Hedda2011 Skrevet 13. desember 2011 #1 Skrevet 13. desember 2011 Jeg bor på en øy, avhengig av ferje, som ikke går på natta til å komme til nærmeste sykehus. Det tar ca 50 min dit dersom vi "treffer" på ferjeavgangen. Sykehuset tar ikke imot setefødsler, men sender den fødende til neste regionssykehus, som er ytterligere en time unna, inkludert ferja. Dette er når det skjer planlagt. Dette medører at de har lite/ingen kompetanse på setefødsler. Nå har det seg sånn at baby i magen har snudd seg fra hode - til seteleie, tilbake til hode, noe som legene mente han ikke ville/kunne gjøre, slik at jeg ikke har fått målt bekkenet. I dag hos jordmor finner hun ikke ut hvordan han ligger. Hun kjenner ikke hodet nede i alle fall. Jeg tror jeg kjenner hodet under høyre ribb, og rumpa nede til venstre, og at han sparker ned mot rompa/ skjeden. VELDIG ubehagelig innimellom. (Tverrleie, kanskje?) Kjenner ikke når han snur seg. Jeg skal til nærmeste sykehus i morgen og ta en ctg pga lite vekst på sf, dette ble bestilt for enstund siden, så jeg tenkte jeg skulle be dem finne ut hvordan baby ligger da, - tror du dem gjør det? Hvordan skal jeg forholde meg til dette? Jeg tenker at en setefødsel ikke er uaktuelt, dersom dette skjer kontrollert, planlagt og med kompetent personale rundt. Marerittet må vel være dobbeltfødsel, med akutt keisersnitt som resultat med risiko for skader på barnet. Skal jeg gå til termin og la fødselen starte naturlig, med risiko for å føde på veien i bil eller ambulanse, noe som ikke er så interessant... Kjenner jeg har mest lyst til å få panikk, men sp tenker jeg at, han kan jo snu seg. Igjen... ? Jeg er 38 +3 i dag. Noen som har opplevd noe lignende? (Lang reisevei, usikkert fødselssted, baby som snur seg osv...)
<3 mine søte små<3 Skrevet 13. desember 2011 #2 Skrevet 13. desember 2011 be legen henv deg til sykehuset. evt kan du bli igansatt eller du kan overnatte på en barselavd.
SNURF 5 GUTTER Skrevet 13. desember 2011 #3 Skrevet 13. desember 2011 Hørte på den omtalen som var vedr. 450 fødte i ambulanse el bil. Da sa det ei jordmor på detta at setefødsler kunne det gå gale. Nevn detta til dei siden du har lang vei. Leser at mangen som har barnet i setefødsel skal komme med ein gang rier eller fostervann er kommet. Slik at di rekker inn til den deilige sprøyta i ryggen som lindrer så mykje. Stå på ditt )
Underveis --> Skrevet 13. desember 2011 #4 Skrevet 13. desember 2011 Dersom det viser seg at barnet ligger i seteleie, så skulle det overraske meg mye om det ikke direkte blir en diskusjon om de skal beholde deg i påvente av fødsel, eller ta keisersnitt. Dette blir sikkert litt opp til deg selv også. Det er liten sansynlighet for at barnet vil snu seg dersom det sitter i sete. Dermed vil det være uforsvarlig å sende deg hjem i påvente av fødsel iom at det vil kunne ta deg hele natten å komme til sykehuset iom at ferge ikke går da. Jeg husker serien "Jordmødrene" der en mor ble sendt til nærmeste by i påvente av fødsel grunnet risikofødsel/fødsel som krevde høyere kompetanse enn fødestuen kunne oppdrive. Et annet alternativ kan være vendingsforsøk og sette deg i gang på stedet, men det er jo en vurdering de kommer til å ta i morgen :-) De kommer helt sikker til å sjekke leie dersom du gjør dem oppmerksom på at dette er usikkert. Når du først er der, så har de jo også ul tilgjengelig for å være helt sikre.
Doodlita Skrevet 14. desember 2011 #5 Skrevet 14. desember 2011 Jenta mi drev på å snudde seg ganske sent da jeg gikk med henne, jeg måtte uansett føde på sentralsykehus pga risikosvangerskap - og det ligger 4 timer unna her. Fikk da tilbud om å være på sykehushotellet når det nærmet seg fødsel. Snakk med dem når du skal på ctg-registrering.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå