også da.... er seriøs på at jeg sliter med rettskrivning og trenger virkelig å få litt tips.... (syns det er så ubehagelig å bli rettet i en tråd som handler om noe annet...)
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #6 Skrevet 13. desember 2011 Det er mye og/ å- feil i dette forumet. Der du kan sette and på engelsk skal det som regel være og på norsk. "Henry and Clara". "Henry og Klara". Det er også endel da/ når- feil. Hovedregelen er den gang da, hver gang når. " Og det heter dessverre med to s-er, i hvert fall skrives slik, og det heter restaurant og abonnement. Ikke restaurang og abonnemang.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #8 Skrevet 13. desember 2011 Det heter hvilken/hva slags jakke, ikke hvem jakke.... Og-å-feil er klassisk.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #9 Skrevet 13. desember 2011 Riktig skrivemåte er også nysgjerrig, med g i "midten", ikke k. Og sjelden, uten k. Dessuten interessert, interessant, investering. Mange andre også som er gjengangere her, men husker dem selvfølgelig ikke akkurat nå. I Norge skriver vi også sammensatte ord som ett ord. Min veldig enkle regel er: Hvis et ord uttales som ett ord, skal det også skrives som ett ord. F.eks. ulltøy, ikke ull tøy,barnehagedress, ikke barnehage dress. Også greit å kunne forskjell på de/dem, selv om det ikke er en feil som er så voldsomt utpreget på disse sidene, og for ikke å glemme: Bruk riktig spørreord! Det heter f.eks. ikke hvem bil, hvem farge osv, det heter hvilken, eller hva slags, bil, og hvilken farge.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #10 Skrevet 13. desember 2011 Orddeling er jeg alltid usikker på =) Takk for gode tips ... HI
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #11 Skrevet 13. desember 2011 Hvis ser jeg ofte som viss/vist. Verste - Værste Men det mest irriterende er mellomrom mellom setning og tegn. F.eks. "Jeg ble så sint !" Det er bare helt feil! >_<
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #12 Skrevet 13. desember 2011 Så kult innlegg! Jeg ser skrivefeil overalt, og jeg synes det stort sett er morsomt, men mye er irriterende også. Orddelingsfeil kommer på absolutt første plass, etterfulgt av hvem for hvilken (hvem bok leste du sist). Hvem er kun om personer. Men mest irriterende er å ikke sette punktum, ikke stor bokstav etter punktum og evigvarende setninger som aldri tar en ende. Jeg selv må skrive interessant om igjen hver gang, og jeg er ikke alltid flink nok i og/å, men jeg kommer meg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå