Hera_75 Skrevet 13. desember 2011 #1 Skrevet 13. desember 2011 Min lille tass har nå åtte tenner, og de burde jo pusses skikkelig, men det er ikke snakk om. Vi har lirket og lurt, og pusset sammen, synger tannpussesang.. tatt det veldig forsiktig, men det virker som om det går feil vei. Han blir mer og mer uvillig. Skal jeg nå begynne å pusse med tvang? Hva gjør dere andre med småtroll med pussevegring? Han er forresten snart 1 år..
Bad habits har tre små Skrevet 13. desember 2011 #2 Skrevet 13. desember 2011 Jeg har helt fra starten av kjøpt en tannbørste som ungene har brukt til å gnage på på dagtid (i tillegg til å ha en som er inne på badet og kun brukes til tannpuss). Jeg har tenkt som så at det er en fin måte å bli kjent med denne rare saken på:-) Eldstemann og yngstemann har hele tiden vært fortrolig med tannbørsten.. MEN, vår mellomste er en krutt-tønne, så han protesterte veldig i en periode. Vi forsøkte å snakke ham til fornuft, men det er begrenset hvor fornuftig en på 1 - 1,5 er;-) Vi endte opp med regelrett tvang. Han hylte, og vi pusset. Akkurat når det gjelder tannpuss, så er det ikke rom for forhandling. Det kan ikke velges bort. Tennene må pusses.
Asalia Skrevet 13. desember 2011 #3 Skrevet 13. desember 2011 Vi sleit også veldig ein periode. når vi prøvde med tvang beit han tennene sammen, så da ble det ikke noe pussing. Vi gjikk til bake til at han bare fikk leke med tann børsten Nå godtar han tannbørsten å tygger litt på den, å vi får lurt til og pusse litt med det samme. Vi tenker d er bedre enn ingen ting, vi pusser morgen og kveld.
Gjest Madolyn & Muffin Skrevet 13. desember 2011 #4 Skrevet 13. desember 2011 Her pusses tenner med tvang morgen og kveld; han må fysisk holdes fast og brøler av raseri (8 mnd gml)... Heldigvis tar det bare 30 sekunder hver gang, og så er alt glemt
jaaada Skrevet 13. desember 2011 #5 Skrevet 13. desember 2011 her også pusset vi med tvang men fant ut at det faktisk ble mye mye mye lettere etter at vi kjøpte fluor tabeletter som han fikk som belønning om kvelden:) om morgenen er vi ikke så nøye, han pusser mest selv da men om kvelden pusser han først så en av oss foreldre og tilslutt får han en fluor-funker veldig bra oss hos.
flypapir Skrevet 13. desember 2011 #6 Skrevet 13. desember 2011 Jeg har vært gjennom tvangspussing i perioder med begge mine to eldste. Gir meg ikke, for pussinga er så viktig. Når det er sagt så er det et par tips som kan funke, hvertfall i perioder. Det ene er å ha to tannbørster når du pusser. Den ene bruker gutten din, mens du bruker den andre... Mitt andre tips er å kjøpe en elektrist tannbørste. Det er kjempestas, hvertfall i perioder
abella Skrevet 13. desember 2011 #7 Skrevet 13. desember 2011 Storebror hadde også en lang periode der han var ekstremt vanskelig å pusse tennene på. Vi har prøvd alle triksene som er nevnt over her i tråden og enda flere, men frivillig puss var ikke aktuelt. Så da innførte vi tvangspussing, men det gjorde bare ting enda verre og jeg skulle egentlig ønske vi ikke hadde gjort det. Å pusse tennene hans var helt umulig for kun én person fordi man trengte minst 4 armer og det hele var så grusomt at jeg nesten kunne begynne å gråte av hele situasjonen. Så jeg ga rett og slett opp en periode. Han likte forøvrig å "pusse" selv, selv om det selvsagt ikke ble ordentlig i det hele tatt. Men han fikk pusse selv en god stund og så kompenserte vi med fluortablett. Jeg har lest at fluortablett er en grei erstatning for barn som nekter tannpuss en periode. Da han ble litt eldre og lettere å kommunisere med innførte vi ordentlig tannpuss igjen med tøys og tull og Karius og Baktus og alt det der og det fungerte kjempefint. Jeg kommer ikke til å tvangspusse vesla dersom vi ender opp i samme situasjon denne gangen.
Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 13. desember 2011 #8 Skrevet 13. desember 2011 Jeg har av og til gitt ham tannbørsten og holdt ham på hofta mi foran speilet mens jeg pusser mine egne tenner. Banker litt på speilet for å få oppmerksomheten dit. Så pusser jeg litt når jeg ér ferdig. Har aldri prøvd å tvinge ham, men det blir heller ganske overfladisk pussing. Lar ham leke og suge av tannkremen, og nå har han faktisk tatt litt etter og drar børsten langs tennene. 10 mnd nå.
lillelykkelig ♥ jenten min ♥ Skrevet 14. desember 2011 #9 Skrevet 14. desember 2011 Jeg tar henne litt på nesen, da åpner hun munnen:)
Skaubinna Skrevet 14. desember 2011 #10 Skrevet 14. desember 2011 Her er det sånn halvveis tvangspussing. Begynte så bra da tennene kom, men etterhvert som også viljen kom frem, ble det straks litt verre ;-) Prøver først å samarbeide og pusse bittelitt og så rose henne masse, pusse bittelitt og rose. Det går stort sett, men ikke alltid. Da blir det tvang. Hun har også sin egen tannbørste hun kan "pusse tennene med" men nå som hun er straks 1 år, er viljen hennes noe annerledes....heldigvis har hun tilnå bare hatt to tenner nede, hadde vært verre med mange tenner å pusse.....holder på med å få 4 tenner nå stakkars....så fremtidens tannpuss blir nok morsom..... ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå