Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #1 Skrevet 13. desember 2011 Foreldrene til min mann er bedt til svogers i år, og siden vi ikke er bedt blir vi alene for første gang på julaften. Lurer veldig på hvordan det kommer til å bli. Har tre barn, eldste er 4 år. Noen med erfaringer? Er det stusselig å feire alene?
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #2 Skrevet 13. desember 2011 Er oppvokst med mor, far og barn på julaften, og ingen sosiale sammenkomster utover en tante med familie på middagsbesøk en dag, og til dem på middagsbesøk en dag. Har bare gode juleminner, rolig og fin julefeiring for den nærmeste familien. Ønsker på en måte det samme for mine barn, men vi har både foreldrene og besteforeldrene våre samt annen slekt innenfor en 5 min radius med bil så det er nok en utopi...
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #3 Skrevet 13. desember 2011 Det blir ikke stusselig om dere ikke gjør det stusselig. Ikke vis til barna at dere er lei dere, eller at dere tror det blir stusselig. Dere er en familie på 5stk, og dere kommer til å få en fin julaften. Ungene gleder seg like mye uansett hvor mange som kommer, det er jo tross alt julaften.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #4 Skrevet 13. desember 2011 DET er da ikke å være alene! Det er deg, mannen din og barna! Mange folk.. Det finnes folk som sitter mutters alene i jula, det er trist det
♥Love is in the aiR♥ Skrevet 13. desember 2011 #5 Skrevet 13. desember 2011 Jeg er av den typen som liker fullt hus og stormende jubel på slike dager! Jo fler, jo bedre pleier jeg å si:) Men et år måtte vi feire alene pga forskjellig.... Og vettu hva, det var faktisk kjempe koselig! Man må jo bare gjøre det beste ut av det, og det følte jeg virkelig at vi klarte:) Spiste når det passet oss, ingen stress, og ingen andre å ta hensyn til! Ungene pakket opp i sitt tempo, fikk pakket ut det de ville og prøve det, uten å måtte stresse videre til neste gave for å bli ferdig. Var veldig skeptisk til det den gangen, og gruet meg... Men så innså jeg at det var opp til oss å få den julen vi ville, og det gikk som sagt supert:) Håper du får samme opplevelsen, og kanskje inviterer litt tidligere neste år om du ikke vil ende opp med å måtte ferie alene igjen:)
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #6 Skrevet 13. desember 2011 Neida, det er ikke stusselig:-) Vi feirer alene for tredje gang. Eldste er 4 år og minste snart 2. Har ikke noe familie i nærheten og det er langt å reise, så vi holder oss her til barna er litt enklere å reise med. Er ikke vant med mange på julefeiring fra før av, så for meg er det ikke så rart. Er litt godt å ikke ha full rulle rundt seg når barna er små, da kan vi følge rutinene som vanlig. Var hos svigers da eldste var 1 år, og det ble bare tull. Soving, mat, alt gikk fløyten og hun var utslitt og sutrete hele tiden. Ingen av våre respektive vil komme til oss, så da feirer vi bare alene da.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #7 Skrevet 13. desember 2011 Skjønner at det kan være litt rart å skulle være alene, men jeg er sikkert på at dere får det hyggelig. Her har vi besøk av mine og mannen sine foreldre annethvert år. Neste år blir vi muligens alene, og jeg har ikke noe imot det. Da blir det en rolig kveld, man kan tilpasse etter barna. Muligens spise litt tidligere. Ingen å varte opp for, bedre tid til å pakke opp gaver, og å kunne ta alt i eget/ungene sitt tempo. Maten og tradisjonene bytter vi litt på her i huset etter hvem som kommer, men er vi alene plukker vi ut det vi liker best fra begge sider. Se på det som en mulighet til å lage egne tradisjoner, dere blir jo tross alt fem stykker, så det blir ikke helt stille og tomt i huset. Nå skal det sies at jeg er vant til å feire jul med foreldre og søsken, så vi har aldri vært mange på julaften, derfor ser jeg heller ikke på det som noe stusselig.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #8 Skrevet 13. desember 2011 Jeg feirer alene med mine to barn. Barna storkoser seg nok, jeg sytnes det er litt stusselig å sitte alene når de har lagt seg på en slik dag. Men er jo vant til det gjør jo det sikker 350 dager av 365 alikevel. Du har jo mannen din så du har jo voksen selskap. Det blir til hva du gjør det til. Men er det ikke litt deilig og ikke måtte styre masse og ikke forholde seg til andres meninger og forventninger en bare dere nærmeste da?
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #9 Skrevet 13. desember 2011 Jeg skal feire julen alene med min datter på 1 år. Det blir hva man gjør det til;)
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #10 Skrevet 13. desember 2011 Joda, det er sant det, men jeg synes kanskje at det blir litt rart at vi sitter her alene og så sitter den nærmeste familien 10 min unna og feirer en annen plass...sikkert bare rart siden det er første gang.. HI
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #11 Skrevet 13. desember 2011 Det blir kjempestas! Inviter naboene inn til en kveldsdrink og litt julegodt etter at ungene er i seng, eller kos dere med å endelig ha julefred om kvelden
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #12 Skrevet 13. desember 2011 Stusselig med 3 små barn? Nei, absolutt ikke. Besøk på julaften er e4n frivillig bonus (eller ikke...), ikke en selvfølge. Hadde ikke plaget meg i det hele tatt. Dere må lage deres selvstendige tradisjoner, ikke være avhengig av andre slektninger.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #13 Skrevet 13. desember 2011 Jeg har aller mest lyst til å bare være oss fire... Men det tør jeg ikke si til noen
Gjest tilda med to små <3 Skrevet 13. desember 2011 #14 Skrevet 13. desember 2011 Å, det er drømmejulen min! Tenk, kjernefamilien, god mat, snop, julegaver. Masse av tid til å gjøre akkurat som dere vil. Ingenting trenger å stresses med, middagen serveres når den er klar heller enn til et bestemt tidspunkt, dere gjør alt når det passer dere. Dere får tid til å se gleden hos ungene i stedet for å enten varte opp eller ta hensyn til andre gjester. Jeg mener ikke at en jul med fullt hus er noe negativt, men jeg kunne ønske meg den roen og intimiteten en jul med bare de nærmeste gir. Kos dere masse!
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #15 Skrevet 13. desember 2011 Det er kjempe kos. Vi var "alene" for første gang i fjor jul. barna var 3 og 4 i fjor. God tid til barna, vi kunne sette sammen ei togbane før vi åpnet neste gave. Bruke hele gulvet. Søstra mi har barn som er 13 og 16, de syns det er mer stusselig, men også fordi hennes barn, får klær og dvd. Min barn får leker som vi må leke sammen med de og sette sammen. Og gler meg til jul "alene" i år også. God kvalitetstid for barna uten stress, eller at vi voksne Må snakke med andre voksne og ikke tar tid til å høre på barna. Vi har ofte vært 10-13 sammen i julene. Nyt den.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #16 Skrevet 13. desember 2011 Kjente at eg nesten blei litt misunnelig etter å ha lest alle svara dine. Da eg var liten var det mamma, pappa, eg og broren min. I år kjem både familie og svigerfamilie til oss og vi blir 13 stk til middag. Mange fine måter å feire jul på. God Jul! :-)
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #17 Skrevet 13. desember 2011 Dere er da ikke alene!! Dere er jo 5 i familien =) Vi har feiret jul mange år på rad, med kun oss i familien... litt stuselig da jeg var alenemamma for en nyfødt... og en toåring..Men, det blir slik man gjør det til!!! Pynt dere, dekk på bord gjør det hele litt høytidelig.. ha de samme tradisjonenen som dere pleier, og ha fokus på alt dere har, og ikke på hva dere ikke har. GOD JUL TIL DERE:.. innstillingen til mor og far gjør det meste.... så det må dere huske på.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #18 Skrevet 13. desember 2011 Slutt og syt. Det blir til hva dere gjør det til selv. Tenk på dem som sitter helt mutters alene på julekvelden.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #19 Skrevet 13. desember 2011 Syns det hørtes koselig ut. I min oppvekst har vi alltid vært foreldrene mine og mine 2 søsken på julaften og jeg har aldri ønsket det annerledes. Nå har vi alle familie og vi feirer enten med hele min familie eller mannen sin. Da er vi mellom 15 og 25, veldig hyggelig, men blir full fart. Ungene har lyst og feire hjemme og til neste år kunne jeg tenkt meg det og bare være sammen m mann og barn.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #20 Skrevet 13. desember 2011 Hehe, vi blir 15 stk vi... Nyt det;)
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #21 Skrevet 13. desember 2011 Jeg gleder meg til julaften i år , Jeg mannen og datteren vår skal være hjemme her hos oss bare oss tre! Vi skal kose oss og ha det kjempe hyggelig. Ha en flott JUL!
Miztery Skrevet 13. desember 2011 #22 Skrevet 13. desember 2011 Solstrålen og jeg skal feire julaften helt alene, sammen med kattene våre.. Vi gleeeeder oss begge to, selv om vi selvfølgelig skulle ønske Gubben kunn være sammen med oss, men sånn er livet når man er sammen med en sjømann!
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #23 Skrevet 13. desember 2011 Vi har hatt mange julaftener alene med barna våre, og vi storkoser oss faktisk. Tradisjonene har vi jo og gjør det samme hvert år enten vi er hjemme alene, eller er sammen med andre. Barna skjønner at besteforeldrene må bytte på hvor de er på julaften siden vi har så enormt store familier på begge sider, så hvert 3.år feirer vi alene, og for min del er det de beste julekveldene. Etter barna er lagt så slenger min man og jeg bena opp i sofaen og koser oss med et glass rødvin og en julefilm. Ikke noe stress med pakker frem og tilbake osv. Bare kos, kos, kos
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #24 Skrevet 13. desember 2011 Det høres kjempekoselig ut!! Slik har vi feiret i all min oppvekst, og jeg syntes det var kjempedeilig at det "bare" var oss 4. Andre har jo andre tradisjoner, verste jeg visste var å dra til andre.. De spiste ikke til samme tid, åpnet ikke gaver til samme tid, eller hadde andre rutiner på åpningen (f eks en pakke i timen, eller åpne alle pakkene kl 21; hos oss hadde vi alltid middag kl 17 etterfulgt av full pakkeåpning). Nei jeg sier - KOS dere!
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #25 Skrevet 13. desember 2011 Tips til søstera di : kjøp avansert Lego Techno til de så har de noe å sette sammen de også ;-) Kjempemoro! (ja selv for jenter som er litt teknisk intresserte)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå