Gå til innhold

Hvordan lære 3-åringen renslighet og "anstendighet"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min 3,5 åring er fæl til å ta seg på tissen og i rumpa...Naturlig det, men litt grisete når hun sitter i sofaen med hånden i rumpa.Prøver å forklare henne på en fin måte at det er urenslig og at en kan bli syk + at det er ekkelt om det kommer bæsj på fingre/møbler, og at en må vaske seg om en gjør slikt. Det hjelper ikke så mye, og nå virker det som om hun tror det er "forbudt" å ta seg der nede, noe jeg ikke ønsker at hun skal tro selvsagt. En annen ting er at hun godt kan finne på å ta seg nedentil når vi har besøk. F.eks i sommer da hun hadde lite klær så ting var mer "tilgjengelig", så satt hun og tok seg på tissen mens hun så på tv og vi hadde gjester. Synes det er vanskelig å takle dette på en god måte.

Hva gjør dere med slikt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror du må mase mer. Jwg hadde nok hevet stemmen. Men også forklart at det er normalt å være nysgjerrig på tissen og rumpen.

Hver gang hun gjør dette, tar du henne på badet og vasker fingre. Forklar at dette kan hun gjøre så mye hun vil når hun er i badekaret/dusjen. Forklar henne i badekaret at det er fordi det blir grisete i sofa ol som du sier, og at vannet renser bort bæsj og tiss.

Skrevet

Nå er det heldigvis bare nesa som er pilleområde hos oss, vi har sagt fra veldig mange ganger og så har vi tatt bort hånda hennes utallige ganger. Det ser ut til å ha hjulpet.

Skrevet

Samme som her det da.

Hun må hele tiden minnes på det rett og slett. Men her tar hun seg på rumpa (ikke inni) fordi huden klør har jeg funnet ut så gjør hun dette pleier jeg å ha på krem da lar hun være å døtte handa nedi der.

Å ta på tissen får ho vite at det er slikt vi gjør når man er alene. etter man har lagt seg for eksempel og ikke foran folk det er privat.

Vanskelig balansegang det der, man må lære de at det ikke skal gjøres hvor som helst men samtidig passe på at de ikke føler skam

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...