Gå til innhold

Utfra dette Lucia-innlegget og kostymer.

Anbefalte innlegg

Skrevet

På genrell basis, uansett om det er lucia, karneval, tema-bursdag eller hva det nå skal være for anledning.

Er det riktig å tvinge barna til å kle seg ut?

Er det riktig å utestenge barn som ikke ønsker å kle seg ut?

F.eks karneval i barnehagen, skal ikke min sønn få delta der, fordi han hater å kle seg ut? Skal han ikke få møte i barnehagen den dagen han da, eller skal han være nødt til å bli igjen i barnehagen med en voksen, så han ikke får bli med. Når eneste årsaken er at han ikke finner det morsomt i det hele tatt å kle seg ut?

Mener du vi har feilet i vår oppdragelse siden våre barn aldri har likt å kle seg ut?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ødelegger barnet stemningen ved å delta, selv om det ikke er utkledd?

Skrevet

Hei , Jeg som skrev inspiret av lucia innlegget..

Hvis barnet selv ikke ønsker å kle seg ut så kan det slippe for min del. Det jeg reagerer på er de som sier at det koster for mye. Barnet må gjærne delta for min del uansett om det har eller ikke har kostyme. Men i ditt tilfelle handler det om at barnet ikke selv vil. Hvis barnet vil men foreldrene mener at det blir for dyrt så sitter barnet igjen med en følelse av utestegning , og det er ikke greit at foreldrene har bidratt til dette..

Et barn skal ikke føle seg utestengt fordi det ikke trives med å kle seg ut heller.

Skrevet

Ja, men karneval ER jo å kle seg ut! Det er jo det som er hele greia! Det blir som å gå rundt på halloween å tigge godteri uten å kle seg ut.

Skrevet

Når det er i barnehagens eller skolens regi... Vi stiller ikke på karneval eller annet liknende vi, hvis vi ikke må, for ungene synes ikke det er gøy. Det er deres valg og de har tilbudet. Men i barnehagen/ skolen vil de, skal de ikek få møte den dagen det er karnval da? Skal jeg ta ut feriedag fordi mitt barn ikke vil kle seg ut? Han vil jo gjerne være med ut og gå, men ikke kle seg ut...

Skrevet

Jeg syns ikke det skal vært tvang å kle seg ut, og det har heller ikke vært vanlig i barnehagen til mine barn. Har alltid vært en eller to som har nektet, og da alltid gutter. Kanskje det å kle seg ut er en jenteting? Mine jenter har alltid elsket å kle seg ut, jeg også når jeg var liten. Men vil ikke si at jenta mi har kledd seg ut i dag. Hun fikk på seg en hvit strømpebukse, en nydelig hvit penkjole og en hvit cardigan. Når jeg sa hun så ut som en isprinsesse følte hun seg utkledd som bare det, hehe...

Syns ikke du har feilet i oppdragelsen, men tenker at dere kanskje ikke har pleid å leke rolleleker og ikke er så vant med å bruke fantasien? Bare noen tanker, sier ikke at det er sånn. ;))

Skrevet

Men om du leste langt nedi innlegget, så var det bare for å terge, står det. Så det var å dra den litt langt. Men det kom opp noen interessante punkter å diskutere ut fra det innlegget...

Skrevet

Ungene har lekt og leker mye med rolleleker, men da med figurere, ikke med seg selv som direkte aktører. Fantasien får de brukt på den måten også:)

Skrevet

Så bra da. :) Ble nysgjerrig jeg nå, er det gutter eller jenter du har?

Skrevet

Her er det forskjell på bhg og skole.

I det tilfellet var det skole, og da er ungene så store at de synes det er viktig å følge resten av klassen.

Tviler på det er så mange skolebarn som hyler fordi de må ha på hvite klær når skolen har et opplegg på deg.

I barnehagen er ungene små, og opptatt av at alt skal være sånn som alltid. Trygghet er viktig, og når det er mange foreldre i bhg og de "må" ha på seg kostyme i tillegg - da er det mange barn som nekter. Det skjønner jo alle.

Jeg har selv et barn som nektet å kle seg ut på alle mulige tilstelninger når han var i bhg alder. Kunne ha det moro som bare det og glede seg til å være tiger på karnevalet - men når dagne kom så trakk han seg. Det er og var helt ok. Han fikk bestemme.

Nå er den samme gutten 2 klassing, og ville ikke for sitt bare liv vært den som kom uten kostyme på skolen. Han passer på at han får med seg gymsko, riktige bøker etc hele tiden fordi han er opptatt av at alt skal være ordentlig.

Så - det er ikke noe feil å ha små barn som ikke liker å kle seg ut, men når de blir litt større så må de også lære seg å innpasse seg opplegget.

Skrevet

Mors følelser er visst viktigere her enn å la alle barn delta, hvertfall ut fra det jeg leser i det opprinnelige innlegget.

Men må vel ta det til etteretning da, og nekte ungene å delta på slike dager, da de ikke ønsker å kle seg ut.

Trist.

Skrevet

Til en viss grad, nå har det heldigvis vært lite med ukledning på skolen for de eldste ungene da. De har berget og vi har gjort alt til et minimum.

Skrevet

Disse tilstelningene blir morsomme nettopp fordi deltagerene kler seg ut. Når noen nekter ødlegger det for de andre. Det er ikke nødvendig å gjøre så vildsomt mye ut av det, men å forvente å få være med på morroa uten å bidra til den mener jeg blir helt galt.

Finn heller en type kostyme gutten føler seg OK i og jobb med å gjøre han selvsikker nok til å våge å bruke kostyme. Det er som regel det det går på.

Skrevet

Da var kanskje ikke teorien min om at det å kle seg ut er en jenteting så riv ruskende gal kanskje, hehe... ;))

Skrevet

De har aldri ødelagt for andre, men de har vært ukomfortable med å endre på utseendet sitt, om jeg kan forklare det på den måten. De har deltatt, de er hverken utagerende eller noe sånt, de er rolige og beskjedne og høyst ukomfortable med å kle seg ut.

Skrevet

De går ikke halloween da, så det er sagt, ikke julebukk heller. Det er hvertfalll uaktuelt. Da må de tom synge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...