Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #1 Skrevet 13. desember 2011 Er blitt gravid, og er i et helt nytt forhold som bare har vært 2mnd. Vi kjenner nesten ikke hverandre, jeg har elendig økonomi, med gjeld opp til halsen og han har litt mer stell, men allerede 3 unger fra før. Jeg har en fra før. I tillegg går jeg skole, desentralisert, og jobber i tillegg for å få det til å gå rundt. Vikariatet mitt går ut i februar, dvs at jeg ikke har jobb og mulighet til å tjene opp foreldrepenger ved denne permisjonen. Jeg er helt blåst hva jeg skal gjøre, er i utgangspunktet imot abort, men hele situasjonen setter alt på spissen. Han sier alt er opp til meg, og jeg greier ikke ta stilling til noe. Er det noen vi kan snakke med? Helsesøster? Eller gjelder det kun ungdom? Noen andre? (ikke via tlf) Hva ville dere gjort?
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #2 Skrevet 13. desember 2011 For å være ærlig ville jeg ikke kommet i din situasjon fordi jeg tar p-pillen til nøyaktig samme tidspunkt hver dag og da er den 100% sikker (har aldri glemt den). MEN, nå som du er i situasjonen er det kun du som kan vite hva du vil gjøre. Jeg sier også at jeg aldri vil ta abort, men man kan jo aldri si aldri, og i noen situasjoner er det kanskje det beste. Om den nye kjæresten din kan hjelpe til økonomisk (han blir jo tross alt barnets far) og du kan få det til å gå rundt kan du jo gjennomføre det. Dessuten er det jo sånn at om du får studielån får du fødselsstpend på 10 000kr i måneden eller noe når du får barn. Så om du ikek har studielån nå, søk om å ta det fra og med våren! Lykke til uansett hva du velger
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #3 Skrevet 13. desember 2011 Jeg ville nok ha tatt abort..... Klem til deg, misnunner deg ikke denne situasjonen.
MrsMilla Skrevet 13. desember 2011 #4 Skrevet 13. desember 2011 Sett deg rolig ned sammen med mannen din og diskuter sammen litt hvordan dere ser for dere framtiden. Hva dere begge forventer etc. Du går skole - kan du få støtte fra lånekassen? Søk jobber som bare pokker - så kanskje du har noe fra februar. Du er ikke forpliktet til å si at du er gravid - og det skal egentlig ikke ha noe med saken å gjøre, du trenger jo uansett en jobb, og skikkelige arbeidsgivere skal ignorere at du er gravid. Du skal jo jobbe uansett etterpå. Ring jordmor i den kommunen du bor i, og amathea. Ta gjerne kontakt med nav for å se dine muligheter. Med en helsikes god planlegging kan dette gå, men det kommer ikke av seg sjøl :-)
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #5 Skrevet 13. desember 2011 Tull, ingen p-piller gir 100% sikker prevensjon!
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #6 Skrevet 13. desember 2011 Hvor gammel er du? Jeg ville ha tenkt nøye igjennom om jeg virkelig ønsket et barn nå. Veid for og imot, og til slutt fulgt magefølelsen min. Ingen kan bestemme noe på vegne av deg selv, det er kun du som kan ta avgjørelsen. Bruk tid på å tenke deg godt om!
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #7 Skrevet 13. desember 2011 Alle graviditeter som oppstår når kvinner går på p-piller skyldes feil bruk (at man glemmer å ta pillen) eller at man kaster opp pillen etter den er tatt (som i praksis betyr at den ikke tas, fordi den da ikke er tatt opp av kroppen). Så... jo! Om man tar pillen til samme tid hver dag (og ALDRI glemmer den, det er viktig!) og ikke kaster den opp igjen så er det 100% sikker
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #8 Skrevet 13. desember 2011 Ring Amathea ! http://www.amathea.no/index.aspx?cat=1003 Lykke til! Jeg ville beholdt det. Dette er ikke en ille situasjon Klem
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #9 Skrevet 13. desember 2011 Amathea er en abortmotstanderorganisasjon. Deres formål er å få deg til å beholde. Så om du trenger å bli overbevist om det kan du jo gjerne snakke med dem.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #10 Skrevet 13. desember 2011 Mulig jeg var uheldig, men Amathea var VELDIG for abort, og fikk meg til å dra opp på sykehuset for å ta det. etter min erfaring ville jeg ikke rådet deg å dra til amathea.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #11 Skrevet 13. desember 2011 Ja, jeg følte aldri at amathea forsøkte å få meg til å beholde om jeg ikke ville. de var supre!
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #12 Skrevet 13. desember 2011 Eh.. flere urter gjør at p-pillen KAN miste effekten!! Johannesurt f.eks... Samme med antibiotika... SÅ selv om man aldri glemmer det, og selv om man ikke kaster opp/har diare.. så kan matvanenen dine gjøre at pillen ikke fungerer.... bare så det var sagt.. Til hi... Da blir dere en 5barns familie.. Du må snakke med partneren din, og finne ut av om dere klarer det.. Selv har jeg fire barn, og kunne gått fått en til... men vi på bim kan ikke finne ut for deg, hva du og din partner klarer/orker/har kapasitet og vilje til.. I ett nytt forhold er jo slike ting... ganske skummelt nettop fordi man selv ofte ikke vet om man klarer å oppdra barn sammen.. (siden du er alenemamma for en så vet du alt om dette....) Lykke til!!!!
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #13 Skrevet 13. desember 2011 11:50: Det må være deilig å lene i en slik boble av uvitenhet. Ved riktig bruk (til rett tid, uten urter, oppkast, antibiotika, diarè, forglemmelser osv) vil 1 av 100 kvinner som bruker kombinasjonspiller og eller progestagenpiller bli gravide i løpet av ett år. Det er faktisk ingen prevensjonsmidler som gir 100% beskyttelse fra graviditet, bortsett fra avholdenhet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå